rossmann Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 MB E220 W211 CDI 2003. En kar sa jeg måtte koble fra minuspolene på begge batteriene før jeg tok ut dynamoen. Dette hørtes merkelig ut, og jeg tenker da, hva skjer med elektronikken/hjernen i bilen dersom all strøm kuttes? Kanskje det ikke gjør noe? Noen som kan fortelle meg om denne karen (verdensmesteren hehe) har rett eller feil? Og eventuelt riktig prosedyre. Quote
slippern Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Høres i grunn ikke merkelig ut, hva skjer når du tar av + kabelen fra dynamoen og den uheldigvis kommer borti jord? Har alltid tatt av minuskabelen fra batteriet når jeg har byttet dynamoer på andre biler... Har hatt flere ganger hatt av minuspolen på S211 og har ikke vært noen problemer uten om at jeg må kjøre opp å ned alle vinduene + takluken for at de skal fungere korrekt etterpå... Quote
FredrikE300D Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Prosedyren gjelder alle biler, da man skal fysisk skru av en nokså feit +12V ledning fra dynamo. En minste berøring mot jord, så har man det gående, mulig en tidlig nyttårsaften. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 De bilene tåler fint å være strømløs, det eneste du må gjøre etter at den får strøm igjen er å kalibrere vinduer og evt. takluke og stille klokke og sånne ting. Men jeg ser ikke nødvendigheten av å koble fra det lille batteriet... Da jeg byttet motor i min stod den strømløs i over 2 mnd. uten noe problem... Edit: Jeg garanterer selvfølgelig ingen ting, bare sier hva jeg har erfart Quote
Gujoni Posted December 18, 2015 Posted December 18, 2015 Jeg lærte på den gale måten at minuspolen ALLTID skal av først. Skulle koble fra batteriet på en lastebil og løsnet plusspolen og selvfølgelig kom fastnøkkelen borti rammen. Det smalt og gnistret pluss at fastnøkkelen fikk et dypt hakk. Ble etterpå fortalt at sånt kan få batteriet til å eksplodere hvis man er ekstra uheldig. På min S211 måtte jeg justere klokken, legge inn nye forhåndsinnstillinger på radioen, justere vinduene og takluke pluss kalibrere styrevinkelsensoren etter dynamoskift. Dynamoen skal være enkel å skifte nedenfra, men ovenfra er det endel som må av selv om turboen kan stå urørt. Jeg brukte ca 6 timer i lyset fra arbeidslampe i en ellers mørk garasje, men første gangen tar alltid lenger tid. Quote
Recommended Posts