Jump to content

Recommended Posts

Posted

Bilen min har vært skrudd tilbake i forbindelse med import til Norge. På telleren i dag står det 243xxx, men jeg har klart å finne ut hvor mye den virkelige kilometerstanden er (+ ca. 50kkm), og det er noe noe jeg godt kunne tenke meg å justere den tilbake til. Er det mulig/enkelt å skru frem denne igjen selv, eller er man nesten garantert å ødelegge noe i den prosessen? Har tuklet litt med instrumentpanel før, men ikke mekanisk kilometerteller.

Posted

Det er meget enkelt. Skru speedometeret ut av instrumenthuset, dra ut pinnen talldrevene sitter på i ene enden slik at de blir løse fra drevene under, bruk skrutrekker til å justere tallene dit de skal, klem ned igjen drev og pinne og trykk pinnen inn i hullet igjen. Fra 91 modell er denne pinnen laget med låsing i begge ender, og ikke like lett å få ut men er det gjort før er det vel sikkert gjort noe med... Ikke berør tallene med fingrene da det blir merker i de med en gang, pass og på så tallene blir stående på linje før du låser drevene igjen.

Denne jobben er gjort på under halvtimen inkl demontering av instrumentpanel og å ta frem verktøy...

Posted

Kjempelett! Trekk ut akslingen som veksler tallene, og ikke akslingen for selve tallene! Trekk ut akslingen akkurat nok til at den kommer ut av festet på motsatt side.. Da kan du løfte opp akslingen i ene enden. Da kan du fritt veksle tallrekkefølgen med en liten trekker. Når du har valgt tallrekkefølge så setter du inn akslingen igjen! Dette har vært det samme på alle speedoer jeg har justert, VW, Audi, BMW, MB osv.

Har justert speedoer på 124 både fra 87 og 94, ingen forskjell etter hva jeg kunne se! Annet enn at hvis du har ASD-lampe, så er det noe mer krøkkete å komme til.

Her ser du akslingen du skal trekke ut

F5C73257-7D93-4F25-AEEC-3BE1C50DF129_zpskfhvks20.jpg

Akslingen holder på disse kameratane

8F430563-E1A3-41F5-845F-F94CED47D090_zps5hm1nopt.jpg

Trekk ut så du får akslingen ut av dette festet og flytt til side. Nå kan du justere tallene.

BD1DFEB0-D1F7-492C-A1A3-208CCA647A25_zpsdkcbrjqe.jpg

Tok noen dårlige bilder for anledningen.

Posted

Supert, da skal jeg klare å fordype meg i dette1

Bilen står i dag som sagt på 243xxx km, ut fra servicehistorikk, beregninger og gamle PKK-skjemaer er riktig kilometerstand i underkant av 300000.

Posted

Da har jeg justert - og det var forsåvidt lett, men noe gikk feil på et eller annet sted, for i løpet av en kjøretur på 50 km har jeg kjørt 1400000 i følge telleren. Satte den til 289000 som den skal, før jeg hadde kjørt en kilometer sto den på 4xxxxx, så rundet den millionen i løpet av et par mil, roet seg litt før den gikk 500000 km til på noen få kilometer..

Tro hva som gikk skeis og hva som kan gjøres for å fikse det..

Posted

Problem identifisert og trolig løst:

Jeg hadde ikke fått den lille akselen inn igjen i festet, så den lå på "halv tolv" og snurret trolig helt vilkårlig. Justerte igjen og satte sammen nå, så får jeg prøve en tur i morgen og se hvordan det virker. :)

Posted

Artig jobb det der. På -80 tallet drev jeg mye med det der på Ford biler, stilte tilbake og kjørte på den laveste km-standen på forsikringen. Regner med at jeg ikke får straff nå, da det er over 30 år siden  :lol: Alle tre bilene dette gjaldt er dessuten blitt til spiker for lengst.

Posted

Ja, det er jo et velkjent triks :) Her var jo formålet faktisk å skru bilen frem - for å fikse opp i forrige eiers synder og få ting på stell igjen sånn det skal være så det stemmer med øvrig historikk. :)