EirikL Posted December 15, 2015 Posted December 15, 2015 Hei. Tok et olje og filterskift idag og fikk mildt sagt en overraskelse. Fant en god del spon i oljefilteret, og det skal det jo ikke akkurat være. Er kun 5000km siden siste skift. Tok et nytt skift allerede nå fordi jeg synes oljen var vell svart ved forrige skift. Er kjørt på Mobil Super 3000 5w-40 siste åra, men nå fylte jeg Mobil1 Peak life 5w-50 etter jeg så dette. Er motoren min døden nær? Kan det være vakkumpumpe eller noe annet som forårsaker dette? Rulla 450 000km HVA GJØR JEG? Legger ved noen bilder, men er noe mer omfattende en bildene sier. Quote
bige Posted December 15, 2015 Posted December 15, 2015 ta ett kaffefilter og ta en dråpe olje på det - sprer det seg en stor ring med nesten klar ytterkant - er det mye uforbrent drivstoff i olja . Nå har jeg ikke vært glad i Mobil oil etter det var en del ford motor havarier 95/96 dohc . Quote
EirikL Posted December 16, 2015 Author Posted December 16, 2015 Ser ikke ut som det er noe drivstoff i olja... Ikke lukter det noe diesel heller Quote
EirikL Posted January 29, 2016 Author Posted January 29, 2016 Vell, har kjørt flere hundre mil etter dette! Motor går fortsatt fint som bare det. så nei Quote
Jonas94 Posted January 29, 2016 Posted January 29, 2016 Hiver ut noen ideer.. Slitt veiv/kam skåler? Oljepumpa har begynt og korridere? (Lite olje, sugd luft..?) Tette kanaler, som gjør at visse plasser ikke før tilfredsstillende smøring? Lukter oljen brent på noe vis? Tatt nå oljebytte etterpå, likens? Quote
lowman Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Vell, har kjørt flere hundre mil etter dette! Motor går fortsatt fint som bare det. så nei Hva mener du "Nei".? Det er jo selvsagt at noe har skjært seg i motoren din...det skal ikke være SPON i olja... Men hva som har skjært seg...er jo ikke lett å si.Kan jo være ganske mange ting egentlig. du bør kanskje få skifta olja flere ganger..for den olja er jo skitten som bare det...kjøp biltema olje...og tapp av gamle olja...fyll på biltema olje..kjør motor varm..tapp av olja...gjenta dette ettpar ganger for å virkelig rense utav motoren. Så få på den olja du skal ha på.og skift filter igjen.og så følg med hva som utvikler seg av "spon". Kanskje du etterhvert burde også tatt ned bunnpanna for kontroll. Quote
Tor Anton Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 Noe må ikke ha skjært seg, kan jo være vanlig slitasje Quote
lowman Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 sånne spon som det er ikke "VANLIG" slitasje.Det er iafall min mening Quote
EirikL Posted January 31, 2016 Author Posted January 31, 2016 Nei, aldri sett sånn før. Har bare så utrulig lite lyst å demontere motor akkurat nå 😡 Quote
lowman Posted January 31, 2016 Posted January 31, 2016 er det absolutt ingen bankelyder..eller noen ting?har du målt oljetrykk? kan jo være en ide somsagt å rett og slett få skyltigjennom med fersk olje ettpar ganger ,,og såå ta oljeskifte og med nytt filter..og se hvordan det utvikler seg.Er vel det letteste..og viss motoren fungerer fint..så er det ikke så mye å tenke på sånn utenom å iafall sørge for at motor får en god rens med fersk olje innvendig. Quote
Recommended Posts