Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har ertet opp lysten på en 635 CSi serie 2, og må begynne å lese meg litt opp mht hva man skal kjøpe, og hva man skal betale for det. Har aldri eid en BMW, og kan for lite.

Er det noen andre her som tør oute seg selv som fans av begge merkene, og som kan foreslå et forum der det er nyttig info å finne, med skandinavisk (og gjerne norsk) synsvinkel? Har tittet litt på Bimmers og BMWCCN-forumet, men ikke nok til å avgjøre hvilket av de som er mest relevant.

Mvh Tore

Posted

Bimmers, helt klart, men på en annen side.. Det er igrunn lite E24 informasjon på norske BMW forum. Interessen er for liten.

Selv kjøpte jeg meg en E24 serie 1 som 17åring. Jeg kan en hel del om serie 1, noe om serie 2. Bla. er serie 2 langt bedre på alle måter, og langt mer rustbeskyttet. Gå for 635CSi med manuelt gear. M30B34 som sitter under panseret er skuddsikre saker såfremt kjøling er i orden, vannpumpe og den slags. BMW har billige deler! Da mener jeg virkelig billig, og du får kjøpt alt.

Koed.no er det beste stedet å handle. Kam-slitasje er absolutt også noe man bør sjekke opp. Ellers er skjermer, dører, kanaler.. Alle slike ting viktig å se på da karosserideler til disse er vannvittige i forhold til feks. E30 og E28.

Du får bare spørre, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Min tidligere serie 1:

Prøvde meg på noen felger, så senterkopper satt ikke på  :P

IMAG0629_zps7cd6e1d1.jpg

IMAG0587-1_zps7f40ee5d.jpg

Listene på bakskjermene var det siste som skulle på plass sammen med noen klassiske BBS RS 16", men så var jeg i oppstarten av studier som kom til å vare over mange år, og jeg måtte nesten bare selge den.

IMAG0589_zpsdc9b34c7.jpg

Legg merke til at serie 2 har støtfangere som runder hjørnene bak og rekker helt frem til bakskjermene. Utover dette liker jeg best utseende på Serie 1 modellen.

Ellers finnes det vel ikke noen annen bil som jeg liker bedre, følelsen av å sette seg ned i denne bilen, kjøre ned ruta, vri om å sette denne fantastiske rekkesekseren til livs.. Så er det bare å spake på fordi man har lyst.. Mil etter mil, fordi man får lyst.

Parkere denne bilen i rundkjøringa på Aker Brygge en Fredag eller Lørdag var ofte moro.. Svært mange la merke til bilen og slo av en prat, folk tok bilder og ved en anledning fikk en modellkvinne posere over skjermen på den, mens hun ble fotografert :P Så her er det bare å belage seg på mye oppmerksomhet.

Serie 1 kan absolutt se litt døll ut uten riktig spoiler forran og.. Pinstripes gjør mye på disse bilene.

IMG_9887.jpg

Så hva skal man betale? Du må nok regne med å betale alt fra 150-250 000kr for det riktige eksemplaret. Rett og slett! Mitt råd er å lete i Italia, Tyskland, Sveits og Østerrike.

Posted

Takk for gode innspill. Den røde der synes jeg at jeg kjenner igjen, trolig er det den jeg skrev en "bilen min"-sak til Broom.no om for et par-tre år siden – kan det stemme?

Jeg har alltid likt disse bilene, men aldri vært helt inne på tanken om å kjøpe en før jeg fikk akutt lyst for noen uker siden. Da dukket det opp en 85-modell med sportsinteriør og manuell dogleg-kasse til 25 lapper på Finn, som riktignok også så temmelig gåen ut på bildene. Den forsvant på noen timer, og sto for langt unna til at jeg hadde klart å få sett på den før etter en uke. Men allerede noen få dager etter dukket den opp igjen, denne gangen til 49 lapper, i Fredrikstad. Dit skulle jeg dagen etter, så jeg dro innom og kikket – og fikk den aldri helt ut av hodet.

Den var riktignok dårlig – SKIKKELIG opprustet med store hull både i fram- og bakskjermene og i bakplaten rundt baklysene, men samtidig var den EU-godkjent så sent som i 2013. Altså måtte den ha rustet i ekstrem hastighet etterpå, og kanskje var ikke teknikken så ille. I hvertfall var den visstnok fremdeles "flyttbar" for egen maskin. Vurderte den som en mulig kandidat for en "dannelsesreise" til et karosseriverksted i Polen eller deromkring, men slo det etterhvert fra meg i redsel for kostbare forskjermer, kanaler, bakplate og bakre hjulbuer - samt også takrennelister, støtfangere og originalt rutet stoff til omtrekking av førersetet. Samt, selvsagt, muligens en krøllete topp, som flere har advart meg mot på 3,5-literen. De var ikke interessert i å prute på 49 lapper, til den opprinnelige prisen på 25 kunne det kanskje ha vært mulig å komme i mål med denne for rundt 150, som i mitt hode var det jeg var villig til å gi for en fin 635 av serie 2 med fine farger og sportsinteriør.

Bilforretningen hadde muligens rett med hensyn til prisen. Nå et par uker etterpå er annonsen merket "solgt", så det er mulig at deleprisene ikke er så gale som jeg trodde, eller kanskje er det mange som sveiser rust og lakkerer selv som er i markedet for slike biler. Denne bilen var mørkblå metallic med sort interiør (se link under), veldig "riktig" siden jeg synes lyse metallicfarger er kjedelige på disse. Inspirert av denne jakter jeg allerede litt etter mørkeblå og sorte biler nedover i Europa. Vi får se hva som skjer. Igjen takk for tilbakemeldinger, og har noen gode tips om forum hvor det er mer kunnskap å hente så setter jeg altså pris på det!

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=68409663

MVH Tore

635csi.jpg.66332c2e35e9b4bf08c31bf11984514a.jpg

Posted

At den ble skrevet om i Broom stemmer absolutt.

Når du skal handle en slik bil, så er det nok best å finne en som ikke har vært skrudd i filler. En original en er best, en som har alle detaljer på plass, original lakk og ingen klatting på noe som helst. De finnes enda der ute.

Når det gjelder min gamle bil, så hadde den noe rust her og der av alvorlig grad, og personen jeg solgte den til hadde store ambisjoner om å gjøre noe med det, men en innerskjerm forran kostet intet mindre enn 9000kr. På min gamle måtte alle fire byttes + gulv, tre hjulbuer og bakskjermermene osv osv. Så er det bare å summere sammen. Tilslutt så sitter man igjen med et bra resultat, men det spørs hvor lenge det varer.

Posted

Det har ikke jeg tro på, jeg tror det heller er omvendt. BMW deler forblir billig, Mercedes sine delepriser øker drastisk så fort de drar litt på årene.

Min bil var en 76-modell og det var aldri noe problem å skaffe deler til en billig penge.

• 1 month later...