Guest Lucifer Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Hva synes dere da folkens ? Piggdekk eller Piggfrie dekk ? Hva skal jeg velge, og hvorfor ? Quote
Guest Arne Kjøhl Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Det spørs hvordan føreforholdene er der du bor.Jeg kjører piggfritt og trives veldig godt med det, veiene på østlandet er jo stort sett bare og fine. Quote
TEH Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Jeg kjører pigg fordi jeg bor i et område hvor det er mye usalta veier. Som Arne sier, det kommer helt an på hvor du bor. Da jeg bodde på Høybråten i Oslo kjørte jeg utelukkende piggfritt. Det er på blank is piggdekkene er bedre en piggfritt. Ellers så er de jevngode. Pigg er dog noe dårligere på asfalt. Quote
FrodeS Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Hva synes dere da folkens ? Piggdekk eller Piggfrie dekk ? Hva skal jeg velge' date=' og hvorfor ? [/quote'] Det er det ingen som vet. Du skal velge ut fra forholdene du vanligvis kjører under. Bor du langt oppi skævven og ikke ser bar asfalt mellom oktober og juni, er det ingen som helst grunn til å velge piggfritt. Hvis du som meg, kjører 95% av all kjøring på saltet eller tørr asfalt, er det ingen grunn til å velge pigger. Selv velger jeg dekk som er best mulig på den kjøringen jeg driver mest med. Jeg har nå havnet på Michelin Alpine, som er et kontinentalt vinterdekk. Det virker bra på våt/bar asfalt, men er ganske crappy på is... Det er viktigere for meg å kunne stoppe når jeg kommer i 120 på motorveien enn på glatte sideveier. Det viktigste er uansett at man er obs på hva man kjører på, og kjører deretter. Quote
Frode Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 I Stavanger har vi ikke sett snø siden Ålesund brandt...eller noe i den duren og dermed er det ikke nødvendig med pigg, det er faktisk farligere å kjøre med pigg i Stavanger enn uten, grunnen er enkel det er alltid bar asfalt og piggdekk har mye lenger bremselengede enn piggfritt på bar eller våt asfalt..... Du bor i Horten og der er det vel snø store deler av vinteren..... men husk de beste piggfrie er faktisk bedre på hardpakka snø enn de fleste piggdekkene men på klonk is derimot er pigg fremdeles et lite hakk foran. Som sagt tidligere er alt avhengig av klima der du bor, jeg kjøre med 225/45-17 Dunlop winter sport hele vinteren og har heller liggende pakke med "snøsokk" i bagasjen i tilfelle krig, men ser ofte at flere biler sliter med å stoppe i rundkjøringer etc på bar asfalt med piggdekk... Quote
Frode Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Her er et par artikler til nyttig lesning: http://www.dinside.no/php/art.php?id=30543&f=katnav http://www.dinside.no/php/art.php?id=95149&f=katnav http://www.naf.no/eway/default0.asp?pid=208&oid=0&e=0&trg=LeftPage_3714&MainPage_3651=3714:0::0:0:0:3651;::0:0:0&LeftPage_3714=3004:14505::0:3715:12:3651;3714;::10:0:0 http://www.motor.no/pdf/Vinterdekktest_2003.pdf http://www.motor.no/pdf/48-55%20VINTERDEKK-TEST_MO80.pdf http://www.motor.no/pdf/DEKKTEST.pdf Quote
Guest mortenfl Posted December 23, 2003 Posted December 23, 2003 piggfritt funker for meg og på biler med forhjulsdrift og motor foran er det helt fenomenalt og så bråker det ikke Quote
Guest Geggi Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Hvor lenge/langt anses som innkjøring av nye piggdekk (for at piggene skal sette seg skikkelig)?Og det eneste å huske på er å unngå hard akselerasjon/retardasjon i denne perioden? Quote
Olav Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Jeg er en svoren tilhenger av piggfritt. Kjørte taxi i Gudbrandsdalen på stort sett fine usaltete vinterveier og hadde sjelden problemer. Forutsetningen er dog at du har ferske dekk. med rundt 100 000 km årlig var ikke det største problemet. Det eneste føret jeg følte at piggdekk ville være bedre var på blank våt is. På snøføre og tørr is var de bedre, det samme også på våt eller istet asfalt. Jeg var i fjor på en testkjøring på bane. Vi kjørte nye Golf GTI med Conti piggfrie 17". ESP'n jobba hardt, men jeg ble overrasket da jeg gikk ut av bilen og kjente hvor glatt det virkelig var. Det var da et par minusgrader og tykk tåke. Dette medførte en meget glatt hinne på asfalten. Konklusjonen min er derfor at piggfritt er bedre enn pigg under de fleste forhold. Den viktigste faktoren er likevel ikke dekkene, men det som befinner seg mellom nakkeputen og rattet. Quote
Guest Geggi Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Har du i tillegg også svar på mine spørsmål?Jeg har bestemt meg (omsider) for pigg. Quote
Mr. Nygård Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Hvor lenge/langt anses som innkjøring av nye piggdekk (for at piggene skal sette seg skikkelig)?Og det eneste å huske på er å unngå hard akselerasjon/retardasjon i denne perioden? Ei uke Quote
Guest ØHN Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 100 mil med pen kjøring burde holde. Pass på at rulleretningen på piggene blir det samme når du setter de på igjen neste år. Da løsner ikke piggene så lett. Bremsetester ved EU-kontroll bør ikke utføres med piggdekka, ihverfall ikke hos NAF. Fikk igjen bil etter kontroll med lite pigger igjen i fordekka. Quote
FrodeS Posted November 23, 2005 Posted November 23, 2005 Hva synes dere da folkens ? Piggdekk eller Piggfrie dekk ? Hva skal jeg velge' date=' og hvorfor ? [/quote'] Hva DU skal velge bør ikke styres av hva ANDRE mener. JEG kjører piggfritt fordi jeg kjører mye, og fordi veiene jeg kjører på nesten alltid er svarte. Piggdekk gir deg tilnærmet alltid bedre grep, men det bråker mer, du river opp (mye) mer av veien, også er det dissa avgiftene i byene, da... Hvert til sitt bruk. Hadde jeg bodd i indre gokkmokk der veiene stort sett var dekket med snø/is, hadde det helt klart blitt piggdekk. Velg dekk utfra det underlaget du kjøre på, og husk å alltid kjøre etter forhold og utrustning. Quote
Recommended Posts