Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Tok et olje og filterskift idag og fikk mildt sagt en overraskelse.

Fant en god del spon i oljefilteret, og det skal det jo ikke akkurat være.

Er kun 5000km siden siste skift. Tok et nytt skift allerede nå fordi jeg synes oljen var vell svart ved forrige skift.

Er kjørt på Mobil Super 3000 5w-40 siste åra, men nå fylte jeg Mobil1 Peak life 5w-50 etter jeg så dette.

Er motoren min døden nær? Kan det være vakkumpumpe eller noe annet som forårsaker dette?

Rulla 450 000km

HVA GJØR JEG?  :?

Legger ved noen bilder, men er noe mer omfattende en bildene sier.

HlIEx.jpg

65Vv.jpg

Sfyp.jpg

9oXeY.jpg

aWFQj.jpg

3Q2H.jpg

Posted

ta ett kaffefilter og ta en dråpe olje på det - sprer det seg en stor ring med nesten klar ytterkant - er det mye uforbrent drivstoff i olja . Nå har jeg ikke vært glad i Mobil oil etter det var en del ford motor havarier 95/96 dohc .

• 1 month later...
Posted

Hiver ut noen ideer..

Slitt veiv/kam skåler?

Oljepumpa har begynt og korridere? (Lite olje, sugd luft..?)

Tette kanaler, som gjør at visse plasser ikke før tilfredsstillende smøring?

Lukter oljen brent på noe vis?

Tatt nå oljebytte etterpå, likens?

Posted

Vell, har kjørt flere hundre mil etter dette! Motor går fortsatt fint som bare det. så nei

Hva mener du "Nei".?

Det er jo selvsagt at noe har skjært seg i motoren din...det skal ikke være SPON i olja...:)

Men hva som har skjært seg...er jo ikke lett å si.Kan jo være ganske mange ting egentlig.

du bør kanskje få skifta olja flere ganger..for den olja er jo skitten som bare det...kjøp biltema olje...og tapp av gamle olja...fyll på biltema olje..kjør motor varm..tapp av olja...gjenta dette ettpar ganger for å virkelig rense utav motoren.

Så få på den olja du skal ha på.og skift filter igjen.og så følg med hva som utvikler seg av "spon".

Kanskje du etterhvert burde også tatt ned bunnpanna for kontroll.

Posted

er det absolutt ingen bankelyder..eller noen ting?har du målt oljetrykk?

kan jo være en ide somsagt å rett og slett få skyltigjennom med fersk olje ettpar ganger ,,og såå ta oljeskifte og med nytt filter..og se hvordan det utvikler seg.Er vel det letteste..og viss motoren fungerer fint..så er det ikke så mye å tenke på sånn utenom å iafall sørge for at motor får en god rens med fersk olje innvendig.