Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Jeg har et problem med bilen min og setter stor pris på om noen av de kloke hodene her inne har en anelse.

Etter kjøretur fra trondheim til oslo i helgen, har bilen stått stille til i dag. Når jeg startet bilen i dag ville ikke bilen gå i gir og det kom en ganske kraftig lyd som beveget seg med turtallet. Har hatt ventilklikking før og dette var ikke samme lyden.

Når jeg ruset motoren, mens den sto i gir tok den plutselig tak og jeg kunne kjøre vanlig. den hoppet ut av gir noen ganger på en 15 min kjøretur, men da ruset jeg motoren opp og da føk den inn i gir igjen.

Etter ca 10-15 min var plutselig alt bra og bilen gikk som normalt med vanlig girskifter og lyd.

Samme problem når jeg prøvde å starte den etter den hadde blitt kald igjen.

Har noen av dere en anelse hva dette kan være?

• 2 weeks later...
Posted

Lavt oljenivå på girkassen vil gi lavt oljetrykk./koblingstrykk. I slike tilfeller vil du kunne oppleve slike ting. Skjekk oljenivå og kontroler oljen etter konsistens,farge, lukt og partikler. Ved begynnende havari på lager eller overføringer er det ikke alltid så lett å undersøke dette uten at girkassen må undersøkes nøyere.

Hvis problemet vedvarer ville jeg demontert bunnpannen på girkassen og undersøkt etter uregelmessigheter. Kontroller også all olje da for kontroll av spon. Et tips for å se etter spon kan være å undersøke filteret ekstra godt (da spon blir lageret i filteret9.