mikkelrev69 Posted December 27, 2015 Posted December 27, 2015 Hei. Har fått store problemer med motorgangen og oppdaga at EHA'en lekker bensin. Tenkte å prøve først med nye O-ringer, men kan bare en bensinlekkasje føre til dårlig drag, høyt forbruk, tungstart osv. eller tyder det på større problemer? Tok å rensa opp kontakten skikkelig for gammel bensin og skit med elektrospray og da gikk bilen utrolig bra og forbruket gikk ned (samtidig som den ble mer tungstartet). Men bare for noen dager før det ble like ille igjen. Da jeg sjekka EHA på nytt, lakk den fortsatt og det var kommet mere bensin i kontakten, men nå hjalp ikke det så mye å rense opp lenger. Litt bedre gassrespons, men mangler krefter i midtregisteret og pånytt skyhøyt bensinforbruk. Og nå har tomgangen begynt å jage også.. Altså er ikke problemet bare forurensa kontakt.. Kan det hjelpe å stoppe lekkasjen med nye O-ringer eller er det bare å skrape sammen penger til ny EHA? Ved demontering av EHA'en, står det bensintrykk på denne slik at det vil sprute ut? Quote
Will Posted December 27, 2015 Posted December 27, 2015 Min erfaring med EHA-lekkasje er at o-ringene som regel ikke er problemet. Lekkasjen kommer mellom plastikken og metallet på denne og da er ny(brukt) eneste løsning.. Regn også med at det må justeringer til for å få differansetrykket mellom øvre og nedre kammer i mengdefordeleren korrekt hvis du bytter denne. Og ja, her står det trykk på. Dekk den til før du løsner skruene, så slipper du unødig bensinsøl. Quote
mikkelrev69 Posted December 28, 2015 Author Posted December 28, 2015 Takk for svar. Tenker det blir å kjøpe en ny EHA for å være sikker på at den fungerer som den skal. (i tilfelle andre feilkilder) Må jeg regne med å måtte justere denne også? (Så i et US forum at justering var unødvendig da dette ble gjort ved produksjon) Hvis jeg må justere, finnes det en DIY eller en korrekt fremgangsmåte? Jeg vet det er en justeringsskrue. Trenger jeg da spesielt måleutstyr (altså verksted) eller bare prøve meg fram? Quote
OlaNormann Posted December 29, 2015 Posted December 29, 2015 De er justert fra fabrikken. Det vil si at alle "skal" være like. Starter den og går greit kald før lambdasonde begynner å regulere så er det bare å kjøre. Virker alt ok så er det det. Venter du litt etter start er det mindre trykk ved bytting. Korrekt justering av motor gjøres med frakoblet lambdasonde og avgassmåler. Quote
mikkelrev69 Posted December 29, 2015 Author Posted December 29, 2015 Takk for info folkens. Fikk et tips om å koble fra bensinpumpereléet og dra systemet tom for bensin med starteren.. Er det egentlig nødvendig om bilen har stått over natta og jeg bruker filler rundt EHA? Målte lambda også igår og fikk stabil måling på 0.13-0.14 V. Den reagerte ørlite og var oppe i 0.15 engang når jeg brukte gassen litt. En kort periode før den ble skikkelig varm, viste den 0.4-0.6 eller noe slikt. Det varte bare et kort øyeblikk. Etter det jeg forstår er den gåen (ikke sant?) kontakten fra ECU målte ca 4.5 V mens motor gikk. Virker disse målingene sannsynlige? Jeg fant bare jord mot festebolten til setet.. Har nå bestilt både ny EHA og lambda. (originale Bosch) Totalpris 3300 +mva fra Autodeler.co.no Et annet spørsmål. Har ny tempføler jeg tenker å bytte uansett. Noen sier jeg må tappe av kjølevann. Er det nødvendig på kald motor? Ser ut som toppdekselet må av for å komme til med pipe. Finner ingen som er tynne nok til å komme mellom.. Men hvor nøye er det ved montering av dekselet. Noen spesielle ting å ta hensyn til? Skal boltene skrues i sikksakk eller sirkel? Fant boltemomentet skulle være 15 nm.. Dekselpakningen er bare 2 år gml etter toppakningsbytte, så jeg satser på jeg slipper å bytte den.. Quote
Tor Anton Posted December 30, 2015 Posted December 30, 2015 jeg har fått ut føleren uten å ta ev noe mere. det står vann der,men du skrur fort ut/inn da. Quote
mikkelrev69 Posted December 30, 2015 Author Posted December 30, 2015 jeg har fått ut føleren uten å ta ev noe mere. det står vann der,men du skrur fort ut/inn da. Hva brukte du å skru løs med da? Har du 4 pols føler slik som jeg har? Vet ikke om den er større enn 2 pols.. 4 pols'en trenger 22 mm pipe i alle fall og den pipa jeg har, går ikke nedpå mellom topplokket.. Quote
Tor Anton Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 brukt en nøkkel på 4 pols og pipe og nøkkel på 2 pols Quote
mikkelrev69 Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Noen som vet om det er noe spesielt moment som skal brukes på skruene ved montering av EHA? (siden det er o-ringer i mellom tenker jeg) Quote
Recommended Posts