Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann, fylte nettopp 18 år og kjøpte meg en go gammel w123 e200. Kjørte bilen helt ifra steinkjer og til bergen, turen var en fryd, men noen problemer dukket opp. Noen ganger så dauer bilen helt, det kan gå veldig langt imellom men det skjer plutselig og uforutsett. Mulig det er bare er meg, men dette skjer vistnok kun når tanken er halveis tom. Jeg stopper bilen, og starter bilen å bilen går akkurat som om ingenting har skjedd. Går fint ann å bruke bilen, men er ikke så koselig at slike problemer intreffer midt byen.

Noen som har noen gode sjekk punkter? tviler sterkt på at det har noe med tenning, coil,plugger osv da de er nylig byttet. ser for meg at det er bensinfilteret, men hvor ligger det? har sett etter det overalt. post bilder ;)

Posted

Hei.  Jeg hadde samme problem med min. Men det var en 230e. Jeg byttet ut alt. Til og med motor. Det viste seg å være filter på selve bensintanken. Under bensintanken sitter det en bunnskrue / tappeplugg. Filteret sitter i denne. Er litt usikker på om det er det samme på din, ettersom du har mekanisk bensinpumpe som sitter foran og ikke elektrisk som da sitter på høre side av bensintank.

Posted

Hei.  Jeg hadde samme problem med min. Men det var en 230e. Jeg byttet ut alt. Til og med motor. Det viste seg å være filter på selve bensintanken. Under bensintanken sitter det en bunnskrue / tappeplugg. Filteret sitter i denne. Er litt usikker på om det er det samme på din, ettersom du har mekanisk bensinpumpe som sitter foran og ikke elektrisk som da sitter på høre side av bensintank.

Heisann, har lest igjennom hele tråden din, beundringsverdig  :shock: hmm ja vet det er mekanisk bensinpumpe, kan du forklare mere hvordan jeg kommer til bunnen av tanken? jeg demonterte et deksel i bagasjerommet hvor jeg direkte kom til bensintanken, men forstår ikke helt hvordan jeg skal komme meg til den bunnskruen. må jeg ut med hele tanken?. Og hvor sitter de vanlige bensinfiltrene? har hatt hele bilen på bukker nå, og det finnes ikke ett eneste filter som jeg kan se fra selve bensintanken helt til bensinpumpen.

noen som kan forklare hvorfor det er 2 bensinrør som går fra bensintanken? det ene røret går direkte til bensinpumpa, mens den andre går direkte til forgasser  :shock: kan vel ikke være så rart at den fusker hvis det ikke finnes ett eneste filter fra tanken til forgasseren?

Posted

Nå kan jeg ingenting om W123, men på forgassermotorer pleier ofte filteret å sitte mellom den mekaniske bensinpumpen og forgasseren. :) Røret rett fra forgasseren tilbake til tanken er trolig et returrør.

Posted

Jeg hadde også mye fusking på min W123 med forgasser. Der var det vakumlekkasje. Byttet ut alle de morkne koblingene på vakumslangene. (Kjøpte sort gummislange på Biltema og kuttet opp i passe biter.

legger ved et bilde jeg fant på nettet så du skjønner hva jeg snakker om. Det er altså disse sorte koblingene på de hvite stive slangene.

image.jpg

Posted

Hei Sondrew123, gratulerer med fornuftig bilkjøp!  :D

Du kommer til å bli misunt av alle kompisene som etterhvert kommer drassende med små riskokere! Og tro meg, den bilen kommer du til å savne resten av livet hvis du selger den igjen!

Ta en titt på disse linkene, her ligger det både amerikanske og tyske verkstedhåndbøker du kan titte på. Hvis du ikke leser tysk, så ta en titt likevel, tyskerene er grundige folk som lager bra med illustrasjoner.

Amerikanske W123 verkstedhåndbøker ligger på nett

Verkstedhåndbøker og annet materiale tilgjengelige for endel klassikere

Med vennlig hilsen, Olaf

• 4 weeks later...
Posted

Takker olaf, er fornøyd med bilen. kjørt 4000 km til nå, har dukket opp en del problemer, men synes det er kjekt å ha noe å gjøre samtidig som det er lærerikt. de fleste kompisene mine bruker å spørre om jeg ikke skal kjøpe en "vanlig bil"-,hva er en vanlig bil spør jeg om da? nei en Toyota f.eks som går billig og som er litt mer pålitelig. svaret lyder, denne bilen har snart passert en halv million kilometer, hadde en Toyota kjørt like mye så hadde nok den trengt mer stell, med tanke på at bilen min ikke har fått så jævli mye stell ser det ut til. er i tillegg så mye mer sjarm med bilen, uansett hvor jeg kjører så er det enten noen som smiler, tar bilder eller peker tommeln opp. er kun 18 år, men har hatt 18 veteranbiler nå, kjører en Camaro i tillegg til mercn og har flere Amcars, men håper på å finne en 300td etter hvert.

702894_639007232908758_616779368_n.thumb.jpg.feca6dea3d985336887be06b207cf2a5.jpg

12395556_639007222908759_74871177_n.thumb.jpg.a97d034c890fe002e500e63f800e063f.jpg

Posted

Hyggelig å se at bilen blir brukt! 18 år og har hatt 18 veteranbiler: Veldig imponerende!  :D

Det er rart med w123, det er en takknemlig bil å skru på, omtrent som en gammel amerikaner (men litt mere forseggjort og gjennomtenkt, kanskje? Hmmm, ref: Dodge...), og den oppfører seg fint på vegen, har god plass og er lett å bli glad i!

Kompisene med Toyota kunne vært litt fornuftige, og forsøkt å få tak i en veteran sjøl. Nå er nemlig de første Toyota Supraene med den store sekseren blitt veteraner, og da kunne de jo ha kjørt både billig, kjapp og stilig bil!  :lol: :lol:

Forøvrig står det et par 300TDT'er på finn.no akkurat nå.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Flott med hvite brede dekksider  :thumbright: Meget flott valg av bil! Tror ikke dem kameratene dine hadde sakt noe flåsete om dem eide en selv og forsto hvor sammenskrudde disse bilene er. Og hvor enkle dem er å vedlikeholde. har man byttet ut slitedeler, er det lenge til nestegang. Prøv det samme med andre merker. En Ford må man bytte 4 ganger sammenlignet med denne

Posted

Flott med hvite brede dekksider  :thumbright: Meget flott valg av bil! Tror ikke dem kameratene dine hadde sakt noe flåsete om dem eide en selv og forsto hvor sammenskrudde disse bilene er. Og hvor enkle dem er å vedlikeholde. har man byttet ut slitedeler, er det lenge til nestegang. Prøv det samme med andre merker. En Ford må man bytte 4 ganger sammenlignet med denne

hehe sant det. men tror forgassern min trenger en gjennomgang nå. da jeg kjøpte bilen så var det bare å vri om nøkkelen så starta bilen. mens nå så må man gjerne file bilen flere ganger før den så vidt får harka seg i gang. Tenkte jeg skulle demontere bensintanken neste uke og rengjøre silen som er i bunn. men har nettopp tatt ut forgasseren fra bilen, å lurer litt på hvilke checkpoints jeg må gå igjennom når jeg rengjører forgassern? tips :)

Posted

Har du forsøkt å feilsøke med startgass? Om turtallet stiger om du sprayer rundt gasseren, så er det en lekkasje et sted. Ofte er det pakninger som er morkne. Ellers vil jeg anbefale å passe på at du har bra med forgasserolje i toppen av gasseren.

stromnachf.jpg

Posted

Har du forsøkt å feilsøke med startgass? Om turtallet stiger om du sprayer rundt gasseren, så er det en lekkasje et sted. Ofte er det pakninger som er morkne. Ellers vil jeg anbefale å passe på at du har bra med forgasserolje i toppen av gasseren.

stromnachf.jpg

ja har prøvd startgass, har plukka forgassern i deler og reingjordt alt, sjekke membranen som sitter ved oljepåfyllingen om det var noe hull i den eller om den var morken, men det var den ikke. bytta ut flere slanger som var helt morkne, litt vittig egentlig, det satt en slange som var alt for stor på forgassern, men de hadde brukt strips som løsning for å stramme :lol: men du hadde helt rett syver, det var helt tom for olje, så jeg fylte etter :)

Posted

satt akkurat inn forgassern nå, vanskelig å starte men når jeg fikk den igang så gikk den greit på tomgang, når jeg ga på gass så harket det nå jævli, vil ikke komme seg opp i turtall. men når jeg løftet oljepeiler som er på toppen så gikk den bedre. tips? må vel sjekke membranen igjen om den ikke har dratt seg full av olje

Posted

Herlig å se en 18-åring kjøpe seg en sånn god gammal w123 som bruksbil :-)

Dette er biler man helt klart lærer å sette pris på etter hvert. Du ser ut som du vet opp og ned på verktøy, så jeg håper du får stell på småfeilene, og kan kose deg med bilen.

Selv har jeg en S124 som jeg kjøpte da jeg var 24 (36 nå), og har kjørt på over 300.000 km. Man få lett et litt spesielt forhold til en bil man har hatt lenge og gjort det meste med.

Håper du melder deg inn i klubben, og blir med i "det gode selskap" :-)