Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mine Ultrac Sessanta i 285/30-20 ble utslitt på under 15kkm, da var de nede på corden..

Det var riktignok bakdekk, og det var på innsiden de var nede på corden.

Siden FrodeS har problemer med å forstå:

Dekkene ble ikke helt jevnt slitt, den delen av dekkene som var nærmest midten av bilen ble mest slitt.

Guest alexanderst
Posted

Om dekkene blir ujevnt slitt er det enten feil lufttrykk i dekkene eller feil i hjulstilling?

Posted

Om dekkene blir ujevnt slitt er det enten feil lufttrykk i dekkene eller feil i hjulstilling?

Det trenger ikke være feil i hjulstilling for at dekkene skal bli ujevnt slitt nei.

Biler med negativ camber sliter normalt sett mer på den delen av dekket som ligger best an mot veien (altså inn mot senter av bilen).

Men det er stor forskjell på hvor merkbart dette blir med ulike dekktyper.

Guest alexanderst
Posted

Hmm, dette var jeg ikke klar over. Er det tester på slik slitasje da? Er jo vanskelig å teste slik på kort tid, men må jo være noen gjengangere. Ønsker ikke kjøpe dekk som blir skjevslitt.

Posted

Hmm, dette var jeg ikke klar over. Er det tester på slik slitasje da? Er jo vanskelig å teste slik på kort tid, men må jo være noen gjengangere. Ønsker ikke kjøpe dekk som blir skjevslitt.

Hvis du ikke vil ha skjevslitte dekk må du bare sørge for hjulvinkler som gir minst mulig av det, enkelt og greit.

Guest alexanderst
Posted

Hvis du ikke vil ha skjevslitte dekk må du bare sørge for hjulvinkler som gir minst mulig av det, enkelt og greit.

Har skiftet fjærer, casterstag, øvre og nedre bærekuler, stab.stag linker, stabkuler og bilen er nå veldig god å kjøre. Jeg må vel sette den inn på en hjulstillingskontroll.

• 3 months later...
Posted

Hei

Vredestein har svært forskjellige dekk, min erfaring med Ultrac Sessanta 265/35-18 bak på 211'en er gode.  De fungerte på alle måtter like godt som Conti og Michelin som er brukt på samme bilen.  De har gått 3 sesonger og minst 30.000km. Ble bytta ut nå til da var jevnt nedslitt og korden var synlig på skulderen på innsiden. Typisk 211 etter min erfaring.

Min 320 m airmatic må justeres til 0 spissing bak, ellers spiser den bakdekkene på kort tid.  Dekktrykk 2,8 bar bak på tom bil, økes med henger eller taklast.