Erlend Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Hadde en lite case her etter EU kontroll , måtte skifte disse små stab stak sakene av plast bak på min 300tdt etter EU pluss en haug med andre ting , men jeg såg at det staget på venstre side er ikke beint den "lener" seg utover mot bremseskjoldet i stedet for å være i rett posisjon når jeg har skrudd de fast! Mens på høyre side er det helt beint. I tillegg så får jeg ikke ut akslingen av navet på venstre side heller da jeg må skifte mansjetter på den. Er det noen andre som har hatt samme problemet eller kan det være at bærebroen er skeiv? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Nei, jeg tror ikke bærebroen din er skeiv. Da må det være skikkelig slakk i foringene og at noe står i spenn. Den vil ikke stå så skjevt at den vil vri "kyllingbena", men om staget som holder "kyllingbeinet" i andre enden har fått seg en smell, så kan det jo selvsakt være en årsak til at den kan stå litt skjevt. Hvordan var det å få montert disse på da? Fint at du holder disse "kyllingbeina" under oppsyn.. Disse er jo svært viktig for nivåreguleringen din. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Angående akslingen. Det glemte jeg å svare deg på Da skrur du først ut den bolten i navet. Så sprayer du løssnemiddel fra crc for eks i noen dager (Du bør ikke, men det går lettere, og du slipper så mye banneord). Så tar du å kapper et kosteskaft i en halvmeter ca, og setter inni navet til akslingen. Deretter tar du en slegge eller en klubbhammer å klemmer til. Det hender dem ruster litt fast. Men du får løsnet dem om du er flink med spray på forhånd. For å totalt frigjøre stikk akslingen fra klokka, må du åpne klokka å ta ut splinten. Du får dog ikke akslingen av uten å måtte lirke den litt. Du kan slippe ned klokka for å frigjøre den mer. Vær forsiktig med tenna i enden av akslingen. Derfor bruk gjerne tre til å slå den ut. Du kan bruke stål også, men da bør den være i omtrent samme dim som akslingen for å unngå at du skader enden. Quote
Erlend Posted November 18, 2015 Author Posted November 18, 2015 Halloisen der det var rimelig enkelt og skifte disse "kylling" beina. Det var vel gjort på 3 min på hver side. Det med akslingen er litt verre, jeg fikk den helt løs fra navet men det mangler noen mm på at jeg klarte å få den helt ut av hullet i navet da jeg skulle skifte hjul lager. Men etter 1.5 time med banning og banking og prøving ga jeg f....og skrudde driten i sammen igjen. Jeg får prøve igjen i helga. Fikk utsatt EU kontrollen til 1 desember så får vi se om det går. Ja jeg er jo nødt til å ta av dekselet på diffen, men jeg må jo ut å handle 14 mm umbrako da den største jeg har er 12 mm til å skru ut pluggene i diffen. Men er på saken. Så får vi se. Quote
Olaf Posted November 18, 2015 Posted November 18, 2015 Husk å løsne påfyllingspluggen for olje på diffen før du løsner noe annet! Hvorfor? Fordi du ikke får olje inn i diffen igjen hvis du skrur av dekselet først, og så finner ut at påfyllingspluggen ikke løsner fordi den er slitt rund av en tidligere eier... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 19, 2015 Posted November 19, 2015 Om du ikke får den fri, har du ikke fått den langt nok tilbake. Det skal gå akkurat. Men det hjelper å vri den litt samtidig. Eventuelt slippe ned hele klokka. Quote
Recommended Posts