hexachordia Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Hei. Jeg har fått problemer med at veivhusventilasjonen på min W210 E240 går tett. Noen som vet hvorfor? Prøver å unngå småkjøring, skifter olje ofte og bruker Mobil 1. Bilen er 99modell og har bare gått 181000 km. Gikk fint fra mars til november.
Jonas94 Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Hvordan merket du at veivhusventlasjonen var tett?
hexachordia Posted November 30, 2015 Author Posted November 30, 2015 Hei. Fikk røykutblåsning ved gasspådrag. Trodde først toppakningen var gått. Ellers høyt oljeforbruk nå. Står på verksted.
Tor Anton Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 det hender at det er kondens som legger deg i en sving på en slange o.l. å da det blir kaldt så fryser dette å tetter for åndinga. på m111 er det en "tilbakaslagsventil" som kan tulle litt å de munnstykkene som sitter i toppen bak innsuget hender at tetter seg. Så kansje finne uttaket i blokka å prøve å blåse det opp er en idè.
hexachordia Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Takk. Det gir mening. Er det noen måte å unngå kondens i veivhusventilasjon på denne motoren? Jeg tror verkstedet har blåst alt rent men leter etter en liten oljelekkasje litt lenger opp på motoren. De hadde skiftet en pakning ved oljefilteret. Kan jeg stole på at dette ikke skjer igjen? Får igjen bilen om et par dager.
Eirik Tømmerås Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Var det ikke så at gamle A-klasse fikk en varmekabel rundt slangen elns som løste problemet?
Marevan Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Det blir lettere kondens med gammel olje i så fall. For meg på min forrige m111, så ble jeg kvitt et slikt problem med et oljeskift.
hexachordia Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Skiftet olje for 6 uker eller 2000 km siden. Mobil 1
OlaNormann Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 De har en feil med at olje retur tetter seg. Da blir de slik. Da må girkasse og svinghjul ut. Av med z-ring hus og skrape ut kanalen på høyre side. Dette har jeg gjort på flere med ditt symptom.
hexachordia Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Uff. Meget ufriskt. Får se hva de finner ut.
hexachordia Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Da er bilen tilbake fra verksted. Den blåser blårøyk ved hard akselrasjon og høyt turtall. Dette gjorde den ikke før. Betyr dette at ventiltettinger eller stempelringer er dårlige, eller kan det være at veivhusventilasjonen fortsatt ikke er som den skal? Verkstedet hadde ikke målt kompresjon.
hexachordia Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Har renset motoren med først diesel, så Tunap motorrens og så ny olje hos Simen Malerbakken Kompresjonen er within spec og veivhusventilasjon fungerer. Da er vel høyre oljereturkanal tett. Dessverre ryker motoren fortsatt ved høyt turtall. Neste blir vel å ta av ventildekslet og prøve å skrape bort koks med en lang og tynn skrutrekker eller dor. Noen som vet diameteren på oljereturkanalen i høyre topp?
FredrikJ Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Been there done that - dette er dessverre en kjent svakhet med disse V6-motorene. . Sannsynligheten for at du får "åpnet" oljekanalen i toppen igjen med en dor etc uten at den sprekker er vel heller liten, bare spør Simen. Om du skal gjøre dette selv har du vel ingen ting å tape på å prøve, hvis ikke ville jeg ærlig talt bare funnet en "ny" motor med en gang - før du koster på mer unødvendig. Å bytte motor i disse skal være ganske kurant.
hexachordia Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Det sa Simen også. Problemet er at jeg ikke har erfaring eller verktøy til å skifte motor selv. Å sette det bort til et verksted blir for dyrt i forhold til verdien på bilen. Funket fint på ferie til Danmark i august. Kjørte 2000 km. Simen sa at han klarte å få åpnet litt i kanalen med et skrujern en gang. Dor ødela. Han anbefalte å prøve med et langt borr. Hvis noen vil prøve mot cæsh, er de hjertelig velkomne...Akershus
FredrikJ Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Nå må man vel ikke sette ting på verksted for å få slikt gjort, det går jo ann å legge ut noe på feks Finn oppdrag. Om det lønner seg kommer vel ann på både tilstanden på bilen og verdien på bilen for din egen del, om du er fornøyd med bilen og har tenkt til å beholde den videre en god stund kan det jo lønne seg om bilen er bra ellers.
Eirik Tømmerås Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Høres ikke ut som at den er kjørt på Mobil1 hele sitt liv, når returkanalene kokser igjen,
hexachordia Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Nei. Sikkert gått med mye rar olje Sjekket oljeskifthistorikken i Star. Der var det mye rart. Jeg kjøpte selv Mobil Super 3000 5w40 sist jeg skiftet olje for å unngå høyt forbruk med tynn olje. Nå vet jeg bedre. Synes det er for jævlig å måtte kassere en bil som er påkostet 40k siste 18 mnd. Verdien er nok ikke mer enn 25k uten motorproblemer pga rust... må jo være mulig å fikse dette for en som kan? Motoren er jo helt fin foruten oljekanalen.
KennethJ Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Det går jo an å sjekke om du finner et verksted som vil ta jobben i baltikum eller Polen eller noe, det er ofte mye å spare på det.. Bilen kan vel kjøres dit virker det som for meg.
FredrikJ Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Litt merkelig det her, min gamle E240 fikk oljeskift samme dagen jeg kjøpte den - til riktig Mobil1 olje. Trolig gått på annen olje i hele forrige eiers mangeårige eierskap, sikkert riktig viskositet dog. 3-4000 km og 3-4 måneder senere var det helt tett i toppen. Kan nevne at den bilen ble solgt forrige uke, etter å ha stått i 2 år. Egentlig en pen bil med mye utstyr, hellakkert for 4 år siden osv. Fikk hele 5000 kr for den, da med "ødelagt" motor - dvs samme problem som du har, men kjørbar. Så om du ikke fikser motoren, er den nok ikke verdt stort mer din heller... Så får du jo vurdere om du skal gi opp bilen og se de 40k påkostede kronene som helt tapt, eller få byttet motoren og ikke gi deg.
hexachordia Posted December 3, 2015 Author Posted December 3, 2015 Skjønner det. Rart at det skal ta så mye tid å ta av en av to topplokk. Burde jo være mulig å legge de i et væskebad som løser opp koksen? Jeg vet at Mercedes standardtid for skifte av to toppakninger på denne motoren er 11 timer. Får sjekke med noen verksted. Noen som kjenner noen som har gjort jobben med å rense oljereturkanalen?
bige Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 brukte Mobil 1 da jeg hadde Ford - med de hadde problemer med Mondeo motorer pga Olja (koksa ventilene hang)- så skiftet til Castrol - etter det var det rene motorer innvendig
Eirik Tømmerås Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 Så et bilde innvendig i en gammel Ford V6 motor på Consul Granada klubben som hadde gått på Mobil1, og der var det rent, så jo ut som motoren var helt ny jo. Etter dette fikk jeg øynene opp for Mobil1.
hexachordia Posted December 4, 2015 Author Posted December 4, 2015 Ringer rundt til verksteder, men til nå er det ingen som har opplevd dette på en Mercedes V6. Noen tips til steder å ringe?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now