Jump to content

Recommended Posts

Posted

Du ser det på felgen.

Jeg har erfart at org mb-felger har "kule" å de fleste uorg har kon. De felgene jeg har målt så har bolten stikket ut 19mm på baksiden av felgen. Biltema har rimelige bolter. De har ihvertfall 30mm lange. De pleier å koste 20,- pr.stk. ellers.

Posted

Jeg har ett sett på en bil som jeg kjøpte i 2007 å de er akkurat like fine. Har brukt fra tema på flere biler i ettertid å ikke hatt noe problem. Er så enkelt da de er oppe på kveld og helg så er en i beita så blir det til at en prøver produktene der. Ebay er oftere søppel, men det koster jo ikke noe der, bare lang frakttid

• 4 months later...
Posted

Har funnet ei nettsjappe som selger bolter og jeg har målt og funnet ut at jeg trenger bolter på 27 mm, men sjappa har bare 26 og 28 mm. Hva velger jeg?

Jeg målte 8 mm fra bunn av kon til innside felg og la så til 19 mm = 27 mm.

Posted

Gyllen regel iflg. verkstedhåndboka: Du skal ha grep med minst 7 gjenger. Litt lite logikk i det når godset ikke er så tjukt, men det er vel for å ha litt å gå på.

Med vennlig påskehilsen, Olaf

Posted

Spacere hvor hjulboltene skrus fast i selve spaceren (istedet for gjennom og inn i navet) har heller ikke fullt 7 omdreininger med grep. Jeg ville gått for de lengste boltene såfremt de ikke stikker inn i håndbrekksmekanismen.

Posted

Gyllen regel iflg. verkstedhåndboka: Du skal ha grep med minst 7 gjenger. Litt lite logikk i det når godset ikke er så tjukt, men det er vel for å ha litt å gå på.

Med vennlig påskehilsen, Olaf

Tenker jeg rett når: gjengestigning 1,5mm x 7 gjengeomdreininger = 10,5 mm ? Men så kommer vel godstykkelsen på trommelen i tillegg. Hvor mye er det å gå på før boltene treffer brekk-mekanismen?
Posted

Hvis du retter ut en binders og lager en 90 grader på den 5mm fra enden. Så tar du av et bakhjul, stikker bindersen inn i et bolthull og kjenner med 90 graderen hvor enden av gjengene er. Så merker du av anleggsflata til felgen på bindersen, så kan du ta den ut og måle hvor langt boltene skal stikke ut av felgen. Comprende?