espenmal09 Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 Hei, er det akseptabelt/OK å skifte kun én dyse på en 250D diesel, og ikke på alle 5? Quote
Tonny S212 Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 Sjekk denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=68011976&searchclickthrough=true&searchQuery=dyser%20mercedes Quote
espenmal09 Posted December 4, 2015 Author Posted December 4, 2015 Aner jo ikke om de du linker til passer? Quote
Tonny S212 Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 Er vell bare og ringe. 250 og 300d har samme dyser Quote
Gujoni Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Da jeg hadde 300 TD 123 serie overtalte jeg en og en dyse ettersom de kranglet. Anbefaler å få skiftet dysespiss på verksted ettersom åpningstrykket må sjekkes etterpå. Ville selv aldri kjøpt gamle dyser uten mulighet for å sjekke forstøving, trykk og lekkasjer. En dyse som ikke forstøver skikkelig kan brenne hull i stempelet hvis du er uheldig. Quote
FrodeS Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 MB Garage Steffen Schmidt i trondheim overhaler dyser. Klubben har avtale der. Quote
espenmal09 Posted December 8, 2015 Author Posted December 8, 2015 Da jeg hadde 300 TD 123 serie overtalte jeg en og en dyse ettersom de kranglet. Anbefaler å få skiftet dysespiss på verksted ettersom åpningstrykket må sjekkes etterpå. Er det virkelig så vanskelig? På siden jeg linker til under ser det ikke ut som de sjekker noe åpningstrykk, de bare skifter dysen: http://dieselgiant.com/mercedesinjectornozzlereplace.htm Quote
Gujoni Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Det er ikke vanskelig og det er få deler å holde rede på, men det er noen ting som er veldig viktig å tenke på. Det ene er renslighet. Selv et mikroskopisk støvkorn kan ødelegge forstøvingen i dysespissen eller gjøre at den ikke stenger. Den vil da stå å dryppe når motoren er skrudd av ettersom det er trykk på dysen hele tiden. Et annet viktig moment er å ikke ta fra hverandre den nye dysespissen. Dette ble også nevnt i videoen. Åpningstrykket kan variere fra dyse til dyse og dette kan justeres med shimset over fjæra i dysen. Denne fjæren kan slakkes med årene og gi for lavt åpningstrykk og dermed for tidlig innsprøyting pluss dårlig forstøving. Derfor er trykktest å anbefale. En annen ting som bør sjekkes ved problemer med dysene er en slags enveisventil som sitter i hylsemutteren der røret skrus fast til pumpen. Denne sikrer at det står et trykk på dysen kloss oppunder åpningstrykket. Hvis en eller flere av disse lekker vil motoren riste kraftig på tomgang. Det opplevde jeg. Ettersom jeg ikke hadde nye, tok jeg dem ut og roterte de to delene mot hverandre. Dette var nok til at de tettet igjen. Uansett vil jeg si at renslighet er alfa og omega ved jobbing på dieseldyser. Passer man på det, går det som oftest greit. Quote
espenmal09 Posted December 8, 2015 Author Posted December 8, 2015 Det er ikke vanskelig og det er få deler å holde rede på, men det er noen ting som er veldig viktig å tenke på. Det ene er renslighet. Selv et mikroskopisk støvkorn kan ødelegge forstøvingen i dysespissen eller gjøre at den ikke stenger. Den vil da stå å dryppe når motoren er skrudd av ettersom det er trykk på dysen hele tiden. Et annet viktig moment er å ikke ta fra hverandre den nye dysespissen. Dette ble også nevnt i videoen. Åpningstrykket kan variere fra dyse til dyse og dette kan justeres med shimset over fjæra i dysen. Denne fjæren kan slakkes med årene og gi for lavt åpningstrykk og dermed for tidlig innsprøyting pluss dårlig forstøving. Derfor er trykktest å anbefale. En annen ting som bør sjekkes ved problemer med dysene er en slags enveisventil som sitter i hylsemutteren der røret skrus fast til pumpen. Denne sikrer at det står et trykk på dysen kloss oppunder åpningstrykket. Hvis en eller flere av disse lekker vil motoren riste kraftig på tomgang. Det opplevde jeg. Ettersom jeg ikke hadde nye, tok jeg dem ut og roterte de to delene mot hverandre. Dette var nok til at de tettet igjen. Uansett vil jeg si at renslighet er alfa og omega ved jobbing på dieseldyser. Passer man på det, går det som oftest greit. Takk for detaljert svar! Jeg må tydeligvis passe på å være renslig Tror jeg tar sjansen på å montere dem direkte uten å sjekke trykket, hvis jeg er misfornøyd kan jeg vel levere injektorene til et verkstred i etterkant? Kan ikke tenke meg at motoren raser - regner nesten med at resultatet blir bedre enn utgangspunktet uansett. Quote
espenmal09 Posted December 8, 2015 Author Posted December 8, 2015 Hvilket verksted er det som gjør dette billigst mulig i Oslo-området? Hva kan arbeidet komme på for 5 stk injektorer på en gammel Mercedes? Quote
myhre Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Jeg leste nettopp om ett firma som har fast pris på mekaniske dyser, ganske sikker på at det var 380kr stk. Så da kan det jo ikke koste allverden andre plasser heller. Quote
espenmal09 Posted December 18, 2015 Author Posted December 18, 2015 Tror det kan ha skjedd en katastrofe. Den ene dysen (defekt) tømte diesel ut i forbrenningskammeret. Det kom diesel ut flere steder (har ikke full oversikt). Nå har jeg tilgang på en god injektor+dyse og skal prøve å se om motoren fortsatt duger. Da jeg stoppet motoren gikk den brukbart på 4 av 5 sylindre, men den femte antente ikke i hele tatt. Burde jeg gjøre noe spesielt for å "få ut eventuell overskuddsdiesel" i motoren før jeg tester å starte den? Quote
Gujoni Posted December 18, 2015 Posted December 18, 2015 Pass på at det ikke står diesel i sylinderen slik at du får hydrolock. Da kan du risikere bøyd råde. Kjør på starteren med dysen ute så blåser dieselen ut. Jeg ville skiftet oljen også, i hvert fall hvis det lukter diesel av den. Quote
espenmal09 Posted December 19, 2015 Author Posted December 19, 2015 Startet og går fint , men har muligens en diesellekkasje et sted, Quote
Recommended Posts