merc123 Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 Heisann, er ny på tråden her og vil gjerne dele litt om min bil og hva som skjer fremover Utgangspunktet er en '91 modell 230E Sportline med 5 tr. manuellkasse som skal turbokonverteres, skal også prøve få dette godkjent hos SVV Turboen er en Garrett og intercooler er JDM Sport. Eksosanlegg blir selvprodusert:P. Skal kjøres på 0.5 bar i første omgang til jeg får tileggsdyser eller EFI. Ting som skal gjøres og er blitt gjort: Montere manifoil m. turbo (X) Intercooler (X) Tilleggsdyser ( ) Evnt. bygge om til EFI Montere eksosanlegg (X) Benking ( ) Dok. skal framvises til SVV Lakkere topplokk mattsvart og skifte topp m. deksel pakning (X) Få bil EU-godkjent ( ) Blir sikkert mer etterhvert. Planen var å få dette ferdig til slutten av sommeren 2016, har ikke all verden av tid så dette kommer sikkert til å ta en stund Men skal oppdatere etterhvert som noe blir gjort! Legger ved noen bilder av bilen: Når jeg hentet bilen:) Fikk med en rusten downpipe når jeg kjøpte manifoilen, så denne ble pusset ned og lakkert i varmebestandig lakk! Her ble turbo prøvemontert. Downpipe ble også bandasjert i håp om å forhindre at det blir så ekstremt varmt:P Laget meg en "brakett" for oljetilførselen. Quote
elias Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 Dette ser veldig bra ut, blir spennende å følge med på denne tråden framover! Quote
Tor Anton Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 har du fikset oljeretur fra turboen? Et tips kan være å tre på varmeisolerende strømper på pluggledningene da de er veldig nære turboen Quote
merc123 Posted November 25, 2015 Author Posted November 25, 2015 Oljeretur er ordnet, og bunnpanne er montert igjen Ble bare bra Quote
Tor Anton Posted November 25, 2015 Posted November 25, 2015 oljereturen bør være over oljenivået (da i blokka) å ø12mm innv. for å sikre fri flyt av olja fra returen. Jeg kjenner en som tok returen i blokka å det gikk fint i noen måneder, da begynte det å ryke blått av bilen. Jeg tenkte å at det var enkelt å ha returen i blokka,men da jeg hadde tatt av bunnpanna så tømte jeg olja jeg tappet oppi bunnpannen å da var den full til randen så da flyttet jeg den opp i blokka. Har du "trykkboks" til innsuget?? jeg har brukt topp fra bl.a. escort (de er i gummi å tetter bra) på disse da de passer rett på Volvo 240++ har å noen som passer. De er i plast å er kjekke på de med overlading så lenge du får de tett. Quote
merc123 Posted November 25, 2015 Author Posted November 25, 2015 Pratet med en som har gjort det samme, og han kjørte til han solgte bilen uten blårøyk, så skal i teorien funke fett. Er ø12mm Har ikke trykkboks, men tenkte å dra på det lokale sveiseverkstedet å få dem til å lage en:) Er vell en fordel med noe i stål/alu hvis jeg skal ha ekstradyser i den:P Skulle vell helst hatt EFI, men datasprut blir for dyrt for en på 17 uten jobb:-) Quote
merc123 Posted November 27, 2015 Author Posted November 27, 2015 Måtte heise motoren 5-10cm opp for å få ut bunnpannen når jeg skulle lage oljeretur:) Ble veldig overrasket, fant ikke 1 rustflekk under bilen:o Quote
merc123 Posted December 7, 2015 Author Posted December 7, 2015 Legger ved en video av første oppstart:) Spennende å se det går Quote
Hans Kåre Isdal Posted December 7, 2015 Posted December 7, 2015 hmm kjekk turbolyd. har du fått stilt motoren rett så det går utan tenningbak og slikt. Quote
merc123 Posted December 7, 2015 Author Posted December 7, 2015 Nei, har ikke koblet opp trykkrør engang Quote
Deltaone Posted December 9, 2015 Posted December 9, 2015 Pratet med en som har gjort det samme, og han kjørte til han solgte bilen uten blårøyk, så skal i teorien funke fett. Er ø12mm Har ikke trykkboks, men tenkte å dra på det lokale sveiseverkstedet å få dem til å lage en:) Er vell en fordel med noe i stål/alu hvis jeg skal ha ekstradyser i den:P Skulle vell helst hatt EFI, men datasprut blir for dyrt for en på 17 uten jobb:-) Vil anbefale deg å ta rådene til han over her på alvor ... Quote
Tor Anton Posted December 12, 2015 Posted December 12, 2015 Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt denne. Billigere deler får du ikke tak i Finn kode 68491610 Quote
merc123 Posted December 12, 2015 Author Posted December 12, 2015 Betaler ikke 15.000,- for noe jeg allerede har:p (bortsett fra datasprut) Quote
Tor Anton Posted December 12, 2015 Posted December 12, 2015 for 15000 er mye???????????????????????????????????? da bør du finne en annen hobby. her får du sprut som er mappet(antageligvis), innsug tilpasset dyser, følere, grenrør, turbo, rør og slanger, intercooler og en hel bil som du evt får 3000 i vrakpant på. en bøttestol til ca 700, to ishjul til 500, ratt til 500, spoiler til 500,- Tenker en litt fornuftig så er det vel anvendte penger. Skal du kjøpe et nytt sprut og ha en skikkelig mapping så passerer du 15000,- bare på det. Ting kan gjøres billigere,men jeg synes det er ok å gjøre det ok første gangen å slippe å gjøre jobben flere ganger å kansje ha et havari på turen. Quote
merc123 Posted December 12, 2015 Author Posted December 12, 2015 Nei, det der ser JEG på som bortkastet penger. Sprut kjøper jeg brukt når jeg har fått meg jobb, og mapping er ikke dyrt i det hele tatt for min del da jeg har kjentfolk som driver med sånt Og ja, det er ikke hvilken som helst 17-åring som har 15000 liggende for å kjøpe en tredje bil Quote
merc123 Posted January 10, 2016 Author Posted January 10, 2016 Fått koblet opp trykkrør og diverse så fikk tatt første prøvetur igår. Syns det ble forskjell bare på 0.5 bar Fikk også tatt olje/filter skifte før prøvekjøringa:) Quote
Olaf Posted January 11, 2016 Posted January 11, 2016 for 15000 er mye???????????????????????????????????? da bør du finne en annen hobby. Det er faktisk endel av oss som ikke har særlig med penger å bruke, man kommer veldig langt med litt egeninnsats og tankearbeide før man setter igang. Og forøvrig, hvis man ikke er fanatisk originalavhengig, så finnes det veldig mye billig og gratis 'der ute'! Det er interessant å følge prosjektet ditt, merc123, det ser spennende ut. Du må fortsette å fore oss med bilder og resultater, og en liste med data på tingene du har brukt, hadde vært interessant lesing. Sjøl har jeg jo mest lyst på en V8 i min 230TE, men turbo er jo lettvint og mye billigere, da... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
merc123 Posted January 14, 2016 Author Posted January 14, 2016 Tusen takk for positiv tilbakemelding Skal fortsette å poste bilder når ting blir gjort, går ikke så fort her om dagen hehe V8 i 230TE hadde vært utrolig tøft! Quote
merc123 Posted January 16, 2016 Author Posted January 16, 2016 Lakkert grill med matt svart plasti-dip Syns det ble tøft:-) Holder forøvrig på å lage instrumentpanel hvor askebegeret var for å ha boost og A/F ratio målere. kommer bilder av det senere Quote
merc123 Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 Syns det var trist at den bare spinner på 1 hjul Enhjuls-børn lenge leve... Quote
Hans Kåre Isdal Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 230 hadde i utganspunktet meget godt moment forhold til andre 2.3 l motorer i dei tider. så det er jo meir kraft no. Men. å fikse det med 1 hjul..sperre det. du får ta det litt lenger ut i løpet. Quote
modzona Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 ASD diff er billigste løsningen for å få den til å spinne på begge. Quote
merc123 Posted January 17, 2016 Author Posted January 17, 2016 ASD diff er billigste løsningen for å få den til å spinne på begge. Vet du om 300E- 12v kom med denne diffen? Quote
Jolarsen Posted January 22, 2016 Posted January 22, 2016 ASD diff er billigste løsningen for å få den til å spinne på begge. Vet du om 300E- 12v kom med denne diffen? Det er vel alt ettersom hva ble bestilt av ekstrautstyr når den var ny. Skal du plukke fra en delebil så er det bare å se i dashbordet om det er en ASD-varsellamp i høyre hjørne. Problemet med en 300E diff er at den har nok en del høyere utveksling enn den du burde hatt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.