Jump to content

Recommended Posts

Posted

Da jeg hadde 300 TD 123 serie overtalte jeg en og en dyse ettersom de kranglet. Anbefaler å få skiftet dysespiss på verksted ettersom åpningstrykket må sjekkes etterpå. Ville selv aldri kjøpt gamle dyser uten mulighet for å sjekke forstøving, trykk og lekkasjer. En dyse som ikke forstøver skikkelig kan brenne hull i stempelet hvis du er uheldig.

Posted

Det er ikke vanskelig og det er få deler å holde rede på, men det er noen ting som

er veldig viktig å tenke på. Det ene er renslighet. Selv et mikroskopisk støvkorn

kan ødelegge forstøvingen i dysespissen eller gjøre at den ikke stenger. Den vil da

stå å dryppe når motoren er skrudd av ettersom det er trykk på dysen hele tiden.

Et annet viktig moment er å ikke ta fra hverandre den nye dysespissen. Dette ble

også nevnt i videoen.

Åpningstrykket kan variere fra dyse til dyse og dette kan justeres med shimset over

fjæra i dysen. Denne fjæren kan slakkes med årene og gi for lavt åpningstrykk og

dermed for tidlig innsprøyting pluss dårlig forstøving. Derfor er trykktest å anbefale.

En annen ting som bør sjekkes ved problemer med dysene er en slags enveisventil

som sitter i hylsemutteren der røret skrus fast til pumpen. Denne sikrer at det står

et trykk på dysen kloss oppunder åpningstrykket. Hvis en eller flere av disse lekker

vil motoren riste kraftig på tomgang. Det opplevde jeg. Ettersom jeg ikke hadde

nye, tok jeg dem ut og roterte de to delene mot hverandre. Dette var nok til at de

tettet igjen.

Uansett vil jeg si at renslighet er alfa og omega ved jobbing på dieseldyser. Passer

man på det, går det som oftest greit. :D

 

Posted

Det er ikke vanskelig og det er få deler å holde rede på, men det er noen ting som

er veldig viktig å tenke på. Det ene er renslighet. Selv et mikroskopisk støvkorn

kan ødelegge forstøvingen i dysespissen eller gjøre at den ikke stenger. Den vil da

stå å dryppe når motoren er skrudd av ettersom det er trykk på dysen hele tiden.

Et annet viktig moment er å ikke ta fra hverandre den nye dysespissen. Dette ble

også nevnt i videoen.

Åpningstrykket kan variere fra dyse til dyse og dette kan justeres med shimset over

fjæra i dysen. Denne fjæren kan slakkes med årene og gi for lavt åpningstrykk og

dermed for tidlig innsprøyting pluss dårlig forstøving. Derfor er trykktest å anbefale.

En annen ting som bør sjekkes ved problemer med dysene er en slags enveisventil

som sitter i hylsemutteren der røret skrus fast til pumpen. Denne sikrer at det står

et trykk på dysen kloss oppunder åpningstrykket. Hvis en eller flere av disse lekker

vil motoren riste kraftig på tomgang. Det opplevde jeg. Ettersom jeg ikke hadde

nye, tok jeg dem ut og roterte de to delene mot hverandre. Dette var nok til at de

tettet igjen.

Uansett vil jeg si at renslighet er alfa og omega ved jobbing på dieseldyser. Passer

man på det, går det som oftest greit. :D

 

Takk for detaljert svar! Jeg må tydeligvis passe på å være renslig :)

 

Tror jeg tar sjansen på å montere dem direkte uten å sjekke trykket, hvis jeg er misfornøyd kan jeg vel levere injektorene til et verkstred i etterkant? Kan ikke tenke meg at motoren raser - regner nesten med at resultatet blir bedre enn utgangspunktet uansett.

Posted

Jeg leste nettopp om ett firma som har fast pris på mekaniske dyser, ganske sikker på at det var 380kr stk. Så da kan det jo ikke koste allverden andre plasser heller.

  • 2 weeks later...
Posted

Tror det kan ha skjedd en katastrofe.

 

Den ene dysen (defekt) tømte diesel ut i forbrenningskammeret. Det kom diesel ut flere steder (har ikke full oversikt). Nå har jeg tilgang på en god injektor+dyse og skal prøve å se om motoren fortsatt duger. Da jeg stoppet motoren gikk den brukbart på 4 av 5 sylindre, men den femte antente ikke i hele tatt.

 

Burde jeg gjøre noe spesielt for å "få ut eventuell overskuddsdiesel" i motoren før jeg tester å starte den?

Posted

Pass på at det ikke står diesel i sylinderen slik at du får hydrolock. Da kan du risikere bøyd råde. Kjør på starteren med dysen ute så blåser dieselen ut. Jeg ville skiftet oljen også, i hvert fall hvis det lukter diesel av den.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...