Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har googlet og søkt litt i forumet uten å funnet svaret.

Hvilken type ngk plugger skal jeg bestille til min M104 300E24 motor? :)

(KE-Jetronic)

mvh

Posted

Pass iallefall på at du får plugger uten resistor,  så fremt du har originale tennpluggledninger da det er innebygd i disse. Ser at både Bilxtra og Mekonomen anbefaler plugger fra blant annet Bosch med resistor til denne bilen. Dette kan i verste fall ta knekken på elektronikk,  som f.eks tenningsmodul, iflg enkelte kilder. Plugger med resistor har som regel en "R" i betegnelsen.

Posted

Jeg kjøpte originale plugger til min M104. De kostet i Tyskland rundt 30 kroner stykket hos MB-forhandler, så burde ikke være forferdelig dyre i Norge heller, alternativt de som er nevnt over her som også er originale. Da er man sikker på at det blir 100% riktig.. :)

Posted

Hmm jeg som alltid har sverget til ngk og tidligere biler og sykler har likt de, mens jeg har hatt  problem med bosch (på sykkel vel å merke)

Tenker at ledningene også skulle ha vært byttet, men synes prisen er så upassende.

Er vant med Ford hvor deler er litt billigere enn mercedes :P

Takker for svar :)

Posted

Jeg kjøpte originale plugger til min M104. De kostet i Tyskland rundt 30 kroner stykket hos MB-forhandler, så burde ikke være forferdelig dyre i Norge heller, alternativt de som er nevnt over her som også er originale. Da er man sikker på at det blir 100% riktig.. :)

50,- pr.stk. hos autoroyal.

Så fremt de tennpluggene er produsert i Tyskland, og ikke Russisk med en anna type kjerne, så er det en fin pris.

Prisen jeg antydet på 80,- kr/stk. er kanskje i overkant, så det er bare å prute. :thumbright:

Pass iallefall på at du får plugger uten resistor,  så fremt du har originale tennpluggledninger da det er innebygd i disse. Ser at både Bilxtra og Mekonomen anbefaler plugger fra blant annet Bosch med resistor til denne bilen. Dette kan i verste fall ta knekken på elektronikk,  som f.eks tenningsmodul, iflg enkelte kilder. Plugger med resistor har som regel en "R" i betegnelsen.

Hmm jeg som alltid har sverget til ngk og tidligere biler og sykler har likt de, mens jeg har hatt  problem med bosch (på sykkel vel å merke)

Tenker at ledningene også skulle ha vært byttet, men synes prisen er så upassende.

Er vant med Ford hvor deler er litt billigere enn mercedes :P

Takker for svar :)

Veldig viktig å unngå resistor plugger slik Will beskriver, det kan gå riktig gæli til slutt.  NGK var bænkers på MC for en del år tilbake og de er kanskje det fortsatt, men jeg har ikke hørt at de er bedre enn original Bosch på '90-talls Merce.

Jeg posta en tråd for et års tid siden om salg av pluggledninger laga på mål.  Tråden måtte dessverre stenges fordi det ble litt ball med prisingen til han dude'n borti USA; http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=67502.0    Jeg har ikke åpna den tråden igjen av forskjellige grunner, men jeg mottok omsider det kabelsettet jeg bestilte og det ser veldig bra ut.  Dersom noen vil bestille premium kvalitet pluggledninger laget på mål, så kan jeg formidle kontakt, bare send PM.  Har lagt ved et bilde av kabelsettet.

-a-

IMG_0049.jpg.9c5740bd880fc0998f20eba51f17b64d.jpg

Posted

Mens et bosch kit til sierra ligger på 260kr :P  :lol:

synsmessig ser tennkablene mine dårlige ut og har div teip på sei fra gamle eier, + at den av å til ikke går helt pent på tomgang.

Det blir ivertfall ikke ledninger i år. :(

Selger du 6 plugger for 450 ink frakt? 500AMM :)

Posted

Mens et bosch kit til sierra ligger på 260kr :P  :lol:

synsmessig ser tennkablene mine dårlige ut og har div teip på sei fra gamle eier, + at den av å til ikke går helt pent på tomgang.

Det blir ivertfall ikke ledninger i år. :(

Selger du 6 plugger for 450 ink frakt? 500AMM :)

Tja, du er jo ein knakandes grei kar du Alexander, så det er greit det - såfremt ikke frakta blir helt håpløs da.  Send PM med navn & adresse.

De pluggledningene dine høres ikke helt bra ut, men de kan jo være bedre enn som så likevel.  Ta en sjekk i tusmørket og se om det er overslag noe sted.  Som nevnt i innlegg #2 er det også lurt å kjøre med større gap på pluggene enn hva boka sier.  Les også vedlegget nedenfor og sjekk ståa på den "isolatorplata" eller hva den kalles.

-a-

Ignition-misfiring-STAR.thumb.jpg.d3c78e67243abbeb6bd29d2a8d6decbb.jpg

Posted

Vil bare nevne en liten ting. Denna motoren har vel liggende fordeler framme på motoren? Generelt så er vel alle motorer med liggende fordeler sære på fordelerlokk?

Når rotor går rundt og fordeler gnist til plugger, vil det være et gnistgap mellom rotor og fordelerlokk. Det er som det også er i en stående fordeler. Når man produserer en gnist, vil et biprodukt være at det utvikles ozongass av gnisten. Ozongass er tyngre enn luft og veldig korrosiv. På store strømanlegg når det slår over et sted, er det alltid viktig å få inn skadebekjempere så fort som mulig får å få sanert ozongassen for å hindre at korrosjonen tar tak i anlegget. På stående fordelere er problemet løst med at det alltid er et lite hull på undersiden av fordelerhuset. Dvs si at den tunge korrosive gassen vil "falle ut". Dersom man ser en stående fordeler med mye korrosjon, vil man alltid finne at luftehullet er tett med drit.

Hvordan dette er løst med liggende fordelere, har jeg aldri sett noe svar på. Så vidt jeg har skjønt har f.eks 119 motoren t.o.m. o-ringstetning på lokket. Det kan kanskje være en forklaring på hvorfor sånne motorer "eter" fordelerlokk? I mi bok burde en fordeler ha en "drenering" på det laveste punktet, men har aldri sett det på en liggende fordeler.

Bare en tanke litt OT.....

Posted

Det er ozon drenering på lokkene til M119.  Men de eter fordelerlokk uansett fordi det er enten for små porter, eller/og i tillegg ingen gjennomtrekk så kondensen tørker ikke opp, men henger som store vanndråper inni fordelerlokkene.

Inside_distr.cover.thumb.jpg.321656bc6c16046d5996d0b3815dc4b7.jpg

Posted

Ok, det var jeg ikke klar over. Men mener å huske at det har vært snakk om en o-ring eller pakning på dissa?

De spora bør holde det. På en stående fordeler er ikke hullet stort større en 3mm, om jeg skal tippe størrelsen

Posted

Den O-ringen sitter på det isolator-dekselet som sitter bak rotoren, og de dreneringsportene smyger seg forbi bak O-ringen.

Materialet i fordelerlokkene har en utrolig affinitet til vann så luftfuktigheten kondenserer til store vanndråper inni lokkene.  Kontaktpunktene korroderer jo gradvis og det bygger seg opp irr, som også tiltrekker seg fukt.  Et problem er da korrosjonsforløpet som Tom beskriver, men en annen ting er kondensproblemet.  Når motoren startes kald går det greit fordi kondensen er i dråpeform på overflaten inni fordelerlokket, samt at det har trukket inn i belegget på kontaktpunktene.  Men så snart motoren får litt temperatur begynner fukt & vann å fordampe, og det blir reine ragnarokk med overslag inni lokket og motoren går over i Subaru-modus og i værste fall stopper til slutt.  Etter et kvarters tid med stillstand og litt opptørking starter motoren som om ingenting har skjedd.

Jeg vet ikke hvor mange innlegg jeg har posta på 500-forumet om dette når slike symptomer melder seg, fordi det er veldig forvirrende når det oppstår og man ikke kjenner til det.  Dette er veldig klimaavhengig og oppstår hyppigst der det er varierenede duggpunkt, samt hvor lenge bilen står ubrukt eller lagra.  For oss i Norge eller på denne del på jordkloden, er det helt vanlig med mye væromslag slik at duggpunktet varierer.  Høsten er kanskje den mest fremtredende perioden på året, men det avhenger av utetemperaturen uansett.  Jeg har også erfart dette når man nettopp har vaska eller spylt bilen.

z85042511.jpg.697f54a3ca82e70fdba76070306c9c3a.jpg

Posted

Har mange ganger lurt på om to hull i fordelerhuset med slangenipler på, hadde vært en løsning. Med slange til luftfilteret på den ene, og den andre med en struping rett til innsuget. Da ville man fått en gjennomlufting?

Posted

Ja, det var jo ingen dum ide! :thumbright:

Her er en tråd på 500-forumet hvor jeg har beskrevet årsaken til et rotorhavari jeg hadde på Limited'n.

http://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=4559

De 3 skruene som holder rotoren er el.forsinka eller kadmert, og det gir omtrent ingen korrosjonsbeskyttelse i den aggresive Ozon-atmosfæren inni fordelerlokkene.  Skruene begynner å korrodere i bunnen på nøkkelgrepet fordi belegget skades litt når skruene dras til.  Korrosjonen utvikler seg og forspennet i skruene gjør at det dannes mikrosprekker, korrosjonen kryper innover og til slutt kan skruehodet falle av, slik det gjorde i mitt tilfelle.  Jeg har erstatta alle mine rotorskruer med rustfri A4-70 kvalitet, som i tillegg har 4 mm nøkkelgrep i stedet for 3 mm, som gir bedre kontroll på tiltrekkingen samt å få løs skruene.

I tillegg har jeg gjort et forsøk med å slipe dreneringsporter hele veien rundt inni fordelerlokket i håp om å få litt gjennomtrekk så kondensen tørker opp.  Har lagt ved et illustrasjonsbilde, og det ser faktisk ut til å hjelpe betraktelig.  Man vil umiddelbart tenke at hull på oversiden av fordelerlokket gir vannintrengning, og det er jo riktig i seg selv.  Men det er deksling over rotorene på M119 - og det er vel noen år siden man slutta med god gammal motorvask & hagaslangen på fullt trykk... :happy11:

-a-

Cap_vent_mods.thumb.jpg.3e7eb1b2645a147554482dafe5864a65.jpg

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...