Haddal87 Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Hei, Kjøpte bilen for en 7-8 uker siden og har lagt merke til att med vår blandet kjøring bruker bilen rundt 0.82-0.86. Synst ditte virker høgt mtp den er oppgitt med 0.60 ved blandet kjøring. Bilen er kjørt 90.000 km og er en 220 CDI. De tstår 18" med 245/40 Hakapelita 8 på. Har hørt att det har vår en feil på dyser på disse bilane? Kan det ha nåke med att den bruker litt ekstra drivstoff? (Om det er tilfelle) Den har ikkje de vanlige sympton som ujevn gange på tomgang osv. Quote
Toalmar Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Er vanskelig å komme ned på oppgitt forbruk uansett om det er langkjøring, blandet kjøring eller bykjøring. Største utfordringen ligger nok på å bruke høyre beinet riktig. Ikke gi på for mye og ikke minst slippe opp pedalen i god tid før du skal stoppe. Å kjøre riktig bra økonomisk er vanskelig. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Er vel begrenset hvor billig en bil som nærmer seg 2 tonn kan gå! Disse som får f.eks S211 under en halvliter pr. mil synes jeg gjør det svært bra da en 220cdi har oppgitt snittforbruk på 0,71 blandet og ved langkjøring 0,56. Quote
lowman Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Det er software oppdatering på den "kundeklagen" der. men oppgitt forbruk er ofte en heeeelt aen sak enn reelt forbruk...for som forbruker...klarer man ikke å oppfylle alle kravene som skal til for å få "oppgitt" forbruk. Quote
EirikL Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Vell, på min s210 320cdi sier computeren 0,61l. per mil i gjennomsnitt siste 400mil. Ved manuell måling går den på literen. Kjører 75mil på 72liters tank. Så du skal ikke stole 100% på computeren heller Quote
Marevan Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 Jeg har 3,5mil ca en vei til jobb. Vår 220cdi bruker da 0,6-0,65 pr tank, målt på tanken. Det er inkludert dager med dårlig tid. Er en liten tur på E6 på de mila også. Veldig blandet kjøring. Nå med 215 dekk på vinterfelgene har jeg kommet ned på 0,55 på pene dager, men det blir nok 0,6 snitt. Det har mye med høyrefoten å gjøre, planlegging i kryss, samt luft i dekkene og utetemperatur. Leste forresten i wiz at man ikke skulle la bilen varmes på tomgang. Det går jo utover forbruket også. Quote
Megaoctane Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Men bør man ikke la motoren gå litt før man kjører av gårde? Type 3-4 minutter det er ikke bra for forbruket, men lønnsomt i lengden hvis motor og diverse holder lenger etc etc? Quote
Haddal87 Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Er vanskelig å komme ned på oppgitt forbruk uansett om det er langkjøring, blandet kjøring eller bykjøring. Største utfordringen ligger nok på å bruke høyre beinet riktig. Ikke gi på for mye og ikke minst slippe opp pedalen i god tid før du skal stoppe. Å kjøre riktig bra økonomisk er vanskelig. Ja er enig i det att det skal en del til for å klare å møte oppgitt forbruk - men synst 0.6 til 0.85 er i meste laget? Hadde det vår i mellom 0.72-0.78 ha eg ikkje brydd meg. Sjefen min som har en 2007 220CDI ligger no på 0.6-0.65 med "samme" motor? Har ikkje hatt Mercedes før so er litt "grønn" på forskjellige motora osv osv Quote
Haddal87 Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Det er software oppdatering på den "kundeklagen" der. men oppgitt forbruk er ofte en heeeelt aen sak enn reelt forbruk...for som forbruker...klarer man ikke å oppfylle alle kravene som skal til for å få "oppgitt" forbruk. Hei, Har en par andre ting på bilen som må sjekkes so tenkte skulle snakke med BOS idag om det er en oppdatering som kunne blitt lagt inn. (Om den ikkje har blitt lagt inn før) Skal også ta opp ditte ang. dysene i håp om å få dei bytta. Quote
tommern57 Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Men bør man ikke la motoren gå litt før man kjører av gårde? Type 3-4 minutter det er ikke bra for forbruket, men lønnsomt i lengden hvis motor og diverse holder lenger etc etc? Jeg ser ingen grunn til å la en motor gå litt før man kjører. Den blir fortere varm om en kjører av gårde rett etter start. Men selvfølgelig skal man ha temperatur før man ber om noe vesentlig ytelse. Kjør avgårde rett etter start og la det løpe så lett som mulig de første km, er min mening. Når det gjelder forbruk, er det mye å si om det. Forbruket på måling og computer vil øke vesentlig om man tomgangskjører ved oppvarming, lyskryss, osv. For å ha en mening om et spesifikt forbruk, må man ha vært med og sett bruken av den omtalte bilen. Det er veldig mange variable i det daglige liv. F.eks en som starter dagen med en motbakke med kald motor, kan ikke sammenlignes med en som har nedoverbakke fra huset. Mitt inntrykk er at mye av forbrukstalla ligger i to vesentlige ting, hvordan man kjører under oppvarmingstiden og hvor mye motogange en har uten framdrift. En annen ting er at dess nyere bilen er, dess mer hysterisk er forbrukstalla. Dagens biler er det jo ingen som klarer å operere i samsvar med oppgitte forbrukstall? Går man tilbake til f.eks 210, stemmer jo kart og terreng ganske bra. Quote
bige Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Hadde en w212 tidligere med 136 hk diesel den brukte fra rødbyhavn til moss (73 mil) 41 liter . Den vi har nå bruker mere men den har 4x4 Quote
Christian Sørensen Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Jeg syntes forbruket høres ganske normalt ut jeg da. Kjøpte selv nylig en 212, og har kjørt den litt og målt forbruket ved fylling. Jeg fikk forbruk på 8.26l/100km på første fylling. Da var det kjørt 183km. (Da gikk det på 15,12 liter) Jeg fikk forbruk på 8.22l/100km på neste fylling. Da var det kjørt 520km. (Da gikk det på 42,74 liter) Legger ved skjermbilde fra appen jeg bruker, så kan du se selv Quote
Eirik Tømmerås Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Vi starter kjøringen med motbakke hjemmefra ca 400 meter deretter slak stigning gjennom en dal i 4 km og kjører til sammen 2,5 mil til en by med bare rundkjøringer altså ingen lyskryss. På den ruta tur-retur er vårt gjennomsnitts forbruk i overkant av 0,7 målt på computeren over tid. Bil: 2004 E220T-cdi med i overkant av 350.000 km på telleren. Denne bilen starter vi å kjøre stort sett direkte siden vi bruker webastoen til vanlig. Quote
Marevan Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 2004-220cdi går billigere på kald motor enn faceliftn. Den er satt opp til å brenne av mer for å bli varm. Har testet, og på 1,5mil fra kaldstart er det merkbar forskjell. Sjekket med 2 stk 2005 211.206 mot vår 211.208. Quote
OlaNormann Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Det ble nevnt software oppdatering for den klagen. Min opplevelse er motsatt. Etter software oppdateringer så kom kundeklager. Husk at forbruksmåler kan endres til høyre og lavere visning, men det er det reelle forbruket som teller ikke hva den viser. Men som nevnt ble det tatt oppdateringer som ga høyere forbruk, men samtidig masse annet fiks. Folk klagde med en gang de fikk ny software men lite å gjøre med det. Større forbruk ser jeg ofte har sammenheng med for korte intervaller på regenerering. Altså litt tette partikkelfilter. Quote
Toalmar Posted December 3, 2015 Posted December 3, 2015 Jeg har logget alle mine fyllinger siden jeg hentet bilen min. Min trippteller i bilen ble nullstilt også da. Denne viser ett snittforbruk på 0,59. Appen som jeg legger inn fyllinger og kilometerstand viser ett gjennomsnitt forbruk på 0,62 Så jeg vil si det er lite avvik mellom forbruksvisningen i bilen og reelt forbruk Quote
Davor Posted December 4, 2015 Posted December 4, 2015 Husk også at det er vinter og at varmeapparat står på fullt.Bilen bruker faktisk vesentlig mindre med varmeapparatet av.Det har jeg testet på både min E200 kompressor og E300 hybrid på langkjøring. Quote
gotthard Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Har målt bilen min nå i 870 mil, snittet på manuell måling er 0,61, måling i bilen er da 0,51. Til jobb kjører jeg 3,2 mil, til jobb er det vanlig med bakker, noe hakkete kjøring i gjenom et tettbygd strøk med veiarbeid og mye trafikk(lørenfallet) og har en lang seig bakke etter et lyskryss/innsnevring (frogner), ligger da på måleren 0,64 i snitt. Hjem starter jeg med den lange seige bakken, men da som nedoverbakke, resten av veien er like kuppert og ca like mye trafikk, da er forbruket på måleren 0,54. Så mye har terrenget og si på forholdsvis korte turer. (lavere snittforbruk over 870 mil kommer generelt i mitt tilfelle av mye langturer i sommer og høst).... En kick down eller tre på turen synes godt på måleren når jeg parkerer. Quote
tommern57 Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Ja, der er du inne på det jeg prøvde å si. Det er mange variable i detta regnestykket, så det er vanskelig å se et tall og mene så mye om det. Man må vurdere hele bruksmønteret før man kan si om en bil bruker mye/lite. Quote
Jørgen F.J Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Jeg har logget alle mine fyllinger siden jeg hentet bilen min. Min trippteller i bilen ble nullstilt også da. Denne viser ett snittforbruk på 0,59. Appen som jeg legger inn fyllinger og kilometerstand viser ett gjennomsnitt forbruk på 0,62 Så jeg vil si det er lite avvik mellom forbruksvisningen i bilen og reelt forbruk Hva kaller du denne appen ? Quote
gotthard Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Hva kaller du denne appen ? Min til android heter "autocare", veldig fornøyd med den. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.idevmobile.com.autocare Quote
Toalmar Posted December 5, 2015 Posted December 5, 2015 Hva kaller du denne appen ? Appen heter Auto Care og kommer fra selskapet Xper2 Solution Quote
Recommended Posts