Bie Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Hei Er ny her, og har noen spørsmål. Har ulyd på drivlinjen, antagelig bærelager mellomaksel eller differensialen. Bærelageret er lett, men hva med differensialen? Er det mulig å bytte pinjonglager med bakakselen montert på bilen? Er dette er jobb eventuelt for spesialverksted, eller er dette en vanlig reparasjon som hvilket som helst verksted kan ta? Lyden kan selvsagt også komme fra kronhjul/pinjong, og da er vi på type "veldig dyrt". Tips og råd mottas med takk. Så var det olje. Instruksjonboken sier ATF suffix A. Men ved søk på f.eks. autodeler, kommer det opp en GL4 SAE 75 med gul farge. Noe folket her kjenner til? Og hva anbefales? Mvh B. Quote
E_S Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Det hjelper å begynne med å si hva slags bil det dreier seg om.. Men hele differensialen må definitivt ut for å bytte pinjonglager, og det er en forholdsvis komplisert justering etterpå for å få riktig forspenning på pinjonglagrene. Så lenge det ikke er noe veldig spesielt/sjeldent er det trolig greiere å finne en brukt differensial uten ulyd.. Quote
Bie Posted December 10, 2015 Author Posted December 10, 2015 Selvsagt, det datt helt ut i iveren; Det er en w123, 300D, 1978 mod, manuell 4-trinns. Mvh B. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ang. olje så er det ATF-olje som er riktig. Er det som er på min 4-trinns kasse på 190´n og, hvorfor mange prodousenter bruker olje som blir seig som sirup i kulda vites ikke..... Da jeg kjørte bakhjulsdrevet Ford fyllte jeg på ATF selv om bilen egentlig skulle ha vanlig girolje, men det er viktig å presisere at dette ikke må brukes på forhjulsdrevne biler da diffen ligger sammen med girkassen og den skal ha olje som tåler høyt trykk. Quote
Olaf Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 Velkommen i W123-mafiaen! 1,6 liter ATF. Kjøp en helsyntetisk, de har bedre smørefilm. (DEX4?) Leser du tysk? Du kan laste ned verkstedhåndbøker fra meg: http://www.troberg-larsen.priv.no/forum_pics/So_wird's_gemacht_band-56_%20W123.pdf http://www.troberg-larsen.priv.no/forum_pics/Mercedes_W123_Diesel_200_220_240_300_1976-1984.pdf Med vennlig hilsen, Olaf NB! Når du jobber med girkasser og differensialer, husk å skru ut fyllepluggen først! Det er innmari flaut å tappe ut olja, for så å oppdage at du ikke kan fylle den på nytt fordi fyllepluggen sitter dønn fast eller er slitt rund! Quote
Eirik Tømmerås Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 Derfor brukte jeg momentnøkkel da jeg nettop skiftet olje, fant ikke nm til diffen og brukte dermed det samme som på kassen, 60 Nm, tror det er passe selv om det er pakninger på kassen og kon på diffen.... Quote
Bie Posted December 13, 2015 Author Posted December 13, 2015 Takk for svar, og takk for velkomsthilsen . Min tysk er ganske rusten, men takk for linker. Generelt er jeg forsiktig med tilstramninger, ting skal jo opp igjen etter en eller annen stund. Byttet olje på både kasse og diff, det som kom ut så ikke galt ut. Men mellomaksellageret har nok sett sine beste dager, så må se å få byttet det. Mvh B. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted December 13, 2015 Posted December 13, 2015 Typisk slitasje på 123, er stikkakslingene, dem begynner i det små med ulyder, så øker det etterhvert som tiden går. Man hører dem spesielt i svinger ved pådrag. Disse er lette å bytte, og koster kanskje 1000,- pr stk nye med litt rabatter og leting på riktig steder. En annen ting som er typisk på 123, er mellomaksellageret, og begge hardykoblinger i hver ende av mellomaksling, men dette gir mer vibrering enn høye ulyder. Kjedelig å bytte selv, men det går fint. Og bør ikke koste all verden på et verksted, da dette ikke tar så lang tid når man har alt av verktøy lett tilgjengelig. Quote
Olaf Posted December 16, 2015 Posted December 16, 2015 Hei Bie, hvis du heller leser engelsk, ta en titt i denne linken: Amerikanske W123 verkstedhåndbøker ligger på nett Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Harald Posted December 16, 2015 Posted December 16, 2015 Her er en tidligere tråd om ulyd i W123: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=61314.msg354037#msg354037 Quote
Gujoni Posted December 16, 2015 Posted December 16, 2015 Jeg synes det skilles dårlig mellom differensial og girkasse på denne tråden. For ordens skyld så har jeg aldri vært borti en diff på en bakhjulsdrevet bil som skal ha annet enn en Hypoid olje f.eks. GL4 eller GL5. Når det gjelder manuelle girkasser så kan det være riktig med enten ATF eller vanlig girolje, mineral eller syntetisk. Hadde selv en `78 300D med manuell kasse. På den girkassen bråket kubbelagrene (lagrene på den nedre akselen i kassen, den med faste drev). Dette hørte jeg spesielt på tomgang med girkassen i fri og clutchen ute. Tråkket jeg inn clutchen, ble lyden borte siden akselen da stoppet. Hvis drivakselleddene bråker bare litt, kan de reddes ved å ha i litt nytt fett. Ofte stivner fettet etter noen år og blir nesten som stearin. Noen sprut med olje inn i mansjetten vil mykne dette også. Har selv brukt dette trikset før og vet at det virker. Quote
Recommended Posts