Jump to content

Recommended Posts

Posted

har fått feil voltregulator til dynamoen min 2 ganger, er det noen hær som kan fortelle meg hvilken dele nr den skal ha??

chassie nr er:WDB2112081B281033

er en w211 220cdi 2008mod

Posted

det er mulig anderledes på den enn på min s210,men....

Jeg måtte bytte å kjøpte en på ei bilrekvisittasjappe da den kostet 1/3 av org.

Den passet å var lik bortsett fra at kontakta ikke passet pga. styrepinner. Jeg spikket bort den plastbiten som hindret meg i å få på kontakta. Den virker slik den skal nå.

Har du handlet hos BOS???

Posted

nei, jeg kjøpte hos autodeler.co  den var rett å slett for stor, og den jordings hullet,som skruen skal igjenom for å få kontakt med bakplata til dynamoen passet ikke i det hele tatt..

noen som vet hva jeg skal gjøre??

Lars

Posted

er egentlig vanskelig å si med sikkerhet, da det varierer ifra merke og størrelse på dynamo, men vist du har en bosh 180 amp dynamo med p/n: a0131549002, så skal du vel ha en regulator som heter A 003 154 68 06

var iallefall en slik dynamo som sto på den 220 08 modellen jeg skiftet regulator på her om dagen. men sjekk det opp først.

det kan jo også hende at dynamoen har vært skiftet engang i tiden, og satt inn en større dynamo, f.eks en 200 amp. eller en dynamo av annet merke. så da er det egentlig best å sjekke fysisk, og gjerne med å ta av regulatoren og skriv ned evt nr på regulatoren og søk på dette nr.

dette kan sikkert eirik tømmerås eller noen andre sjekke i epc, men sjekk under maj. assy m engine under 30 engine elektcal og underkapitel 30 trur jeg det var, alternate. der vil du finne dynamoen.

ikke se under 54 electrical equipment and instrument og 23 alternator (usikker på om kapitelene nr stemmer, har ikke epc framme nå, siden pc som jeg har epc installert er død forøyeblikket).. der vil du ikke finne noe.

vist du søker under p/n til dynamoen og skriver regulator bakom vil du finne langt flere treff på google og vil sikkert finne noen alternative p/n som du kan bruke på dynamoen din. orginalt så koster den regulatoren 15-1600 kr så kan fort være lønnsomt å finne en uorginal del.

Posted

hadde vært flott, hvis noen hadde funnet det ut, så slipper jeg å skru av dynamoen igjen

Lars

Ja å skru ut dynamoen på disse er ikke som i gamle dager, først av med luftfilterboksen og varmeskjoldet, så turboen og da nærmer man seg. Mulig man kommer til nedenfra hvis man har tilgang på bukk :(

Edit: Jeg fant delenr. som er: A0031546806, Svimlende 1819,- hos stjerneservice før rabatter, jeg betalte litt over 200,- da jeg byttet regulator på 190´n i sommer, ikke original, men alikevel... Men sjekk nå at dynamoen ikke tidligere har vært byttet.

Posted

skrudde av dynamoen,nok en gang, dele nr var:f00m346080

no skal jeg få den rette bestillt, å så skal jeg skifte lager i den også,da den laget litt lyd, er vel bare å presse ut lagerene,eller????

Posted

da høres det ut som du har bosch 180amp dynamo. og det er det p/n vi har funnet fram i epc.

men vist du søker på det p/n som står på regulatoren så finner du langt flere alternativer og til langt billigere en kontra å søke på mercedes sitt p/n :)