Jørgen F.J Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Hei godtfolk. Nå går alt i surr når jeg tenker på denne motoren. 3 liter m103 motor som ikke går. for øyeblikket starter den ikke, vacum spjeldet bare klapper når jeg drar på startmotoren. den begynte og klappe når den stoppet. Når den gikk, gikk den på 1500 rpm på tomgang. harket og hostet til tider. Prøvde meg på dette Duty cycle måling, men sjønte lite av det, eneste målingen jeg fikk var 90% både med tenning på og motor i gang. varm/kald. skulle jo prøve denne feilkodeleseren i pluggen atme batteriet, men det var jo bare 3 plasser det var kontakt i. hvordan gjør jeg det da? Noen med forslag til fortsettelse av feilsøking ? Skiftet komplett bensinfordeler. Skiftet til ny lamdasonde. Alt går i surr for tiden, så vær snill og si ifrå om jeg har glemt noe info! Regnr: VF32720 Mvh Jørgen Quote
Olaf Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 VERK-STED-HÅND-BOK! Med medfølende hilsen, Olaf Quote
Jørgen F.J Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 hvor kan jeg anskaffe meg sånt til M103 ? Quote
Tor Anton Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 For det første så måler du lambdaverdiene i den runde kontakta på venstre innerskjerm, så må motor/lambda være varm for at du skal kunne få noe vettug fra lambda-målingene. Har den ettertendt/skutt i det siste?? prøv å skru av luftfilteret å få en til å dra den på starteren mens du presser "tallikken" nedover. Får du den til å gå da så sjekk slangen som går fra tomgangsregulatoren til belgen mellom gass-spjeldet og innsuget. Hender denne er "skutt" av eller bare ikke er tett så den suger falsk luft. Jeg går utifra at du har sjekket tenningsdeler, sikringer (også det/de på ovp-relèet) og div.slanger/gummier da dette er "obligatorisk" på disse +++ På bl.a finn ligger det bøker på disse. Mulig biltema har å. Det ligger beskrivelse over blinktest på nett. 1 er jord 5 er vel ABS/ASD(tror jeg) For å lese av feilkoder på motor så må du vel ha en tester da den ikke har noen lampe inne i bilen som blinker slik som ABS/ASD har. Jeg har carsoft og den blinktesteren som finnes på ebay. På 201 og 124 bruker jeg den blinktesteren da den er enklere. Quote
Olaf Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Her er en diagnosehåndbok som dekker M103, om det er store forskjeller på '88 og '94 modeller vet jeg ikke. Om den gir svar på det du trenger vet jeg heller ikke. http://www.mercedesclubs.de/books/werkstatthandbuecher/Diagnose-Handbuch-Motor-PKW-Band-2-Dezember-1994 Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Jørgen F.J Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Takker så mye begge to! Får studere denne linken. Status fra ikvell: Motor startet ikke - fri for bensin (fløut). Fikk den i gang - 1500 rpm på tomgang. Tomgangsregulatoren fungerte optimalt når jeg prøvde med spenning fra 0-10 volt. Målte i kontakten i innerskjerm med pluss i pin 3 og minus til jord. 90.5% med tenning på. Startet opp, datt ned til 50% i noen minutter før den spratt til 90.6%. Rørte jeg gasshendelen så "bryteren" ble deaktivert så datt den ned til 50% Ruset motor tror jeg den varierte fra 60-80%. Ingen vacumlekkasjer funnet. Alle slanger er nye. Quote
Jørgen F.J Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Glemte å nevne at sikkringene er hele. Både på bil og OVP relet. Når jeg koblet ut "styreenheten?" bak batteriet gikk den ikke på tomgang, ble som og koble fra tomgangsregulatoren. Samme gjelder OVP releet. Så bilen reagerer tydeli vis på det. Bildet jeg la ut.. På 90% der, hva er det de mener? Hvilke trykk er det snakk om ? Quote
alelys Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 for den nok bensin, når sist ble bensinfilteret byttet? Quote
Jørgen F.J Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Bensinfilteret ble byttet noen måneder før avskilting. Vet ikke om den får nok. Men den starter værtfall nå, av og til må jeg gi litt gass i tillegg. Så går den på 1500 rpm. Quote
OlaNormann Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Min mening er at du burde starte fra "bunnen" av og ta av motorstyring når motor er varm. Da har du mindre å tenke på. Da kan du utelukke elektrisk styring av bensinmengde. Plager det deg at den går på ca 1400 omd er det bare å strupe slangen til tomgangsregulator med en vice grip tang og justere tomgang på skruen på tangen. Så MÅ du justere co da du har byttet mengdefordeler. Juster der den sviver penest/høyest/lettest. Så skal du være i mål. Da har du grunnjustert motoren. Og først nå kan du prøve bilen uten motorstyring og fortelle hvordan den oppfører seg. Har du motorstyring på har du så mange feilkilder som bare forvirrer. Start med å få motor til å fungere 100 prosent mekanisk før du går over på elektrisk styring. Når det fungerer prøver du med motorstyring uten trykkstiller. Så med, men uten lambda. Så med lambda. Med og uten temp. Med og uten mengde fordeler. Med og uten gasspjeld kontakt osv. Quote
Tor Anton Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 grunninstillinga på bmf står på nett. Jeg har skrevet det noen ganger for lenge siden. vet ikke om jeg husker rett,men det kan være å skru på co skruen til det ikke kommer noe i dysene å 1/2-3/4 tilbake. Jeg pleide å dette hver duse i en flaske da jeg drev med dette. Quote
Jørgen F.J Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Kan prøve dette å justere gangen ved å knipe slangen til tomgangsregulatoren. Er det nøye om det er inn eller ut av tomgangsregulatoren? Motorstyring uten trykkstiller? Hva mener du? Tempsensoren for motoren er den som er helt bakerst på toppen med 2 kontakter? Takk så langt! Da.har jeg noe å begynne med Quote
Eirik Tømmerås Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Er nok sikkert ingen vanlig feil du har, men at du har gjort et "kukstykje", som onkelen min buker å si, når du monterte innsprøytningen sammen igjen, etter at du demonterte den i atomer. Husker broderen var på Ford å spurte etter en pakning til mengdefordeleren på k-jetronic til en Granada 2.8i. Da fikk han til svar: "du har vel for all del ikke åpnet opp der" Quote
Jørgen F.J Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Det "kukstykke" har jeg gjort ! Og det ble ikke gagni.... Derfor måtte jeg bytte til en komplett urørt en! Quote
Eirik Tømmerås Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 OK, så det er en urørt du plages med nå. Fikk du prøvd den i bilen du tok den fra? Quote
Jørgen F.J Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Motoren gikk som den sto på før jeg tok ut motoren.. Tror det er noe annet på motoren som ligger å lurer. Skal prøve å stille co'en etter øret med å strøype vacumslangen til tomgangsregulatoren. Kan nevne at kompen ligger på 10.5 bar. Mulig den øker mer når den blir bedre innkjørt. Quote
Eirik Tømmerås Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Vil den ikke gå under 1500 o/min eller må den gå så høyt for å i det hele tatt gå? Quote
Jørgen F.J Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Vil ikke gå under. Prøvde nå å stille CO, virker som den var ok. Koblet fra styreenhet, da ville den ikke gå på tomgang, bare døde ut. Så jeg koblet den tilbake. Ingen reaksjon på trottel kontakt. Ingen reaksjon på EHA? Kontakten. Ingen reaksjon på luftmengdemålerkontakten Ingen reaksjon ved å plugge ut det jeg tror kan være temp kontakt. Koblet av kontakten til tomgangs regulatoren, da døde den nesten ut, men "jokket" litt med gassen så fikk jeg den til å gå. Da varierte den mellom 600-700 rpm til den plutselig stoppet. Fikk den ikke igang før jeg koblet den på igjen, å da var den tungstartet. Quote
Jørgen F.J Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Turtallet datt ned med ca 300-400 når jeg koblet ut lamdasonde. Quote
myhre Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Tror ikke du skal ta av kontakten til tomgangen, men ta av slangen som går ut av den og inn I motoren slik at da suger den så mye luft den vil å så justerer du med en visegrip. Om du bare tar ut kontakten så vil vel regulatoren bare slippe gjennom det du drepte den på? Nå vet ikke jeg om dette er mulig på m103, men på min m117 kan jeg fint justere tomgangen på denne måten. Quote
Tor Anton Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 operert noen bmf å det har gått bra. hender at en ikke får belgen helt ned på spjeldet å da blir det tull. jeg pleier å trykke med "talikken" å lyse fra oversiden å sjekke dette. Ved montering så bruker jeg en lang skrutrekker her å presser det på plass. Det er mye å passe på da det gjelder disse motorene da en først begynner. Quote
OlaNormann Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Du må koble fra den kontakten på mengdefordeler når du justerer co. Ellers blir alt galt. Quote
Tor Anton Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 eller justere, ruse opp litt å slippe opp så bryteren på mekanismen er aktivert igjen slik gjør på bosch verksteder rundt om. Quote
Jørgen F.J Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Hvis jeg kobler av kontakten og får justert co'en etter mitt øre, skal bilen gå da uten motorstyringen tilkoblet? hvis den dør ut, hva kan være årsak til slikt? Skal dobbelsjekke dette med gummikragen som skal over spjeldhuset, mener å huske jeg fikk det på plass. Etter vacummåler så har jeg litt lite vacum. Ingen vacumlekasjer funnet. alle koblinger på innsug blindet under feilsøking Quote
Jørgen F.J Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Justerte CO med kontakten av idag. Måtte justere en del "mot klokken" for at den skulle gå lettere. Men fikk bare justert tomgangen med å knipe slangen mens den var på.. Tok jeg den av døde bilen bare. Når harker den mye når jeg kobler ut motorstyringen. Så lav tomgang at den dør ut hvis jeg ikke holder liv i den med gassen. Den var på plass på spjeldhuset. Quote
Recommended Posts