Jump to content

Problemer ved bytte av strammer for multireim, må av med svingningsdemper - LØST


Recommended Posts

Posted

Bilen er er w211 220cdi 2003mod.

 

Kommer ikke til på den ene av de 3 boltene for å fjerne strammer enheten. Ser ut til at svinghjulet må av, helt absurd spør du meg har ikke gått opp for meg enda. Ikke noe utsparing noe sted i svinghjulet heller. Får lura på en fastnøkkel og får skrudd kanskje 2grader men vil uansett ikke få ut bolten da svinghjulet står i veien. Har sette det er 2 ulike patenter på strammer til disse motorene, ser ut som jeg har vært heldig og fått den værste av dem. De trodde vel den var bombesikker og skulle holde evig.

 

Holder det å løsne 27mm bolten for å få av svinghjulet eller må man ha en spesiell avdrager til dette etter det er gjort? Også hvordan får jeg løs den bolten uten tilgang på en kraftig kompressor, kan jeg sjokke den løs ved hjelp av en tung hammer? Er det links? Er også et spor jeg kan låse motoren med i bakkant mot girkassa men tviler på at jeg kan holde igjen mye der før jeg får en sprekk der jeg må holde imot.

Posted

Jeg regner med at vi snakker om nedre reimskive med svingningsdemper og ikke svinghjul,

noe som sitter i bakkant av motoren på en bil med manuell girkasse.

Denne skal kunne dras ut etter å ha løsnet bolten i senter, men det er mulig at du må bruke

en avdrager eller kan få bendt den litt fram med et par skrutrekkere. Har samme modell selv,

men har foreløpig bare måttet skifte reimhjulene. :o

Posted

Det er helt riktig Gujoni, heter nok ikke svinghul. Jeg måtte spenne opp strammeren ved bytte av reim, i den anledning tok fjærmekanismen knekken. Prøvde å løsne bolten igår ved å holde igjen motoren på den eneste måten jeg kjenner til men turte ikke å påføre mer makt enn jeg gjorde, også er jeg litt i tvil om det er links eller ikke. Sitter vel også med noe locktite i tillegg til at den nok har satt seg litt ekstra med åra.

Posted

Tror det skal godt gjøres å holde igjen med vannpumpetang. Har tenkt på lastetropp rundt hele og den gamle reima under så det griper dønn og skru imens spenna stopper mot den gamle strammerenheten. Får ikke plass til jekkestropp, da kommer det i konflikt med ene hydraulikkslangen til servostyringa. Er nok kanskje en fordel å sjokke den løs med hammer mot en latmannsarm fremfør å kline til med et 2m langt jernrør.

Posted

jeg ble overasket når jeg fikk skillelig tak med en god vannpompetang / rørtang.

så lenge skiven ikke får røre seg 1mm så er den ikke så vanskelig å få løs.

 

Bolten sitter selfølgelig en del, men alt går an =)

Posted

Jeg fikk ordna det nå. Mellom motor og girkasse er det et firkantet hull i senter under bilen, roterer man motoren lenge nok skal det dukke opp et rundt hull der som en kan stikke inn en 3/4" forlenger og holde igjen motoren. 1mann holdt igjen der også satte jeg på en sveisetang med 90grader kjeft der fremme med en bit av gamle reima imellom som ekstra brems mot gamle strammeenheten. Sveisetanga bremsa veldig godt men trengte litt ekstra. Måtte kappe til 1m bit med firkantrør som jeg tredde utenpå den stakkars 1/2" Bacho skalla som fikk kjørt seg litt :D. Bolten gikk veldig tungt de første taka.

 

Takk for hjelp :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...