E23Dude Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Hei Mercedes Folk Vurderer sterkt og kjøpe en 320 cdi 2004 modell http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68635883 Denne bilen står ett stykke unna med (jeg holder til i Bergen) så vi finne mest mulig ut om disse modellene før jeg tar turen over fjellet for og handle! Hva er det som pleier og gå i stykker på denne KM standen? Vet at Airmatic kan skape problemer, og blitt anbefalt av enkelte og styre unna! men personlig så er jeg veldig lyst og oppleve dette systemet også Bilen på annonsen ser jo meget bra ut, eneste jeg legger fingen på er slitasje på førersetet. andre biler med samme km stand er ikke i nærheten av så slitt. hva sier dere? Quote
Guest alexanderst Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Heisann! Skinnsetet kan du farge opp med skinnfarge og skinnpleiesett fra www.swissvax.no Ellers; Sjekk servicehistorikk og oljeskiftintervaller, dyser, hjuloppheng, forstilling og bakstilling (sjekk for ulyder), luftbelger, termostat (driftstemperatur), skjevslitasje på dekk, rust i hjulbuer og i kanalovergang bak, frontrute, hør om SBC bremseenheten er skiftet, test om webasto virker (vanlig at disse svikter), automatkasse må prøves på kald og varm motor for å sjekke om den lugger (converter, elektronikkplate og oljekjøler er vanlige feil på disse), test ut om AC funker optimalt og ikke minst, sjekk opp kilometertand på EU-kontroller. Få tatt en diagnose å se om det er lagret noen feilkoder.. Dette var noen tips fra min side God jul og lykke til! Quote
E23Dude Posted December 24, 2015 Author Posted December 24, 2015 Ja, har ikke noe diagnose utstyr, så då måtte jeg eventuelt fått noen der borte til og ta en test, eller noen i Bergen kunne lånt bort ett? Quote
Guest alexanderst Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Ja, har ikke noe diagnose utstyr, så då måtte jeg eventuelt fått noen der borte til og ta en test, eller noen i Bergen kunne lånt bort ett? Mercedes tar 300,- for en diagnose. Vel brukte penger for å avdekke eventuelle feil. Quote
Guest alexanderst Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Er det hos BOS? Alle MB-verksteder (inkl. BOS). Quote
Rudi Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Er det hos BOS? Alle MB-verksteder (inkl. BOS). Since when? Prisen for korttest på 211 var over 500 i 2012! Og høyere på en del andre modeller. Quote
Toalmar Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Er det hos BOS? Alle MB-verksteder (inkl. BOS). Since when? Prisen for korttest på 211 var over 500 i 2012! Og høyere på en del andre modeller. Skulle til å spørre om det samme..... Vil tro det er opp til hver enkelt forhandler / verksted hva de forlanger for å ta diagnose. Quote
Rudi Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Det er i utgangspunktet beregnet av WIS/ASRA hvor mye tid som brukes, og resten er det timesprisen på det enkelte verksted som bestemmer av tiden som er satt... Vet ikke om alle autoriserte mercedesverksteder bruker samme pris,men vil tippe det ligger ganske likt. Quote
Guest alexanderst Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Har vært innom 4 norske MB-forhandlere og alle tok 300 for diagnose. Om dere er ute etter å ta meg for dette, så er det ikke veldig relevant i form for svar på trådstarter mening med tråden. Quote
Rudi Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Om dere er ute etter å ta meg for dette Jeg er iallefall ikke ute etter å ta noen for noe, men jeg har aldri vært borti noe MB verksted som tar så lite for en korttest. Relevant; Turbo er ikke uvanlig at ryker på disse, da er det gjerne elektronikken på den som ryker, ikke turboen i seg selv. Kan fort bli dyrt. Spjeld og motorer i innsug er en fordel om er byttet da de ofte slites og lager trøbbel. Lekkasje fra oljekjøler(nede i V) har gjerne lekkasje, nesten mer vanlig enn uvanlig. Dyrt å fikse på verksted. Quote
Guest alexanderst Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Jeg har likevel ikke betalt mer enn 300 kr på BOS Molde, Andresen Bil Ski, Autocentrum Kr. Sund og Motor-Trade Trondheim. Men et par hundrelapper fra eller til; det er verdt å ta en diagnose framfor å ende opp med feilkoder en kunne avdekket før kjøp (rettet til trådstarter). Quote
Toalmar Posted December 24, 2015 Posted December 24, 2015 Om dere er ute etter å ta meg for dette Ikke ute etter å ta deg nei, beklager om du følte det sånn. Quote
E23Dude Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Har veldig lyst og ha den på en diagnose før jeg kjøper. Kan høre med selger når dette ble gjort sist. Står i teksten at alt av servicer er utført. Er vell 1 service årlig? Quote
E23Dude Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Hvordan er det og stenge egr uten og få motorlys på disse? En kamerat nevnte at på disse kunne man gjøre der elektronisk med. Star apperat Quote
Rudi Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Har veldig lyst og ha den på en diagnose før jeg kjøper. Kan høre med selger når dette ble gjort sist. Står i teksten at alt av servicer er utført. Er vell 1 service årlig? Servicer er 2. år / ?? km avhengig av oljekvalitet. litt usikker på intervaller som kan brukes på 320, men min 200komp har 15 / 20.000km vil tippe du kan ha 15. eller 25 på 320 men der er jeg ikke helt sikker. Quote
E23Dude Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Kan det lokale mercedes verkstedet gi meg informasjon angående det? Eller er det litt "hemmelig" med for andre enn eier? Quote
Rudi Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Etter hva mercedes her i byen sa så kan de bekrefte/avkrefte servicehistorikk, men de kan ikke gi utskrift av de til andre enn de som har betalt for det. Dvs alt som skjer i ditt eget eie kan du få utskrift av, men ikke fra tidligere eiere, eller garantirep. Quote
bige Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 er sikkert ikke det du ønsker - men BOS har på sine hjemme sider http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/guide_for_dsb.html#_int_passengercars:home:core-navi:guide_for_dsb der du som EIER av bilen kan se alt de har på din bil - de vill helst ikke att MB eiere kjenner til denne siden - jeg har klagd på BOS over for MB sentralt i Tyskland da de ikke ønsker og gi meg tilgang for de om jeg er eier av bilen ...... og når du selger bilen - gi nye eier tilgang til den siden - Quote
E23Dude Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Noen som kan se utstyrs liste på den? Er den galvanisert? Kan den tidligere ha vært taxi? Quote
Guest alexanderst Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Du får søke deg fram til litt svar på spørsmålene dine. Om den er taxikjørt kan ikke vi her inne svare på iallefall. Quote
E23Dude Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Står ikke det på utstyrs listen? Ser enkelte her på forumet har tilgang til sider hvor man kan se alt av ekstra utstyr osv Quote
Guest alexanderst Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Her er listen; 110 FUEL AMOUNT FOR COLLECTION BY CUSTOMER 197U OBSIDIAN BLACK 202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN 213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING 21N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ 226L MUNICH BRANCH 228 AUXILIARY HEATER 249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING 250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE 260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH 287 THROUGH-LOADING FEATURE 289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL 28N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ 297 SUN BLIND IN REAR DOORS LH AND RH 2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY 309 CUP HOLDER 354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET 386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS) 404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT 423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION 474 DIESEL PARTICULATE FILTER 474 *1 648.9__ 20030723 DIESEL PARTICULATE FILTER 474 *2 211____ 20030709 PARTICLE FILTER 489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE 527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION 543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE- 573 CHILD SEAT MOUNTING, ISOFIX IN REAR 580 AIR CONDITIONER 600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT 614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC 633 LA 17" 5 SPOKE DESIGN WITH WIDE TIRES 673 HIGH-CAPACITY BATTERY 805 YEAR OF MODIFICATION 810 SOUND SYSTEM 819 CD CHANGER 840 DARK TINTED GLASS 840A AMARETTA/LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE 845A AMARETTA/LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE - BEIGE 873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS 875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM 889 KEYLESS - GO 910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO) 915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY 926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY 954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES 985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER M32 CAPACITY 3,2 LITER M648 R6-DIESEL ENGINE OM648 U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL U16 STOWAGE TANK BEHIND REAR SEAT BACKREST W60 DESIGNO WOOD FINISH BURRED WALNUT VENEER Hvor vidt disse kodene stemmer kan du se i datakortet under panseret, eller i siste side i serviceheftet. Der står kodene. Vær obs: Det er 277k i heftelser på bilen, pass på at disse blir slettet før overdragelse av bilen. Quote
Toalmar Posted December 25, 2015 Posted December 25, 2015 Vær obs: Det er 277k i heftelser på bilen, pass på at disse blir slettet før overdragelse av bilen. Er greit å være litt ekstra på vakt da ja.... Quote
E23Dude Posted December 25, 2015 Author Posted December 25, 2015 Er over heftelsene. Skriver i kontrakten at bilen kjøpes fri for heftelser. Quote
Recommended Posts