Eirik Tømmerås Posted December 19, 2015 Posted December 19, 2015 Har hatt ute motor og girkasse for koblingsbytte på 190E og nå starter den som vanlig og går i 2-4 sekunder før den stopper igjen, min sterke mistanke går til turtallsensoren fremme på reimhjulet da jeg var så dum å kjøpe denne brukt fra mbspecialist etter å ha ødelagt sensoren som stod i fra før jeg begynte skruingen. Turtelleren virker heller ikke. Noen som kan bekrefte min mistanke før jeg går til innkjøp av ny sensor? Quote
Jørgen F.J Posted December 19, 2015 Posted December 19, 2015 Har disse sensorne annen funksjon på m102 mot m103? På min er den værtfall en pyntegjenstand. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 19, 2015 Author Posted December 19, 2015 Vet ikke da feil på sånnt er nytt for meg, men stusser jo over at turtelleren heller ikke virker og siden dette jo er en turtallssensor falt tankene mine på den... Godt mulig jeg bare har satt noen kontakter feil på også, men de jeg finner ut kan byttes om har jeg prøvd å bytte om igjen, nå er jo det 28 år gamle el.anlegget i motorrommet ganske stivt etter så mange år så er egentlig ganske selvforklarende hvor de forskjellige kontakten skal. Motoren starter helt som vanlig og så bare dør den rolig ut etter veldig kort tid... Kan jo og nevne at jeg har byttet bensinfilteret samtidig. Quote
Tor Anton Posted December 19, 2015 Posted December 19, 2015 Føleren foran kan du bare kaste. Er kun til "diagnosekontakta". Du har glemt å sette på den grønne ledningen med gul stripe som skal sitte på en stjerneskrue på utsiden av denne diagnosekontakta Quote
Eirik Tømmerås Posted December 19, 2015 Author Posted December 19, 2015 Føleren foran kan du bare kaste. Er kun til "diagnosekontakta". Du har glemt å sette på den grønne ledningen med gul stripe som skal sitte på en stjerneskrue på utsiden av denne diagnosekontakta Den er på plass, men kanskje det er irret der og? Denne ledningen hvilken funksjon har den? Quote
Tor Anton Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 Ledningen går fra TD utgangen på tenningsmodulen til den skruen. Så går den derifra, over motoren å bort til "hjerne" og releene å videre til turteller. Uten denne vil bensinpumpe kun gå da du setter på tenninga, den vil ikke få beskjed om å starte opp igjen da motoren går. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 20, 2015 Author Posted December 20, 2015 Fant ut av det samme ved en gjennomgang av koblingskjemaet i Haynes. Så det er nok bare dårlig kontakt der. Men i Haynes står det at en ledning kommer fra tenningsmodulen inn på diagnosekontakten og en ledning går videre til motorstyringen på samme skrue, men mener det ikke var 2 ledninger jeg løsnet da jeg tok ut motoren, går den ledningen fra tenningsmodulen en annen plass inn på diagnosekontakten? Har som sagt ikke bilen hjemme så får ikke undersøkt det. Quote
Tor Anton Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 ja, det går en ledning fra den skruen å inn i kontakta den sitter på. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 21, 2015 Author Posted December 21, 2015 Der lå nok en ledning til som skulle på skruen ja Men turtelleren startet opp og gikk en stund, og så døde den, hva kan det være? Kjølevifta virker heller ikke, men pytt det er jo vinter og vi har ingen køkjøring så det går bra. TUSEN TAKK Tor Anton, du har berget Jula for oss!!! Quote
Olaf Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 Sjekka sikringene? Med vennlig julehilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted December 21, 2015 Author Posted December 21, 2015 Sjekka sikringene? Med vennlig julehilsen, Olaf Nei, det tar jeg til slutt når alt annet er prøvd Spøk til side, du sier noe der! Quote
Tor Anton Posted December 21, 2015 Posted December 21, 2015 en klassisk feil dette. sikringa til turteller/kjølevifte er røket. Du har satt to kontakter foran på motoren feil. Så da motoren ble så varm at innslaget på vifta skulle slå inn så kjørte du 12v rett til gods og tok sikringa. Det er to sett like 1pins kontakter(svart rundt hus) litt før tempføleren og rett foran luftfilteret. Bytt om på disse og bytt sikringen. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 21, 2015 Author Posted December 21, 2015 Hvor står denne sikringen da, jeg har sjekket sikringsboksen, men fant ikke noe galt der, men kan jo være som den gangen sikringen til varmeapparatet var brent av helt ute mot "sokkelen". Jeg tror de kontaktene står riktig nå, men jeg prøvde å plugge de om da motoren nektet å gå, så er vel da sikringen har gått Quote
Tor Anton Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 ikke verre enn å lese manualen det da. Det står på lokket hvilket nummer sikringen til de forskjellige funksjonene har. finner du det ikke ut selv så er det sikring #10, rød/10ah Dette er ihvertfall ikke uvanlig da folk har hatt motoren ute. Da motoren når 105grader så smeller det. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 22, 2015 Author Posted December 22, 2015 Ikke mye manual i en bruktimportert bil på 28 år og på sikringslokket står det på Tysk Du har ikke tilfeldigvis en Norsk manual til overs? Quote
Tor Anton Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 En trenger ikke mye tyskkunskap for å skjønne det der. Jeg har postet hel liste for medlemme i 190klubben en gang. Er du ikke medlem så finner du det nok på nett å. Men du får begynne å sjekke nummer 10. BTW så er det eneste skandinaviske språket på disse dansk. Det står å sikkert å hayns boka å. Så lenge du skrur en del så har du sikkert den, hvis ikke så ønsk deg den til jul Quote
Olaf Posted December 23, 2015 Posted December 23, 2015 Synd du ikke sprechen kann! For her er jo 2 nyttige tyske håndbøker på nett: Verkstedhåndbok for M102 http://www.mercedesclubs.de/books/werkstatthandbuecher/M102/ Delekatalog for M102.982, egentlig for 230E, men viser oversiktstegninger: http://www.mercedesclubs.de/books/TK-102982/ Ja, også denne da: Servicebok for en annen babybenz... http://www.mercedesclubs.de/books/Typ190E%202.5-16SportEvolutionsausfuehrungIIApril1990 Med vennlig julehilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Nå lurer jeg igjen på hva som er feil... Kona dro avgårde i 8 blå grader og hørte at bilen ikke startet som før, hun startet 3 ganger før den gikk som normalt. Altså de første 2 gangene startet den og gikk et par sekunder og så stoppet den, akkurat som da jeg hadde glemt den ledningen... Har du et tips Tor Anton, eller andre? Quote
Tor Anton Posted January 5, 2016 Posted January 5, 2016 tanken går fort til fukt/is i fordelerlokk og tempføler. kan jo være kondens også Quote
Eirik Tømmerås Posted January 5, 2016 Author Posted January 5, 2016 Kondens i bensinen du tenker på? Bensinfileret byttet jeg da jeg byttet koblingen. Får se i morgen tidlig når hun skal på jobb igjen... Quote
Eirik Tømmerås Posted January 6, 2016 Author Posted January 6, 2016 I dag er det -10°c og bilen var verre å få start på, jeg gikk da ut og prøvde selv, vred på og av tenninga en 3-4 ganger og da startet bilen med en gang, akkurat som vi er vant til Edit: Jeg har gitt kona beskjed om å fylle på ei flaske kondensfjerner når hun kjører fra jobb så da får det blandet seg og gått rundt i systemet i ca 2,5 mil, så får vi se i morgen tidlig for da er det meldt enda kaldere... Quote
Eirik Tømmerås Posted January 7, 2016 Author Posted January 7, 2016 En liten flaske kondensfjerner var det som skulle til for i dag i -12°c startet den på første forsøket. Godt at den er tilbake til normalen igjen, og med nytt skikkelig batteri ser jeg ingen problemer i sikte. Bank i bordet Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.