Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei Mercedes Folk

Vurderer sterkt og kjøpe en 320 cdi 2004 modell

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68635883

Denne bilen står ett stykke unna med (jeg holder til i Bergen) så vi finne mest mulig ut om disse modellene før jeg tar turen over fjellet for og handle!

Hva er det som pleier og gå i stykker på denne KM standen? Vet at Airmatic kan skape problemer, og blitt anbefalt av enkelte og styre unna!

men personlig så er jeg veldig lyst og oppleve dette systemet også  :D

Bilen på annonsen ser jo meget bra ut, eneste jeg legger fingen på er slitasje på førersetet. andre biler med samme km stand er ikke i nærheten av så slitt. hva sier dere?

Guest alexanderst
Posted

Heisann!

Skinnsetet kan du farge opp med skinnfarge og skinnpleiesett fra www.swissvax.no

Ellers; Sjekk servicehistorikk og oljeskiftintervaller, dyser, hjuloppheng, forstilling og bakstilling (sjekk for ulyder), luftbelger, termostat (driftstemperatur), skjevslitasje på dekk, rust i hjulbuer og i kanalovergang bak, frontrute, hør om SBC bremseenheten er skiftet, test om webasto virker (vanlig at disse svikter), automatkasse må prøves på kald og varm motor for å sjekke om den lugger (converter, elektronikkplate og oljekjøler er vanlige feil på disse), test ut om AC funker optimalt og ikke minst, sjekk opp kilometertand på EU-kontroller. Få tatt en diagnose å se om det er lagret noen feilkoder..

Dette var noen tips fra min side :)

God jul og lykke til!

Guest alexanderst
Posted

Ja, har ikke noe diagnose utstyr, så då måtte jeg eventuelt fått noen der borte til og ta en test, eller noen i Bergen kunne lånt bort ett?

Mercedes tar 300,- for en diagnose. Vel brukte penger for å avdekke eventuelle feil.

Guest alexanderst
Posted

Er det hos BOS?

Alle MB-verksteder (inkl. BOS).

Posted

Er det hos BOS?

Since when? Prisen for korttest på 211 var over 500 i 2012! Og høyere på en del andre modeller.

Posted

Er det hos BOS?

Since when? Prisen for korttest på 211 var over 500 i 2012! Og høyere på en del andre modeller.

Skulle til å spørre om det samme.....

Vil tro det er opp til hver enkelt forhandler / verksted hva de forlanger for å ta diagnose.

Posted

Det er i utgangspunktet beregnet av WIS/ASRA hvor mye tid som brukes, og resten er det timesprisen på det enkelte verksted som bestemmer av tiden som er satt... Vet ikke om alle autoriserte mercedesverksteder bruker samme pris,men vil tippe det ligger ganske likt.

Guest alexanderst
Posted

Har vært innom 4 norske MB-forhandlere og alle tok 300 for diagnose. Om dere er ute etter å ta meg for dette, så er det ikke veldig relevant i form for svar på trådstarter mening med tråden.

Posted

Om dere er ute etter å ta meg for dette

Jeg er iallefall ikke ute etter å ta noen for noe, men jeg har aldri vært borti noe MB verksted som tar så lite for en korttest.

Relevant; Turbo er ikke uvanlig at ryker på disse, da er det gjerne elektronikken på den som ryker, ikke turboen i seg selv. Kan fort bli dyrt. Spjeld og motorer i innsug er en fordel om er byttet da de ofte slites og lager trøbbel. Lekkasje fra oljekjøler(nede i V) har gjerne lekkasje, nesten mer vanlig enn uvanlig. Dyrt å fikse på verksted.

Guest alexanderst
Posted

Jeg har likevel ikke betalt mer enn 300 kr på BOS Molde, Andresen Bil Ski, Autocentrum Kr. Sund og Motor-Trade Trondheim. Men et par hundrelapper fra eller til; det er verdt å ta en diagnose framfor å ende opp med feilkoder en kunne avdekket før kjøp (rettet til trådstarter).

Posted

Har veldig lyst og ha den på en diagnose før jeg kjøper. Kan høre med selger når dette ble gjort sist. Står i teksten at alt av servicer er utført. Er vell 1 service årlig?

Posted

Har veldig lyst og ha den på en diagnose før jeg kjøper. Kan høre med selger når dette ble gjort sist. Står i teksten at alt av servicer er utført. Er vell 1 service årlig?

Servicer er 2. år / ?? km avhengig av oljekvalitet. litt usikker på intervaller som kan brukes på 320, men min 200komp har 15 / 20.000km vil tippe du kan ha 15. eller 25 på 320 men der er jeg ikke helt sikker.

Posted

Etter hva mercedes her i byen sa så kan de bekrefte/avkrefte servicehistorikk, men de kan ikke gi utskrift av de til andre enn de som har betalt for det. Dvs alt som skjer i ditt eget eie kan du få utskrift av, men ikke fra tidligere eiere, eller garantirep.

Posted

er sikkert ikke det du ønsker - men BOS har på sine hjemme sider  http://www.mercedes-benz.no/content/norway/mpc/mpc_norway_website/no/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/guide_for_dsb.html#_int_passengercars:home:core-navi:guide_for_dsb

der du som EIER av bilen kan se alt de har på din bil - de vill helst ikke att MB eiere kjenner til denne siden - jeg har klagd på BOS over for MB sentralt i Tyskland da de ikke ønsker og gi meg tilgang for de om jeg er eier av bilen ...... og når du selger bilen - gi nye eier tilgang til den siden -

Guest alexanderst
Posted

Du får søke deg fram til litt svar på spørsmålene dine. :)

Om den er taxikjørt kan ikke vi her inne svare på iallefall.

Guest alexanderst
Posted

Her er listen;

110 FUEL AMOUNT FOR COLLECTION BY CUSTOMER

197U OBSIDIAN BLACK

202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN

213 SPEED-SENSITIVE POWER STEERING/VARIO STEERING

21N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ

226L MUNICH BRANCH

228 AUXILIARY HEATER

249 INSIDE AND OUTSIDE MIRROR AUTOMATIC DIMMING

250B MOBILO LIFE/EUROPE SERVICE PACKAGE

260B AIRBAGLABEL - GERMAN/ENGLISH

287 THROUGH-LOADING FEATURE

289 WOOD/LEATHER STEERING-WHEEL

28N STEUERCODE WERK SINDELFINGEN/GRAZ

297 SUN BLIND IN REAR DOORS LH AND RH

2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY

309 CUP HOLDER

354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET

386 MOBILE PRE.-INSTALLATION (MTUS)

404 MULTI-CONTOUR SEAT, FRONT LEFT

423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION

474 DIESEL PARTICULATE FILTER

474 *1 648.9__ 20030723 DIESEL PARTICULATE FILTER

474 *2 211____ 20030709 PARTICLE FILTER

489 AIRMATIC DUAL CONTROL / AIR SUSPENSION SEMI-ACTIVE

527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION

543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-

573 CHILD SEAT MOUNTING, ISOFIX IN REAR

580 AIR CONDITIONER

600 HEADLAMPS - CLEANING EQUIPMENT

614 BI-XENON HEADLAMPS FOR RIGHT-HAND TRAFFIC

633 LA 17" 5 SPOKE DESIGN WITH WIDE TIRES

673 HIGH-CAPACITY BATTERY

805 YEAR OF MODIFICATION

810 SOUND SYSTEM

819 CD CHANGER

840 DARK TINTED GLASS

840A AMARETTA/LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE

845A AMARETTA/LEATHER/NAPPA/SEMI-ANILINE - BEIGE

873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS

875 HEATED SCREEN WASH SYSTEM

889 KEYLESS - GO

910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO)

915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY

926 EXHAUST GAS CLEANING WITH EURO 4 TECHNOLOGY

954 EQUIPMENT PACKAGE FOR AVANTGARDE VEHICLES

985 COC PAPER EURO 4 TECHNOLOGY W. REG. CERT. PART II

M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER

M32 CAPACITY 3,2 LITER

M648 R6-DIESEL ENGINE OM648

U15 2ND CARGO AREA W/ COMPART. UNDER MAIN FLOOR PANEL

U16 STOWAGE TANK BEHIND REAR SEAT BACKREST

W60 DESIGNO WOOD FINISH BURRED WALNUT VENEER

Hvor vidt disse kodene stemmer kan du se i datakortet under panseret, eller i siste side i serviceheftet. Der står kodene.

Vær obs: Det er 277k i heftelser på bilen, pass på at disse blir slettet før overdragelse av bilen.