Gamlesmeden Posted December 12, 2015 Posted December 12, 2015 Hei der ute: Skulle ut å kjøre i dag med nyanskaffelsen min for å handle med 4 blå grader på gradestokken da bakluken nektet å stå i åpen stilling når en åpnet den slik at kona måtte holde i den mens vi lastet varene inn/ut. Reiste derfor fluksens ned til Auto-Trio og kjøpte 2 nye gassdempere. Mitt spørsmål er følgende: Hva er prosedyren for bytte av disse? Ser at disse forsvinner i en tunnel takkonstruksjonen som antar krever detaljkunnskap for å få utført skiftet. Takknemlig for tips Mvh Gamlesmeden Quote
modzona Posted December 12, 2015 Posted December 12, 2015 Har disse to pdf'ene på dette. Burde dekke det meste du trenger å vite for å få det gjort. 68-447_-_Trim_bakluke_stv_for_gassdempere.pdf72-360_-_gassdempere_bakluke_stv.pdf Quote
Gujoni Posted December 14, 2015 Posted December 14, 2015 Har noen en slik beskrivelse for S211? Jeg skiftet disse på en S123 jeg hadde og der satt de innerste boltene så hardt at unbrakoen ble dratt rund. Sveiset fast en mutter og da løsnet bolten så lett som bare det. Viste seg at den satt med kraftig gjengelåsing som ble helt myk av varmen. Ser ut som det er en annen type bolt på 124-serien. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 14, 2015 Posted December 14, 2015 Har noen en slik beskrivelse for S211? Jeg skiftet disse på en S123 jeg hadde og der satt de innerste boltene så hardt at unbrakoen ble dratt rund. Sveiset fast en mutter og da løsnet bolten så lett som bare det. Viste seg at den satt med kraftig gjengelåsing som ble helt myk av varmen. Ser ut som det er en annen type bolt på 124-serien. Unbrako er egentlig dårlige greier i forhold til torx, jeg slet boltene runde på motorfestene til 190´n og venter nå på nye bolter og deleekspeditøren hos MB sa det var kommet nytt nr på boltene, kanskkje det er torx sa han, håper det.... Quote
Marevan Posted December 14, 2015 Posted December 14, 2015 Grei sak å bytte gassdemperne, men man må/bør være to. De knipes fast om ikke luka blir holdt riktig. Quote
Gamlesmeden Posted December 15, 2015 Author Posted December 15, 2015 Hei dere: Takker for svarene og det tipset som du Marevan ga om at det er lurt å være to når man skal foreta skiftet er nok i øverste divisjon. De linkene som du Modzona la ut sa ikke meg så mye da det innerste festets komponenter ikke var detaljerte nok for meg. Jeg må nok ta et par våkenetter til for å driste meg "utpå". Skal nå sette bilen på stall for vinteren etter å ha foretatt et par utbedringer på verksted. Ny strammer for registerkjedet som bevirket at den velkjente MB kaklingen ble ren og fin samt skiftet en gassboks til nivåreguleringen. En ny tenningslås er også på plass da den gamle var i ferd med å kollapse. Da gjenstår bare å få renovert førersetet hos Fairmont så er bilen slik stand at en slipper å skamrødme når en er ute og cruiser i vårsola. Men jeg risikerer jo å havne på glattcelle hvis jeg nærmer meg Ring 3 i Oslo med en sånn gammel dieselpurke iflg. det nye byrådet. Mvh Gamlesmeden Quote
Marevan Posted December 15, 2015 Posted December 15, 2015 Du ser det enkelt når du tar ned taktrekket og åpner luken delvis opp. Ikke noe å sjekke opp så mye for, bare ha med en rolig og tålmodig venn du ikke skylder penger. Kan lett knipe av fingrene oppi der. Jeg er vanligvis stor fan av timesvis med studier av lectyre og tegninger, men akkurat disse er en erfaringsjobb. Quote
Gamlesmeden Posted December 16, 2015 Author Posted December 16, 2015 Takker for et realistisk svar Marevan. Jeg er jo blitt som gamle folk flest med årene. Man planlegger seg i hjel og er blitt som profilen Ludvig hos Kjell Aukrust hvis standardbemerkning er til alt nytt: "Det er fali det". Som jeg leser av innleggene antar jeg at bolten som er i fremre innfesting - har gjenger innerst og en Umbraco profil ytterst og at den nås gjennom et hull i takprofilen for skruing og at den sannsynligvis er forsynt med gjengelåsfluidium som kan bli en utfordring. På min ferd til vintergarasjen i går kom det bort til meg en kar på torvet i Lillestrøm som sa følgende: Når du får bort denna dyselyden som du har i motoren din blir detta en drita fin bil. Hva er dyselyd? Jeg synes at bilen kakler som jeg mener å huske at en MB diesel skal men han var øyensynligvis en kjenner og hørte tydelig noe annet som ikke jeg reagerer på. Mvh Gamlesmeden Quote
Gujoni Posted December 16, 2015 Posted December 16, 2015 Den indre bolten er etter all sannsynlighet med gjenger og gjengelåsing ettersom den er det på 123-serien. Varme er løsningen for da blir middelet mykt og bolten kan løsnes med letthet. Jeg har enda ikke vært borti Loctite som tåler varme uten å bli myk. Hårføner eller varmepistol burde være nok, eventuelt en loddebolt rett på bolthodet noen minutter. Quote
Recommended Posts