FrodeS Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Jeg skal montere webasto (thermo top C) i min '92 300 TDT. Jeg skal ikke montere i ur, så jeg slipper å dra ledninger inn i kupéen (monterer fjernkontroll i stedet). Jeg har noen spørsmål rundt monteringen som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Selve plasseringen av brenneren må jeg få laget en brakett for, men det skal jeg få til på et vis. -Dieseltilførsel. Webastoen har egen (løs) dieselpumpe, men jeg må hente diesel fra et sted. Kan jeg ta dette rett etter grovfilteret? Setter jeg da bare i en Y-split og kobler rør inn til brenneren? -Vannpumpen. Ledningsnettet kobles til den elektriske sirkulasjonspumpen i bilen. Kan jeg bare koble dette i paralell med den eksisterende strømforsyningen, eller vil dette forkludre noe for bilens elektonikk? -Varmeapparatet. Det kommer en ledning fra ledningsnettet til brenneren som skal kobles til varmeapparatet et sted for at dette skal starte. Hvor skal dette kobles til?
Guest Jan-E. Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Hvorfor brenne den dyreste dieselen. Blir dette gjort for enkelhets skyld? Kan vel ikke være noe stort problem å ordne en ekstra tank? Dette er et generelt synspunkt fra meg!
FrodeS Posted December 7, 2006 Author Posted December 7, 2006 Hvorfor brenne den dyreste dieselen. Blir dette gjort for enkelhets skyld? Kan vel ikke være noe stort problem å ordne en ekstra tank? Dette er et generelt synspunkt fra meg! Det er kanskje snakk om 50 liter i året. Har ingen som helst planer om å ha masse tull for å spare de 3-4 kronene det er i differanse på vanlig/farget diesel. Dessuten har jeg hørt fra folk som driver og monterer slikt, at farget diesel kan sote mer.
Guest Jan-E. Posted December 7, 2006 Posted December 7, 2006 Hadde nok ikke blitt bare 50 liter på meg som bor nord for Polarsirkelen og jeg liker varme. Er jo ikke lenge igjen før dieselen passerer bensinen i pris heller.
FrodeS Posted December 7, 2006 Author Posted December 7, 2006 Hadde nok ikke blitt bare 50 liter på meg som bor nord for Polarsirkelen og jeg liker varme. Er jo ikke lenge igjen før dieselen passerer bensinen i pris heller. Vi får nå se på det. Jeg har defa i tillegg, men det blir vel til at jeg bruker webastoen hvis jeg får orden på den. Blir nok ikke snakk om mer enn 15-20 min 2 ganger daglig halve året. Noen som har løsning på noen av spørsmålene mine?
Guest 1042 Posted December 8, 2006 Posted December 8, 2006 Frode: Hva med å koble opp sirkulasjonspumpa etter "originale" oppsettet i wis? Såvidt jeg skjønte så er det ikke sirkulasjonspumpe i termotop'en, men at du bruker bilens egen.
FrodeS Posted December 8, 2006 Author Posted December 8, 2006 Slik jeg tolker det, skal du bruke den som parkeringsvarmer. Altså du skal bruke den når bilen er parkert. Da kan du vel ikke koble sirk.pumpen til bilens eksisterende sirk.pumpe...jeg antar at den får spenning over tenningsnøkkelen. Blir ikke den nye pumpen styrt av Thermo-Top'en? I såfall trenger du vel ikke tenke på den? Jeg sjekka litt omkring fjernstyring til min Webasto, og da skjønte jeg det slik at fjernstyringsmodulen ble koblet via uret inne i bilen. Har du funnet ut at du kan koble den direkte til Thermo Top'en?? Det er ikke sirkulasjonspumpe med webastoen. Trenger ikke det når jeg har det i bilen fra før. Mener du at når varmeapparatet før strøm, så vil sirkulasjonspumpa starte av seg selv, uten at jeg trenger ekstra strømforsyning til den? Hmmmm... Det var i grunnen ingen dum tanke, det kan det jo faktisk hende at du har helt rett i. Er det noen som vet hvilken vei vannet strømmer gjennom varmeapparatet? På høyre side (ved batteriet) sitter duoventilene, på venstre side sitter sirkulasjonspumpen. Skal vannet gå fra duoventilene, gjennom varmeapparatet og ut gjennom pumpa, eller er det andre veien? Da jeg tittet på pumpa i sta, så syns jeg det så ut som den presser vannet inn i varmeapparatet motsatt vei.
FrodeS Posted December 8, 2006 Author Posted December 8, 2006 Frode: Hva med å koble opp sirkulasjonspumpa etter "originale" oppsettet i wis? Såvidt jeg skjønte så er det ikke sirkulasjonspumpe i termotop'en, men at du bruker bilens egen. Det originale oppsettet i wis er rimelig omfattende. Det er snakk om 45 sider instruksjoner, der man begynner med å fjerne seter, tepper og dørsider(!) på høyre side, før man fortsetter med å fjerne en haug reléer, borre 33mm hull i torpedoveggen osv... Det er jo egentlig bare tre ting som er interessant : dieseltilførsel, få varmeapparatet i gang, og få fart på sirkulasjonspumpa.
Guest 1042 Posted December 9, 2006 Posted December 9, 2006 Tenker mer på det elektriske fra wis. Skal ikke være behov for å ta ut interiøret, annet enn dashbord. Og det skal vel du uansett ha ut for å fikse det spjeldet?
FrodeS Posted December 27, 2006 Author Posted December 27, 2006 Du trigget et ønske om webasto hos meg med denne posten Hehe, det skjønner jeg godt. Det burde vært standardutstyr i alle biler. Tittet litt rundt og det ser ut som drivstoff skal hentes ut av et T stykke bak ved tanken, hvor man setter en pumpe. Ja, det kan se sånn ut på den originale i hvertfall. Den originale monteringsanvisningen er lang som et vondt år, heldigvis slipper jeg ekstern kontrollboks og en del sånt, så det blir mye enklere. De thermo top C 'ene jeg har settt til salgs har innebygget pumpe, men hvis din ikke har det, så bør den ha styring for en ekstern (6 plugger på toppen i stedet for 2) Det er ekstern pumpe. Den fulgte med og er helt ny. Jeg ville koblet et vekslende rele foran den originale sirkulasjonspumpa. Vekslende? Releet styres av webastoen, og gir 12V til sirkulasjon når den vil og når releet slipper, så er det bilens originale styring som gjelder. Antar at pumpa er konstant koblet til jord. Pumpa til den vekslende kontakten. Aha, da er jeg med. Kupevifta har du vel tilgang til ved farts-motstanden som sitter under frontruta, der man kobler til ledningen fra vifta? Jeg har lokalisert vifteregulatoren oppå bremsekraftforsterkeren. Det ser ut som det skal bli ganske greit å koble seg til den. Alternativt kobler jeg meg inn før bryteren inni bilen, da har jeg mulighet til å regulere viftefarten. Det som uroer meg litt er at jeg mener varmeapparatet stenges når bilen skrus av. Hvis det er tilfelle så får jeg trøbbel, men det finner jeg vel ut av. Litt usikker på om det er lurt å mate 12V inn på bryteren for vifta, man vil fort gi spenning til resten av bilen gjennom viftebryteren. Plutselig blir det liv i masse annet rart Kan være en ide å bruke et rele her også. Godt poeng. Jeg lurte litt på å sette strømmen rett på sikringskursen, men som du sier, så starter den ganske mye annet rart også. Fant endel info her: http://www.vw-bus-t4.de/index.php?sid=4&Standheizungen/TopEC_Einbau.pdf Ikke alt her er tilgjengelig, men noe brukbart: http://techwebasto.com/ Takk. Skal lese gjennom dem
Guest 1042 Posted December 28, 2006 Posted December 28, 2006 Som jeg har sagt til deg tidligere Frode.. Les originale koblingsskjemaet. Da ville du sett at sirkulasjonspumpa har konstant 12v på pluss og styres av/på gjennom jordingskabelen. Kan jo f.eks koble noe lignende måte som rest-varme knappen/releene skal med tanke på styring av varmeapparatet.
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now