Jump to content

Parkeringsvarme/-ventilasjon MB W212 220 CDI. Mod: 2003


Recommended Posts

Posted

Heisan.

Er ny på forumet, og dette er min første post. Har søkt litt, men finner ikke mye, så kanskje ikke mange har problemer med dette.

Jeg har lest brukermanualen flere ganger uten å bli klokere.

 

Problemet er at PARKERINGSvarmeapparatet starter umiddelbart ved å trykke på denne knappen. Se bilde.

12107734_1489608238036399_6382515811039539086_n.jpg?oh=815fd65eb78f685a59736479fffc34db&oe=56E72E02

 

AC er på, og info kommer frem. Se bilde.

 

12295412_1489608281369728_4006075137297265096_n.jpg?oh=732666fdc938a60b4e48a394841f635f&oe=56DAB226

 

Jeg åpnet panseret og hører tydelig noe som sirkulerer og lager en driftslyd. Se bilde.

 

12295502_1489608224703067_7798641174867680521_n.jpg?oh=24cce7cdb7ae89e2054d12aa913c4bc6&oe=56E9B68C

 

 

Etter ca 1 minutt, stopper den og slår seg av. Til info så virker ikke fjernkontrollen selv om den lyser grønt når jeg prøver å aktivere (ON. Og rødt lys på OFF . Det bryr jeg meg ikke om, men utrolig irriterende når den stopper.

 

Noen som har en ide' om det er meg som gjør feil, eller om det er noe jeg bør sjekke?

 

 

 

 

 

 

Posted

Bilen er nok en 211, ikke 212.

 

Saken på bildet er til SBC-bremsene, den har ikke med webastoen å gjøre. Webastoen sitter like under, du kommer til den ved å ta ut innerskjermen i høyre hjulbue.

En ganske velkjent feil, er at sirkulasjonspumpa tar kvelden etter hvert. Da vil ikke kjølevannet kjøle ned brenneren, og den stopper ganske fort igjen pga. varmen.

 

Pumpa ser omtrent sånn her ut:

Webasto-Thermo-90ST-Water-pump-24v-9010618A-31.jpg

 

 

Du finner antakelig pumpa ganske lett ved å følge rørene til/fra brenneren. Prøv å starte brenneren, og kjenn om pumpa begynner å gå. Du vil normalt kjenne en svak vibrasjon i den når den går.

 

Du kan også prøve å starte brenneren mens bilen går. Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer på 211'n, men om den lar deg kjøre webasto samtidig som motoren går, så se om den da også stopper igjen, eller om den fortsetter å gå. Så lenge motoren går, trengs ikke den lille pumpa for å sirkulere vannet.

Posted

Kan være mye feil her. Hadde det samme på min W211 fra 2007. Det var styreenheten som var defekt hos meg. Men verkstedet måtte bytte en del deler før de fant ut at det var styre enheten.

 

Bilen ble levert inn til verksted. Hadde fortsatt bruktbilgaranti.

De slettet koder, så begynte den å fungere igjen. To dager etterpå stoppet den igjen.

Måtte tilbake igjen, og da hadde de bilen inne i en uke.

Skiftet sirkulasjonspumpe. Da virket den sporadisk

Skiftet vifte på brenner tror jeg de sa. Samme problem.

Skiftet/renset brenneren, samme problem.

Skiftet styringsrenten, funker perfekt.

Posted

Mye problem med de webasto-varmere når de får noen år på nakken desverre...

 

Hovedproblemet er vel at det ikke er så mange som skjønner seg på det. Merkeverkstedet har en tendens til å bare bytte hele enheten, fakturere en latterlig pris, og sende kunden ut igjen.

 

Jeg ville sjekket pumpa først. Enkel å bytte, og koster ikke allverden.

  • 3 weeks later...
Posted

Jeg har omtrent samme problem som trådstarter, men om motor får blitt litt varm først så starter webasto'n og går sin gang.

 

Jeg hører tydelig at den lille pumpa begynner å tikke og at webasto starter men det kan høres ut som om flammen ikke blir bra nok og den skrur seg av igjen uten at det skjer noe spesielt eller at det kommer masse hvit røyk... :(

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...