MB211 Posted December 16, 2015 Posted December 16, 2015 Bilen er er w211 220cdi 2003mod. Kommer ikke til på den ene av de 3 boltene for å fjerne strammer enheten. Ser ut til at svinghjulet må av, helt absurd spør du meg har ikke gått opp for meg enda. Ikke noe utsparing noe sted i svinghjulet heller. Får lura på en fastnøkkel og får skrudd kanskje 2grader men vil uansett ikke få ut bolten da svinghjulet står i veien. Har sette det er 2 ulike patenter på strammer til disse motorene, ser ut som jeg har vært heldig og fått den værste av dem. De trodde vel den var bombesikker og skulle holde evig. Holder det å løsne 27mm bolten for å få av svinghjulet eller må man ha en spesiell avdrager til dette etter det er gjort? Også hvordan får jeg løs den bolten uten tilgang på en kraftig kompressor, kan jeg sjokke den løs ved hjelp av en tung hammer? Er det links? Er også et spor jeg kan låse motoren med i bakkant mot girkassa men tviler på at jeg kan holde igjen mye der før jeg får en sprekk der jeg må holde imot. Quote
FredrikE300D Posted December 16, 2015 Posted December 16, 2015 Er altså selve strammeren defekt? Eller er det kun lageret på reimhjulet? Quote
MB211 Posted December 17, 2015 Author Posted December 17, 2015 Strammeren er defekt, fjæra har knela helt. Quote
Gujoni Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Jeg regner med at vi snakker om nedre reimskive med svingningsdemper og ikke svinghjul, noe som sitter i bakkant av motoren på en bil med manuell girkasse. Denne skal kunne dras ut etter å ha løsnet bolten i senter, men det er mulig at du må bruke en avdrager eller kan få bendt den litt fram med et par skrutrekkere. Har samme modell selv, men har foreløpig bare måttet skifte reimhjulene. Quote
MB211 Posted December 17, 2015 Author Posted December 17, 2015 Det er helt riktig Gujoni, heter nok ikke svinghul. Jeg måtte spenne opp strammeren ved bytte av reim, i den anledning tok fjærmekanismen knekken. Prøvde å løsne bolten igår ved å holde igjen motoren på den eneste måten jeg kjenner til men turte ikke å påføre mer makt enn jeg gjorde, også er jeg litt i tvil om det er links eller ikke. Sitter vel også med noe locktite i tillegg til at den nok har satt seg litt ekstra med åra. Quote
Jørgen F.J Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 På min 124 med m103 var det vanelige gjenger. Holdte igjen med vannpumpetang på gummidemperhjulet og mot gods på motor. Men du har sikkert ikke mulighet for det med motor i bil ? Quote
MB211 Posted December 17, 2015 Author Posted December 17, 2015 Tror det skal godt gjøres å holde igjen med vannpumpetang. Har tenkt på lastetropp rundt hele og den gamle reima under så det griper dønn og skru imens spenna stopper mot den gamle strammerenheten. Får ikke plass til jekkestropp, da kommer det i konflikt med ene hydraulikkslangen til servostyringa. Er nok kanskje en fordel å sjokke den løs med hammer mot en latmannsarm fremfør å kline til med et 2m langt jernrør. Quote
Jørgen F.J Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 jeg ble overasket når jeg fikk skillelig tak med en god vannpompetang / rørtang. så lenge skiven ikke får røre seg 1mm så er den ikke så vanskelig å få løs. Bolten sitter selfølgelig en del, men alt går an =) Quote
MB211 Posted December 17, 2015 Author Posted December 17, 2015 Inspirerende:) Hadde du luftverktøy da eller? Quote
Jørgen F.J Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Vanelig latmans arm, på en meters lengde. Quote
Norsk Kamelutleie AS Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Måtte på verksted med min og de måtte ut med starteren og skru inn en "dings" istedenfor starteren for å få låst fast svinghjulet. Skruen satt så fast at de hadde store problemer med å få den løs. De brukte flere timer på jobben. Anbefaler verksted. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 Kommer du til med luftverktøy så prøv det, du trenger ikke stor kompressor, de fleste verktøy skal uansett ikke ha mere enn 6 bar trykk, det tar bare litt lenger tid for å lade luft inni mellom Quote
MB211 Posted December 18, 2015 Author Posted December 18, 2015 Jeg fikk ordna det nå. Mellom motor og girkasse er det et firkantet hull i senter under bilen, roterer man motoren lenge nok skal det dukke opp et rundt hull der som en kan stikke inn en 3/4" forlenger og holde igjen motoren. 1mann holdt igjen der også satte jeg på en sveisetang med 90grader kjeft der fremme med en bit av gamle reima imellom som ekstra brems mot gamle strammeenheten. Sveisetanga bremsa veldig godt men trengte litt ekstra. Måtte kappe til 1m bit med firkantrør som jeg tredde utenpå den stakkars 1/2" Bacho skalla som fikk kjørt seg litt . Bolten gikk veldig tungt de første taka. Takk for hjelp Quote
MB211 Posted December 18, 2015 Author Posted December 18, 2015 Latmannsarmen hadde gått og gjemt seg en plass, men skralla funker fortsatt fint ellers takk for kondolanse. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 19, 2015 Posted December 19, 2015 Latmannsarmen hadde gått og gjemt seg en plass, men skralla funker fortsatt fint ellers takk for kondolanse. Bahco ja, nesten like bra som Hazet det Quote
Gujoni Posted December 22, 2015 Posted December 22, 2015 Flott at det løste seg. Var bolten venstre eller høyre gjenget? Quote
MB211 Posted December 23, 2015 Author Posted December 23, 2015 Flott at det løste seg. Var bolten venstre eller høyre gjenget? Greit av noe løser seg:) Bolten var gjenget normalt Quote
Recommended Posts