Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har hatt ute motor og girkasse for koblingsbytte på 190E og nå starter den som vanlig og går i 2-4 sekunder før den stopper igjen, min sterke mistanke går til turtallsensoren fremme på reimhjulet da jeg var så dum å kjøpe denne brukt fra mbspecialist etter å ha ødelagt sensoren som stod i fra før jeg begynte skruingen. Turtelleren virker heller ikke.  Noen som kan bekrefte min mistanke før jeg går til innkjøp av ny sensor?

Posted

Vet ikke da feil på sånnt er nytt for meg, men stusser jo over at turtelleren heller ikke virker og siden dette jo er en turtallssensor falt tankene mine på den...

Godt mulig jeg bare har satt noen kontakter feil på også, men de jeg finner ut kan byttes om har jeg prøvd å bytte om igjen, nå er jo det 28 år gamle el.anlegget i motorrommet ganske stivt etter så mange år så er egentlig ganske selvforklarende hvor de forskjellige kontakten skal.

Motoren starter helt som vanlig og så bare dør den rolig ut etter veldig kort tid...

Kan jo og nevne at jeg har byttet bensinfilteret samtidig.

Posted

Føleren foran kan du bare kaste. Er kun til "diagnosekontakta".

Du har glemt å sette på den grønne ledningen med gul stripe som skal sitte på en stjerneskrue på utsiden av denne diagnosekontakta

Posted

Føleren foran kan du bare kaste. Er kun til "diagnosekontakta".

Du har glemt å sette på den grønne ledningen med gul stripe som skal sitte på en stjerneskrue på utsiden av denne diagnosekontakta

Den er på plass, men kanskje det er irret der og?

Denne ledningen hvilken funksjon har den?

Posted

Ledningen går fra TD utgangen på tenningsmodulen til den skruen. Så går den derifra, over motoren å bort til "hjerne" og releene å videre til turteller. Uten denne vil  bensinpumpe kun gå da du setter på tenninga, den vil ikke få beskjed om å starte opp igjen da motoren går.

Posted

Fant ut av det samme ved en gjennomgang av koblingskjemaet i Haynes. Så det er nok bare dårlig kontakt der. Men i Haynes står det at en ledning kommer fra tenningsmodulen inn på diagnosekontakten og en ledning går videre til motorstyringen på samme skrue, men mener det ikke var 2 ledninger jeg løsnet da jeg tok ut motoren, går den ledningen fra tenningsmodulen en annen plass inn på diagnosekontakten? Har som sagt ikke bilen hjemme så får ikke undersøkt det.

Posted

Der lå nok en ledning til som skulle på skruen ja :lol: Men turtelleren startet opp og gikk en stund, og så døde den, hva kan det være? Kjølevifta virker heller ikke, men pytt det er jo vinter og vi har ingen køkjøring så det går bra.

TUSEN TAKK Tor Anton, du har berget Jula for oss!!!

Posted

en klassisk feil dette.

sikringa til turteller/kjølevifte er røket.

Du har satt to kontakter foran på motoren feil. Så da motoren ble så varm at innslaget på vifta skulle slå inn så kjørte du 12v rett til gods og tok sikringa.

Det er to sett like 1pins kontakter(svart rundt hus) litt før tempføleren og rett foran luftfilteret. Bytt om på disse og bytt sikringen.

Posted

Hvor står denne sikringen da, jeg har sjekket sikringsboksen, men fant ikke noe galt der, men kan jo være som den gangen sikringen til varmeapparatet var brent av helt ute mot "sokkelen". Jeg tror de kontaktene står riktig nå, men jeg prøvde å plugge de om da motoren nektet å gå, så er vel da sikringen har gått :)

Posted

ikke verre enn å lese manualen det da.

Det står på lokket hvilket nummer sikringen til de forskjellige funksjonene har.

 

 

finner du det ikke ut selv så er det sikring #10, rød/10ah

 

Dette er ihvertfall ikke uvanlig da folk har hatt motoren ute. Da motoren når 105grader så smeller det.

Posted

En trenger ikke mye tyskkunskap for å skjønne det der. Jeg har postet hel liste for medlemme i 190klubben en gang. Er du ikke medlem så finner du det nok på nett å. Men du får begynne å sjekke nummer 10. BTW så er det eneste skandinaviske språket på disse dansk. Det står å sikkert å hayns boka å. Så lenge du skrur en del så har du sikkert den, hvis ikke så ønsk deg den til jul

Posted

Synd du ikke sprechen kann! For her er jo 2 nyttige tyske håndbøker på nett:

 

Verkstedhåndbok for M102 http://www.mercedesclubs.de/books/werkstatthandbuecher/M102/

 

Delekatalog for M102.982, egentlig for 230E, men viser oversiktstegninger: http://www.mercedesclubs.de/books/TK-102982/

 

Ja, også denne da: Servicebok for en annen babybenz... http://www.mercedesclubs.de/books/Typ190E%202.5-16SportEvolutionsausfuehrungIIApril1990

 

Med vennlig julehilsen, Olaf :santa:

  • 2 weeks later...
Posted

Nå lurer jeg igjen på hva som er feil... Kona dro avgårde i 8 blå grader og hørte at bilen ikke startet som før, hun startet 3 ganger før den gikk som normalt. Altså de første 2 gangene startet den og gikk et par sekunder og så stoppet den, akkurat som da jeg hadde glemt den ledningen...

 

Har du et tips Tor Anton, eller andre?

Posted

I dag er det -10°c og bilen var verre å få start på, jeg gikk da ut og prøvde selv, vred på og av tenninga en 3-4 ganger og da startet bilen med en gang, akkurat som vi er vant til :)

 

Edit: Jeg har gitt kona beskjed om å fylle på ei flaske kondensfjerner når hun kjører fra jobb så da får det blandet seg og gått rundt i systemet i ca 2,5 mil, så får vi se i morgen tidlig for da er det meldt enda kaldere...

Posted

En liten flaske kondensfjerner var det som skulle til for i dag i -12°c startet den på første forsøket. Godt at den er tilbake til normalen igjen, og med nytt skikkelig batteri ser jeg ingen problemer i sikte. Bank i bordet :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...