Guest 1049 Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Fikk en pressemelding inn på mail i dag som jeg bare så vidt rakk å skumme. Mener det sto noe om at Mercedes og Audi har gått sammen om fremtidig dieselteknologi på motorsiden, som visstnok skal hete "Bluetech" eller noe i den retningen. Hjeeelp? Etter å ha levd med hjertet i halsen, og endelig kunne puste lettet ut etter at mine foreldre endelig har fått byttet sitt pengesluk av en A6 2,5 TDI i en E220 CDI, frykter jeg at når de om noen år bytter denne fantastiske bilen (forhåpentligvis) i en nyere MB, så har den arvet Audi-teknologien og har fått kamaksler produsert i herdet ost som ryker når de har passert 50.000 kilometer og koster minst en million å bytte ut. Noen som vet nøyaktig hva som ligger i denne avtalen? MVH Tore
Frank O Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 http://www.mbusa.com/campaigns/alternative-fuels/index.do
Guest 1049 Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Yes, OK, men it still gir meg no definitive svar på hvorvidt MB har sluppet Audi-ingeniører inn i lokalene når de holdt på med dette (makes me redd), eller om Audi bare endelig har innsett at det ikke nytter å fortsette å produsere dieselmotorer i glassfiberarmert kråkesølv, men i stedet har bladd opp for å få kjøpe seg litt MB-ingeniørkunst å ha under panseret (makes me stolt)... MVH Tore
Olav Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Såvidt jeg forstår det så skal Volkswagen og Audi sammen med DaimlerChrysler få anledning til å markedsføre sine rene dieselmotorer under navnet Bluetech, som DaimlerChrysler har benyttet i en tid. Noe direkte samarbeid om motorbygging er ikke nevnt, men jeg vil tro at begge parter kan trekke veksler på hverandre. Audi viste jo på LeMans i år at de kan lage både effektive og pålitelige dieselmotorer.
Guest 1049 Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Det Audi viste på LeMans var vel at de kan lage en ekstrem, håndbygget motor - der materialkvalitet og kostnad ikke er noe tema - som går i noen timer, selv om føreren kjører ekstremt hardt. Det de derimot har vist med 2,5 TDI V6-motoren de siste årene er vel at de kan lage motorer med kammer og diverse andre svakheter som kommer og biter eieren der sola aldri skinner når han minst aner det, videre har de vist at de en gang så anerkjente Tiptronic-kassene (som jeg trodde opprinnelig var utviklet av Porsche?) plutselig har begynt å selvdestruere, angivelig fordi de ikke tåler momentet i de kraftigste motorene, og det samme har de også begynt å vise at skjer med de trinnløse Multitronic-kassene. De har også vist at høy pris ikke nødvendigvis betyr høy kvalitet på elektronikken, de har vist at turboer og drivstoffpumpe-systemer først og fremst på diesel, men også på 1,8 liter benisnmotorene, også har en lei tendens til å gi seg lenge før tiden. Og sist men ikke minst har de vist gjennom nesten alt de har laget de siste ti årene at det nesten ikke er noen grense for hva man kan forlange for reservedeler til en bil. Alt dette er, selvsagt, kun uttrykk for min helt personlige mening , men jeg tror mange vil kjenne seg igjen i det meste av det. Se på Audis prosent av taxi-markedet i forhold til MBs. Jeg er altså bare litt bekymret for at "kunnskapsstrømmen" og påvirkningen skal gå i feil retning her, men bare taim vill shåvv... MVH Tore
FrodeS Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Yes, OK, men it still gir meg no definitive svar på hvorvidt MB har sluppet Audi-ingeniører inn i lokalene når de holdt på med dette (makes me redd), eller om Audi bare endelig har innsett at det ikke nytter å fortsette å produsere dieselmotorer i glassfiberarmert kråkesølv, men i stedet har bladd opp for å få kjøpe seg litt MB-ingeniørkunst å ha under panseret (makes me stolt)... MVH Tore evnt. om MB og Audi sammen har funnet ut at de må gjøre noe for å banke japanerene. Toyota kommer jo nå snart med 200hk i sin 2,2-liter. Nå som mb såvidt har kommet opp på 170 i 220 cdi.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now