Dieselolje Posted December 18, 2015 Posted December 18, 2015 Vurderer 8,5x19 ET45 foran og 9,5x19 ET45 bak. Fått med meg at mange mener det er viktig med samme rulleomkrets på alle hjul. Via en dekkalkulator finner jeg rullediameter for ulike dekk. Men den hensyntar ikke felgbredden. Da blir det vel ikke korrekt beregnet? Så, link til kalkulator som hensyntar felgbredde ønskes. Og, jeg er sikkert ikke førstemann som lurer på hva som passer på ovenfornevnte. Quote
Lars U. Posted December 20, 2015 Posted December 20, 2015 Her kan du se hva som er tillatt Det er avvik på rulleomkrets på det som Daimler godkjenner , men dette pdf dokumentet kan du ha med i bilen om du velger dekk uti fra dette. Selv kjørte jeg både vinter og sommer med 8,5 og 9,5 bredde på 19" felger på min 204 med 4 MATIC og det dekk oppsettet jeg hadde på, var mer nøyaktig (mindre avvik) enn originalgummien som fulgte med fra fabrikk som også var ulik dekk felg bredde foran og bak. Det er uansett noe avvik som kan tolereres pga bilen svinger og det er ikke alltid lik fart på hjul når du svinger på rundet på en parkeringsplass o.l. eller ved hjulspinn o.l. http://www.mercedes-benz.de/content/media_library/germany/mpc_germany/de/mercedes-benz_deutschland/pkw_emb_nextgen/service___zubehoer/orginal-teile/reifen-__raederkombinationen0/e-klasse_m-klasse/home_passengercars2.object-Single-MEDIA.download.tmp/E-Klasse_Typ_212_AMG_140922.pdf Quote
KennethJ Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Dersom man har ulik dimensjon foran og bak skal det vel ikke holde å ha med papiret, så vidt jeg vet skal det skrives inn i vognkort som alternativ dekkdimensjon. Quote
Toalmar Posted January 21, 2016 Posted January 21, 2016 du kan kanskje prøve denne siden http://www.rimsntires.com/specspro.jsp Quote
Lars U. Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Dokumentet fra Daimler AG /AMG er å betrakte som et offisielt dokument fra fabrikken. tror neppe de kan si noe på dette. Dette dokumentet kan du også bruke for å føre inn alternativ Dekk/felg i vognkortet. men så lenge det står at bilen er typegodkjent (TÜV) med denne dekk/felg combo'n kan de ikke si noe i kontroll. Men det er listet opp en hel rekke dekk/felg combo'er som IKKE er godkjent på det aktuelle karosseriet og det kan man få problemer med men riktig karosseri og motorstørrelse /4MATIC osv , kan dem ikke si noe i kontroll. Quote
KennethJ Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Det er her du trolig tar feil Lars U. Endringer som ikke automatisk er godkjent skal føres inn uavhengig av om man har godkjenningspapirer eller ei. Jeg har alternative hjul på min bil om sommeren, selvsagt ført inn i vognkort og godkjent ved trafikkstasjonen. Ulik dimensjon foran og bak er et typisk eksempel på noe som ikke er automatisk godkjent, det skal derfor føres inn i vognkort. I kontroll trenger de meg bekjent ikke forholde seg til andre papirer enn vognkort.. Mitt forslag er å få gjort dette ordentlig, det koster en halvtimes tid og en femhundrelapp for kontrollen. Hvis du ringer statens vegvesen er jeg ganske så trygg på at de vil svare omtrent som jeg skriver her. Offisielle dokumenter fra fabrikken er liksom ikke en del av vognkortet, det er vognkortet som sier hva som er godkjent på veien i Norge. Quote
Lars U. Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Det er nok ikke feil; les her; denne forskriften er retningslinjene til de som kontrollerer biler også (Politi og sakkyndige), og den må de forholde seg til. Men du kan få mangellapp på en 200 Kompressor om den ikke er godkjent fra AMG/Mercedes-Benz med denne dekk/felg combo'n Det at en og annen "figur" lang vegen i teknisk kontroll mener å ha greie å dette, er ikke det samme som at det er feil. Dokuemntet fra AMG er å betrakte som dokumentasjon fra fabrikanten, de gidder ikke å sende ut til alle som spør, istedet har de laget en genial løsning der de legger ut oppdaterte dekk/felg combo'er slik at de som ønsker kan laste ned riktig dokument selv KUN dersom du går ut over fabrikantens anvisninger skal bilen til kontroll ellers ikke 6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger: a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas. b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten. d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast. e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t. f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen. g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a. i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet. Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2. sd-19941004-0918-kap13-02.gif Fig. 2 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Quote
Dieselolje Posted January 28, 2016 Author Posted January 28, 2016 Kan jeg konkludere at jeg trygt kan montere 8,5x19 og 9,5x19 på min S212 uten å måtte informere SVV? Quote
KennethJ Posted January 28, 2016 Posted January 28, 2016 Lars U. mener det, jeg er uenig. Du kan jo ringe statens vegvesen og få beskjed om at du må få det innskrevet i vognkortet (Kontrollørene der ute har heller ingen forpliktelse til å kunne tysk..) Quote
Lars U. Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Produsenten Daimler AG er tysk Tysk er offisielt språk i EU på lik linje med bl.a. Dansk/Svensk og Tsjekksisk https://no.wikipedia.org/wiki/Den_europeiske_unions_offisielle_spr%C3%A5k Norge er med i EØS samarbeidet og er forpliktet til å følge EUs direktiver og det spiller ingen rolle om kontrollørene kan tysk eller ikke. Produsentens dokumentasjon er på et offisielt språk og da er det godkjent. For ordens skyld er dette også stemplet og godkjent av TÜV. Dekkforskriften henviser jo nettopp til TÛV og dersom man ikke viste hva dette betød, ville det neppe vært med i forskriften. https://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV Men du må riktig felgbredde, innpress (ET) og dekkdimmensjon /hastighetsinndeks iht dokumentet Quote
KennethJ Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Norge er med i EØS samarbeidet og er forpliktet til å følge EUs direktiver og det spiller ingen rolle om kontrollørene kan tysk eller ikke. Norge er forpliktet til å følge de direktiver vi innfører, ingen andre. Vi har også mulighet til å tilpasse direktivene slik at de passer bedre med hvordan man vil ha det i Norge. Det er ikke slik at ethvert EU-direktiv automatisk gjelder i Norge. Quote
Lars U. Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Men den norske forskriften henviser til TÜV og de lager meg bekjent ikke dokumentasjon på norsk og det er vel det dette diskusjonen dreier seg om. Dermed gjelder Mercedes-AMG /Daimler AG 's dokumentasjon selv om den er på Tysk Hvilke direktiver som innføres i Norge har ikke noe med denne diskusjonen å gjøre. Dette direktivet er innført og da må trådstarter få et ordentlig svar og ikke masse usammenhengende synsing om hva som tror gjelder. Quote
Dieselolje Posted January 30, 2016 Author Posted January 30, 2016 Men du må riktig felgbredde, innpress (ET) og dekkdimmensjon /hastighetsinndeks iht dokumentet Det var strengt. Ikke rom for avvik på ET? For eksempel 45 kontra originale 48? Quote
Tor Anton Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Du har jo noe å gå på på sporviddeforandring. Å SVV er ganske greie. Jeg har vist flere biler å tatt opp dette med hjul. Nå sist så hadde jeg 8.5x18 et 30 på en bil som er levert med 7.5x15 et 49 Quote
Lars U. Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4. Quote
Dieselolje Posted February 1, 2016 Author Posted February 1, 2016 Produsenten Daimler AG er tysk Tysk er offisielt språk i EU på lik linje med bl.a. Dansk/Svensk og Tsjekksisk https://no.wikipedia.org/wiki/Den_europeiske_unions_offisielle_spr%C3%A5k Norge er med i EØS samarbeidet og er forpliktet til å følge EUs direktiver og det spiller ingen rolle om kontrollørene kan tysk eller ikke. Produsentens dokumentasjon er på et offisielt språk og da er det godkjent. For ordens skyld er dette også stemplet og godkjent av TÜV. Dekkforskriften henviser jo nettopp til TÛV og dersom man ikke viste hva dette betød, ville det neppe vært med i forskriften. https://no.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV Men du må riktig felgbredde, innpress (ET) og dekkdimmensjon /hastighetsinndeks iht dokumentet Jeg er klar over 15 mm regelen. For å klargjøre: mitt spm om ET går på om ET må være eksakt likt det som står i dokumentasjon for å slippe runden med SVV. Kjenner jeg SVV rett, er det ikke noe fasit på dette. Men alt etter dagsformen på de man påtreffer Quote
Lars U. Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Du kan benytte felgen om den har inntil 7,5 m på hver felg avvik og det er riktig dekkdimensjon og den ikke subber. De fleste alternativer er jo også oppgitt med ulik/forskjellige innpress , litt avhengig av felgbredde. Men hvis du finner en felg som har lik bredde og tilnærmet innpress, kan du kjøre så lenge det er innenfor 15 mm regelen og det ikke subber når du svinger eller bremser eller med full last De fleste felgene er jo også for å få maks kjøreglede uten at det subber og skraper. Hvis innpresset øker utover 15 mm og det fortsatt er plass, kan du bruke denne felgen og om fabrikanten har TÜV dokument på denne feks BBS, Borbet, OZ e.l. men mange "jalla felger" har ikke TÜV godkjnning og de ville jeg ikke kjøpt. Hvis den ikke finnes i listen og innpresset er feil (mer avvik enn 15 mm) da må du sikkert vise denne og få den innført i vognkortert, men da kan du får problemer med å få godkjent Også hvis du endrer dekkdimensjon med feil høydeprofil eller bredde , kan du få problemer med å få dette godkjent. Men hvis du ønsker bredere felg (få felgkanten lenger ut i hjulhuset, kan du jo også bruke spacerer eller teste med spacerer for å se hvor langt ut du kan få felgen. Spacerer skal jo også være TÜV godkjent se på feks H&R sin hjemmesider . Hvis felgen har for lavt innpress (felgen stikker for langt ut i hjulbuen) , kan du også dreie av anleggsflaten på felgen for å få den lengre innover. Jeg hadde selv S-klass 19" AMG felg på min C 320 4MATIC (S-204) der måtte jeg dreie av litt i felggodset for å få riktig innpress. Dette ble da helt optimalt fordi det var veldig tykt gods på anleggsflaten til felgen. Quote
Deltaone Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Om du holder deg til 100% lik rulleomkrets på dekkene foran og bak så overlever i det minste senterdiffen. Bredde på felg foran og bak er uvesentlig så lenge lengden rundt dekket er helt likt. Avvik av innpress på inntil +/- 7,5 mm kan du endre uten meldeplikt (Pr felg) Quote
Lars U. Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Hvis du regner på rulleomkretsen på 4MATIC biler som er levert originalt med ulik dekk/felg combo, ser du at det er avvik på rulleomkretsen på fabrikkoppsettet. Dette fordi du kan få noen ujevn slitasje underveis og da skal dette fanges opp av systemet. eksempel på min tidligere S204 med 4MATIC Originalt levert med 225/45x17 og 245/40x17 -> Avvik =1,9 cm på rulleomkretsen Opsjon fra fabrikk 225/40x18 og 245/35x18 -> Avvik =2,5 cm på rulleomkretsen Jeg kjørte med 235/35x19 og 275/30x19 -> Avvik =0,6 cm på rulleomkretsen. Så lenge du holder deg innenfor fabrikkoppsettet, kan du jo ikke få problemer. Quote
Toalmar Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Derimot er min S204 med 4matic levert med samme dimensjon både foran og bak 225/45 x 17 Quote
Lars U. Posted February 9, 2016 Posted February 9, 2016 Men her har jo Daimler AG funnet ut og godkjent at bilen kan kjøres med ulik dekk/felg combo og da kan man kjøre med det oppsettet som er beskrevet i dokumentene fra Daimler /Mercedes-AMG dvs ulik dekk/felg combo er tillatt så lenge den eksakte modellen er beskrevet, også 4MATIC modeller kan kjøre med ulik rulleomkrets . Quote
Recommended Posts