Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Har en merceders w124 94mod som jeg tengte å bytte høytalerene i. de gamle som står i er nokk sprengt og generelt gamle.

Er kun høytalere framme og i hattehyllen, har lest litt her på forumet og mange som sier forjellige støreleser. så hvor store er de høytalerene som er i min bil framme og bak. Vil helst kjøpe høytalere fra http://www.bilradiospes.no/

Posted

5 1/4 på mine

men er jo ikke værre enn å ta av dekselet å måle heller da.

Klarer du ikke det så ligger det masse film på youtube.

Hva høytalere kjøpte du til din da?

Posted

Jeg har brukt mbquart de siste 10-12 årene nå. Kjøpte en del ekstra på slutten da jeg konkurerte for importøren skulle legge ned å fikk en bra pris. Fikk highend høytalere til prisen av rimelige.

Caliber har jo en 124 høytaler, men du tilpasser vanlige på noen sekunder.

Posted

En 10cm høyttaler er ikke mye å rope hurra for, de skuffer på alle mulige måter :/

2015-08-10%2020.57.00_zpserwlzstp.jpg

så jeg bygde om til 13cm, høres ikke mye større ut men er merkbart forskjell på lyden :)

jeg skrapte også bort den svarte duken under gitteret, bli litt men nesten ikke merkbart innsyn :)

13cm blir for stort i forhold til det originale hullet

2015-08-10%2021.01.42_zpsjhaznfpj.jpg

Så var bare å bryte på med dremel osv for å lage plass da dashborde i mercedes har stål i seg.

2015-08-11%2019.25.19_zpshk6rdetj.jpg

8)

2015-08-11%2019.45.38_zpsjlcey7lr.jpg

Posted

En 10cm høyttaler er ikke mye å rope hurra for, de skuffer på alle mulige måter :/

2015-08-10%2020.57.00_zpserwlzstp.jpg

så jeg bygde om til 13cm, høres ikke mye større ut men er merkbart forskjell på lyden :)

jeg skrapte også bort den svarte duken under gitteret, bli litt men nesten ikke merkbart innsyn :)

13cm blir for stort i forhold til det originale hullet

2015-08-10%2021.01.42_zpsjhaznfpj.jpg

Så var bare å bryte på med dremel osv for å lage plass da dashborde i mercedes har stål i seg.

2015-08-11%2019.25.19_zpshk6rdetj.jpg

8)

2015-08-11%2019.45.38_zpsjlcey7lr.jpg

takk for veldig bra svar skal se om jeg får gjort noe i morgen 👍
Posted

10 cm/4" er nok ikke mye å rope hurra for, hvis man kjøper biligste sort, legger man derimot 3-4000,- i kvalitetshøytalere så burde man få en brukbar lyd da jo de i dashbordet ikke er beregnet for å gi (så mye) bass, men heller mellomtone og diskant.

Setter man så f.eks 6x9" kvalitetshøytalere bak så bør det begynne å hjelpe.

Dette er planene jeg har for 190´n :)

Posted

Jeg konkurrerte med den ene 190'n min å der er det 4" å ikke 5 1/4 som på 124.

Jeg hadde 6.5 i sparkeplatene å det var skikkelig bra. Hadde to 2.plass og en 3.plass i NM med det oppsettet.

I min 124 så skal jeg bruke 5 1/4" koaks på dash og en 6" midbass i dørene i org. kasse og dørlommer.

Det er faktisk ganske bra, en får mellomtone + diskant oppe og mid-bass nede.

Posted

Hei.  Var en tur på bilradiospesialisten i dag han sa at han fikk inn noen som passer rett i dash på bilen min og bak anbefalte han å sette inn 6x9 og heller lage plass til de.  Noen her som har gjort det og vet hvordan det skal gjøres?

Posted

Har 6x9 på forsterker bak og sjult aktiv flatsub under passasjerstolen :)

Har lyst å bygge om til mellomtone i dørene foran :)

Mellomtone i døra??

Du har mere igjen for å sette midbass der. bruk mellomtone i dashbordet for å løfte lyden.

På 124 er det å mulig å enkelt sette diskant i "speilhuset".

I min 190E 2.5-16 som jeg konkurrerte med har jeg som sagt 4" i dashbordet, diskant i A-stolpen og 6.5" i kickpanelet. I hattehylla har jeg 6.5" og diskant + 2x10" baki.

I min "190K" så har jeg 4" på dash, diskant i "speilhuset"(tatt fra w203) og 6.5" i døra(dørtrekk til biler med soundsystem).

Alt dette spiller bra å lydbildene er fine. Nå som det er tidskomp i de fleste spillere så er det håp i gamle MB også.

På min s124 skal jeg ha 5 1/4 i dash(som er org dim) å her kommer jeg til å prøve koaks da dette ikke skal være noen konkurransebil. Så blir det 6" midbass i org.dørlomme (til biler med soundsystem), høytallere i dørene bak(tror det er 4" der) og en 10" eller 12" baki.

Et tips som jeg merket stor forskjell på i min 2.5-16 var å ta bort nettingen bak på dekselet over høytalleren.

Jeg forsket en del på å lage et annet gitter, klippe annenhver rille osv.,men endte opp med å bruke org. uten netting da jeg la konkurranser på hylla.

Posted

btw så passer vanlige 5 1/4(13cm) hvis en kutter hjørnene/festene litt. Dette er ikke noe problem.

'

ikke nubbsjangs i at 13 cm passet foran med meg, dremlet av ca en halv centimeter rundt hele og måtte klippe bort noe stoff etc :)

Posted

Har 6x9 på forsterker bak og sjult aktiv flatsub under passasjerstolen :)

Har lyst å bygge om til mellomtone i dørene foran :)

Mellomtone i døra??

Du har mere igjen for å sette midbass der. bruk mellomtone i dashbordet.

mellomtone / midbass  det jeg mente :)

men jeg har ikke orginale hyttalerhull i dørene og har ikke hatt ork til å lage noe enda :P :)

Posted

rart,montert i to stk.

da midbass ikke er spes rettningsbestemt så hadde jeg vurdert org.dørlommer og de org kassene inne i døra.

Det ser fint ut å du har igjen lomme.

I de org kassene er det plass til en lavtbyggende 6". Min bror har 6" polk db å de basser overraskende bra.

transmedia har ferdige kasser til dørene

• 1 month later...
Posted

Jeg konkurrerte med den ene 190'n min å der er det 4" å ikke 5 1/4 som på 124.

5 1/4" omregnes til 13 cm, og det er for stort i 124. Noen får det til å passe, gjerne med litt modifiseringer.

5 1/4" er veldig standard, og det kan jo ikke Mercedes følge :-)

Riktig størrelse foran i 124 er 12 cm, gjerne omregnet til 5".

Her er noen eksempler:

http://www.ebay.de/itm/Rainbow-2-Wege-Lautsprecher-Mercedes-200-300-W124-60W-DIN-120-Snap-Armaturenbret-/390616472043?hash=item5af28e59eb:g:yQ8AAOSwmrlU0jPn

http://www.ebay.de/itm/ESX-LAUTSPRECHER-MERCEDES-W-124-W124-VORNE-HINTEN-320-WATT-/131492699582?hash=item1e9d935dbe:g:2m0AAOSwQItT9cny

Foran + bak: http://www.ebay.de/itm/Heck-Lautsprecher-Set-ESX-QE120-fur-Mercedes-E-Klasse-W124-1984-1997-/391367170260?hash=item5b1f4d18d4:g:xzkAAOSwFqJWnQjJ

Crunch. Disse mener jeg at jeg har foran i min bil:

http://www.ebay.de/itm/Crunch-12cm-Lautsprecher-paar-Mercedes-W124-E-Klasse-vorne-Armaturenbrett-/151014751100?fits=Platform%3AW124&hash=item23292e3b7c:m:mRu1wG0bQJIDTg1enNtcRug

foran+ bak stv : http://www.ebay.de/itm/Mercedes-W124-Kombi-S124-E-Klasse-T-Modell-LAUTSPRECHER-BOXEN-Komplettset-Crunch-/131709237817?hash=item1eaa7b7a39:g:T7EAAOSwL7VWpAZe

Uansett 12/13 cm, så blir det ikke noe voldsom lyd ut av sånt. Bass blir helt fraværende. Hvis du kan luke ut alt under 125 hz eller så, så er det mulig å spille ganske greit med sånne småhøyttalere. Ei lita basskasse et sted, evt. noen greie 6,5" i dørene, så blir det brått mye triveligere lyd.

Posted

btw så passer vanlige 5 1/4(13cm) hvis en kutter hjørnene/festene litt. Dette er ikke noe problem.

Du gjentar stadig at 13cm / 5 1/4" er originalt i 124, men samtidig så må man kutte for at det skal passe? Rart om man må kutte for å få noe originalt til å passe,vel?

12 cm / 5" er riktig i 124. 13 cm kan noen ganger tilpasses, men det kommer an på høyttalerne. Mye enklere å handle 12cm som sklir rett neddi.

Stasjonsvogner som har plass til høyttaler i armlenet (ca. alle som er solgt nye i Norge/Tyskland), har 10 cm der. I dørene fremme mener jeg det er plass til 6,5". Jeg handlet inn det + dørlommer til soundsystem til min, men kom aldri så langt at jeg fikk montert det.

Posted

Jeg har satt inn 5,25" på ihvertfall to 124 å de passet topp etter at jeg hadde klippet/bøyd ett eller to hjørner på høytaleren.

Hvordan kan det ha seg???

Jeg husker ikke fabrikat på høytalerene så det er jo mulig jeg har kommet borti noen som har vært små i størrelsen da.

De fleste høytallere i 124,201+++++ må trimmes litt. MB har f.eks brukt noen klips på chassi på høytelerene til å feste de å ikke 4 skruer på utsiden som de aller fleste høytalerene er levert med.

Mercedes har desverre ikke tenkt rart da de tegnet inn høytalere i bilene sine mtp. størrelse og plassering.

Det har heldigvis blitt litt bedre med årene. f.eks 210 er ikke så ille,men plass til ca.3" på dashbordet??????????? Sett et sted de kaller høytaleren som skal sitte der "telefonhøytaler".

Caliber hadde en høytaller til 124 som jeg tror het c124 hvis jeg husker rett.

Er gitteret til høytalerene i bakdørene på s124 bare å dra ut?

Posted

Vet ikke hvordan det kan ha seg. 12 cm er i hvert fall riktig.

Caliber CSS 124 er vel første spesialhøyttaler som ble laget til 124. Spesial, fordi normale 5,25" ikke passer ... Jeg hadde sånne i min en stund, men de var ikke spesielt bra.

Gitteret sitter med skrue fra undersiden.