Bie Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 Hepp og gledelig jul. Har noe høyt forbruk på min 123 diesel. Luftfilter er nytt, oljen er ny. Dieselfilter er gammelt. Bilen starter og går som den skal, men kan høre ved litt turtall at den ikke går helt rent/jevnt. Ingen bremser som henger på. Kjenner også på eksoslukten at den får for mye diesel, lite blårøyk. Hvor begynner jeg? Hvor dårlige kan dysene være før forbruket stiger med 50% og bilen fortsatt går greit? Kan høytrykkspumpen være ute av justering? Andre forslag? mvh B. Quote
3864 Posted December 28, 2015 Posted December 28, 2015 hva er forbruket ditt?? du bør skifte dieselfilter og justere ventiler før du begynner og bekymre deg for dyser,w123 har ikkje høytrykkspumpe men vanlig rekkepumpe, denne har du neppe slitt ut! Quote
Bie Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Takk for svar. Rekkepumpen er vel å regne som en høytrykkspumpe? Forbruket ligger godt over literen. Nye filter og justerte ventiler er alltid et gode, men dette vil vel innvirke marginalt på forbruket. Men diesel er ikke min sterke side, forklar gjerne . Jeg sammenlikner litt med bensinmotor her. Plugger, tenning, ventiler og forgasser skal være temmelig ute før forbruket stiger ut av proporsjoner. Jeg tenker; dysene må vel gi andre symptomer enn høyt forbruk når de begynner å bli dårlige? Fusk, uren gange, vanskelig start etc? Hvordan høytrykkspumpen fungerer mekanisk kjenner jeg til, men ikke om den plutselig kan begynne å gi mer drivstoff. Justeres denne på noen måte ut over timing og trykk? Bilen har stått noen år, så det slo meg at eksosanlegget kan være tett. Så, noe av det første jeg gjør over nyttår er å bytte bakre potte, som er en rimelig og enkel diagnosemanøver mvh B. Quote
Olaf Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Nye filter og justerte ventiler er alltid et gode' date=' men dette vil vel innvirke marginalt på forbruket.[/quote'] Sorry, men du tar helt feil! Ventiler som er riktig justert er ALLTID første betingelse for at andre innstillinger skal kunne bli korrekte, uansett om det er en bensin- eller dieselmotor. En motor som ikke har vært justert på lenge vil ofte være totalt ugjenkjennelig etter en ventiljustering, da går den som en klokke og drar som bare fy! Bare kast deg uti det, det er ikke vanskelig! Gjør det langsomt og nøyaktig og følg boka, det krever bare konsentrasjon, tåmodighet og litt tid. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Bie Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 Ok. Jeg lytter Totalt ugjenkjennelig har jeg aldri opplevd før etter justering av ventiler, men så har jeg aldri justert på en gammel pustediesel heller. Trengs det noe spesialverktøy? mvh B. Quote
3864 Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 om617 skal ha ventiljustering hver 10 000km og den får mindre og mindre klaring etter hvert som man kjører i motsetning til mange andre motorer som får mer og mer klaring, du trenger 2 bøyde 14mm fastnøkkler disse kan du lage selv bare og google "valve adjustment om617" så finner du all info du trenger Quote
Eirik Tømmerås Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 130-140 bar er nok lavtrykk i forhold til cdi med opp mot 2000 bar Quote
FredrikE300D Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 Etter å ha justert ventiler, kjør gjennom en boks eller to med Liqui Moly Diesel Purge, dette gjør underverker! Min bil har fått to behandlinger med dette, og kjører på originale dyser etter 515'km og etter andre behandlingen ble motoren en helt annen Etter å ha kjørt konsentrert purge i en lukket sløyfe, så skifter du dieselfilter, fyll gjerne filteret fullt med dieselpurge og skru det på plass, skift forfilteret. Dette er et typisk slangefilter på disse. Fra jeg kjøpte bilen for drøyt 4 år siden, og til nå så har jeg klart å redusere forbruket betraktelig, fra 1,1-1 til 0,8-,07 Quote
Recommended Posts