Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en S212 CDI 250 4-Matic, 2012 modell med Webasto (original).

Sliter ofte med å få den i gang og la den gå lenge nok, tripper på lav spenning.

Målte batteriet, det viste kun ca. 12.3 V (kjører korte turer for tiden).

Prøvde å lade med CTEK MXS 7.0 (uten å koble ut batteriet), denne klarte overhodet ikke å løfte spenningen, tok heller ikke effekt fra 230 VAC (effekt ca. 3.5 watt, regner med at dette ikke er mer enn tomgangseffekten til CTEK'en, i hvertfall ikke til lading).

Målte ikke ladestrømmen, men det må ha vært ca. 0.

Prøvde også med en annen CTEK MXS 5.0, samme resultat.

Ingen feilmelding på CTEK, men den gikk nesten umiddelbart til absorpsjon (fremdeles ca. 12.3 VDC) og deretter (tror jeg) til float, fremdeles 12.3 VDC !!

Prøvde så å koble av minus polen og ladet igjen, da oppførte CTEK seg akkurat som forventet.

Blir CTEK'en lurt av backup batteriet bak i lasterommet ?

Må batteriet lades utkoblet ?

Har jeg "strøm tyv" (da skulle vel i så fall CTEK prøve i hvert fall absorpsjons spenning på 14.4 VDC eller 14.7 VDC (hvis AGM modus), men altså ingenting).

Noen som vet ? Jeg skjønner ikke bæret  :(

Posted

laderen skal kobles - + på polen    - på jordings punktet på innerskjermen . Så føleren som sitter på minus polen føler att det blir ladet - ble det meg fortalt . Og slik er Defa laderen koblet opp på min w212 2015

Posted

Siden jeg allikevel isolerte batteriet så koblet jeg laderens minus til jord på samme messing hylse som batteriet.

Videre flyttet jeg laderens pluss direkte til batteriet (tidligere var den på samme bolt som der start motor kabelen er koblet oppe ved pyro sikringen).

Nå ser det ut som den lader helt fint.

Antar at jeg ikke hadde god jordforbindelse (har mindre tro på at det skulle skape problemer med pluss til start motor kabelen)  :D