Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei folkens :)

Er det noen som har erfaring med å sette en w124 bak- eller forstilling på en w201?

Vil dette passe uten større modifiseringer?

Må vel være noen som har prøvd dette en gang  :D

Posted

Det er jo to veldig forskjellige biler hva gjelder størrelse, så jeg tviler veldig sterkt på at det er mulig å få til. Rattet passer om en annen om ikke annet  :lol:

Posted

En god del biter er jo også identiske siden hjulopphenget på W201 og W124 er det samme. Jeg vet ikke helt hvor forskjellen i sporvidde ligger, men gjetter på forskjellig bredde på travers foran og bak, men at en del av stag og bærearmer er de samme..

Posted

her må du forklare litt mere.

for- og bakstilling er lik på w201 og w124.

bak er det forskjell på subframe da den er litt bredere på 124,men delene som sitter på den er like(foringer, stagg, bruer++).

f.eks. stabbstagg foran fra 124 passe på 201 om du kapper 3cm på hver side, bruer med tilbehør passer.

Det som ikke passer er den vinkelen som sitter på spindelen med hull til styrestagg.

Den passer på spindelene(de er like),men hullet til endeleddet er større på 124, så konen på leddet blir rom så du får ikke trukket til nok slik at det sitter fast å virker som det skal.

Jeg fant ut dette da jeg monterte den siste 190'n min. Jeg sendte en god del deler på sandblåsing og pulverlakkering å jeg bare tok det som låg fremst, å det var fra en 300E. Noe bevist var det nok for jeg ønsket det største lageret foran(likt på 190E med 16v motor også),men det gikk så lang tid til det ble montert så jeg hadde glemt dette så jeg fant ut dette da jeg monterte. Jeg byttet bare den "vinkelen" med en fra en 190 så var det i boks

Posted

mye bra svar her, tusen takk.

men jeg skal utdype; jeg har en w201 banebil som jeg vil konvertere til pur løpsbil. den har per nå ESAB-diff så jeg tenker og bytte bakstilling til w124 for å øke sporvidde. det med forstilling var av ren nyskjerrighet. Og jeg har fått inntrykk av at dette skal passe ganske bra, men jeg kan jo ta feil :) . takker for mer svar :D

Posted

det går ikke.

skal du bruke subframe fra 124 på 201 så må du smale den inn så du får festene til å passe å da har du en subframe til w201  :P

Eneste forskjellen blir at du har 2 bolter bak til diffen å ikke 4 som det er på 201.

Skal du ha den bredere så må du ha lavere innpress eller space.

Evoen min var ganske brei(biltralle med 1.80 bredde var slitsom å bruke så jeg kjøpte 2m bredde), men understellet var lik bredde som org. der var det senterbolt som bygget litt, men ET var ganske høyt på felgene. Brukte 9x18, på 10x18 måtte jeg bruke spacer for å få klaring på demperen så den var ikke så mye bredere enn std, kansje 1" på hver side.

Jeg brukte en motorsport-diff,den er lik en LSD/ASD,men er dreid i billettstål å ikke støpt.

Jeg hadde 4.56 utv (tror jeg), men byttet til 3.46 pga at jeg hadde overlading å ikke sugemotor. Tømte utvekslinga altfor fort, selv på min 2.5-16 vil jeg tro at 3.46 eller 3.27er passe da 3.07 blir høy. Ihvertfall på Våler, mulig den passer bedre på Rudskogen/ACR.