Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann, er ny på tråden her og vil gjerne dele litt om min bil og hva som skjer fremover  :D 

 

Utgangspunktet er en '91 modell 230E Sportline med 5 tr. manuellkasse som skal turbokonverteres, skal også prøve få dette godkjent hos SVV :) Turboen er en Garrett og intercooler er JDM Sport. Eksosanlegg blir selvprodusert:P. Skal kjøres på 0.5 bar i første omgang til jeg får tileggsdyser eller EFI.

Ting som skal gjøres og er blitt gjort:

 

Montere manifoil m. turbo (X)

Intercooler (X)

Tilleggsdyser ( )

Evnt. bygge om til EFI

Montere eksosanlegg (X) 

Benking ( )    Dok. skal framvises til SVV

Lakkere topplokk mattsvart og skifte topp m. deksel pakning (X)

Få bil EU-godkjent ( )

 

Blir sikkert mer etterhvert. Planen var å få dette ferdig til slutten av sommeren 2016, har ikke all verden av tid så dette kommer sikkert til å ta en stund :) Men skal oppdatere etterhvert som noe blir gjort!

Legger ved noen bilder av bilen:

Når jeg hentet bilen:)

muu7ad.jpg

2rw9w0k.jpg

Fikk med en rusten downpipe når jeg kjøpte manifoilen, så denne ble pusset ned og lakkert i varmebestandig lakk!:)

25670r8.jpg

 

Her ble turbo prøvemontert. Downpipe ble også bandasjert i håp om å forhindre at det blir så ekstremt varmt:P

eqo9ib.jpg

 

Laget meg en "brakett" for oljetilførselen.

rjinav.jpg

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

oljereturen bør være over oljenivået (da i blokka) å ø12mm innv. for å sikre fri flyt av olja fra returen.

Jeg kjenner en som tok returen i blokka å det gikk fint i noen måneder, da begynte det å ryke blått av bilen.

Jeg tenkte å at det var enkelt å ha returen i blokka,men da jeg hadde tatt av bunnpanna så tømte jeg olja jeg tappet oppi bunnpannen å da var den full til randen så da flyttet jeg den opp i blokka.

 

Har du "trykkboks" til innsuget??

jeg har brukt topp fra bl.a. escort (de er i gummi å tetter bra) på disse da de passer rett på  :D

Volvo 240++ har å noen som passer. De er i plast å er kjekke på de med overlading så lenge du får de tett.

Posted

Pratet med en som har gjort det samme, og han kjørte til han solgte bilen uten blårøyk, så skal i teorien funke fett. :) Er ø12mm  :)

Har ikke trykkboks, men tenkte å dra på det lokale sveiseverkstedet å få dem til å lage en:)  Er vell en fordel med noe i stål/alu hvis jeg skal ha ekstradyser i den:P

Skulle vell helst hatt EFI, men datasprut blir for dyrt for en på 17 uten jobb:-)

  • 2 weeks later...
Posted

Pratet med en som har gjort det samme, og han kjørte til han solgte bilen uten blårøyk, så skal i teorien funke fett. :) Er ø12mm  :)

Har ikke trykkboks, men tenkte å dra på det lokale sveiseverkstedet å få dem til å lage en:)  Er vell en fordel med noe i stål/alu hvis jeg skal ha ekstradyser i den:P

Skulle vell helst hatt EFI, men datasprut blir for dyrt for en på 17 uten jobb:-)

 

Vil anbefale deg å ta rådene til han over her på alvor  8)...

Posted

for 15000 er mye????????????????????????????????????

da bør du finne en annen hobby.

her får du sprut som er mappet(antageligvis), innsug tilpasset dyser, følere, grenrør, turbo, rør og slanger, intercooler og en hel bil som du evt får 3000 i vrakpant på. en bøttestol til ca 700, to ishjul til 500, ratt til 500, spoiler til 500,-

Tenker en litt fornuftig så er det vel anvendte penger.

Skal du kjøpe et nytt sprut og ha en skikkelig mapping så passerer du 15000,- bare på det. Ting kan gjøres billigere,men jeg synes det er ok å gjøre det ok første gangen å slippe å gjøre jobben flere ganger å kansje ha et havari på turen.

Posted

Nei, det der ser JEG på som bortkastet penger. :)

Sprut kjøper jeg brukt når jeg har fått meg jobb, og mapping er ikke dyrt i det hele tatt for min del da jeg har kjentfolk som driver med sånt :)

 

Og ja, det er ikke hvilken som helst 17-åring som har 15000 liggende for å kjøpe en tredje bil :P

  • 4 weeks later...
Posted

Fått koblet opp trykkrør og diverse så fikk tatt første prøvetur igår. Syns det ble forskjell bare på 0.5 bar :D

ve2o2.jpg

 

Fikk også tatt olje/filter skifte før prøvekjøringa:)

34sm8fc.jpg

Posted
for 15000 er mye????????????????????????????????????

da bør du finne en annen hobby.

 

Det er faktisk endel av oss som ikke har særlig med penger å bruke, man kommer veldig langt med litt egeninnsats og tankearbeide før man setter igang. Og forøvrig, hvis man ikke er fanatisk originalavhengig, så finnes det veldig mye billig og gratis 'der ute'!  :D

 

Det er interessant å følge prosjektet ditt, merc123, det ser spennende ut. Du må fortsette å fore oss med bilder og resultater, og en liste med data på tingene du har brukt, hadde vært interessant lesing.  Sjøl har jeg jo mest lyst på en V8 i min 230TE, men turbo er jo lettvint og mye billigere, da...

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Tusen takk for positiv tilbakemelding :D Skal fortsette å poste bilder når ting blir gjort, går ikke så fort her om dagen :) hehe

V8 i 230TE hadde vært utrolig tøft!

Posted

Lakkert grill med matt svart plasti-dip  :D

vy1dgg.jpg

 

Syns det ble tøft:-)

2ut2gir.jpg

 

Holder forøvrig på å lage instrumentpanel hvor askebegeret var for å ha boost og A/F ratio målere.  kommer bilder av det senere  :)

 

 

Posted

ASD diff er billigste løsningen for å få den til å spinne på begge.

 

Vet du om 300E- 12v kom med denne diffen?  :)

 

Det er vel alt ettersom hva ble bestilt av ekstrautstyr når den var ny. Skal du plukke fra en delebil så er det bare å se i dashbordet om det er en ASD-varsellamp i høyre hjørne. Problemet med en 300E diff er at den har nok en del høyere utveksling enn den du burde hatt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...