magn(e)um Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Hei, Når jeg tok av høyre bakhjulet i dag så jeg at det var veldig slitt på innsiden. Den sliter ikke dekket skjeivt, men sliter rett å slett kanten VELDIG mye, faktisk gjennom stålcorden så det var rett før det gikk galt.... Det som får meg til å lure er at min bror opplevde akkurat det samme på sin bil (også en 210) i sommer. Vi kjører begge på 18". Er dette en kjent feil, og er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva jeg skal gjøre? Quote
Gujoni Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Jeg lurer på om for lav profil kan påvirke slitasjen hvis cambervinkel er for mye negativ. Opplevde dette på min 03' E klasse, men da hadde jeg 225/45-17 dekk.( Vet at det er feil dimensjon på stasjonsvogna, men dekkene sto på felgene jeg var ute etter og mønsteret var bra). Slet dem ut i løpet av 2 somre med rolig kjøring og slitasjen var på innsiden. Bilen min er ikke senket og alle mål er innenfor toleransene. Satte så på Continental i dim. 225/50-17 og har kjørt 2 somre uten at det er tegn til noe særlig slitasje. Kjører normalt 5-6 sesonger på både sommer og vinterdekk så jeg skvatt skikkelig da jeg oppdaget skjevslitasjen. Quote
KennethJ Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Nå er det verdt å merke seg at dekk med lav profil og høy hastighetsmerking (ofte ting som henger sammen) har en annen gummiblanding og stamme enn dekk laget for lavere hastighet og i høyere profil. I tillegg har jo gjerne 210 og de fleste andre biler fra Mercedes uavhengig bakhjulsoppheng med noe negativ camber. Negativ camber sliter dekk, så enkelt er det. Har man lavere innpress vil dette også påvirke slitasjen siden hjulene kommer lenger ut og cambervinkelen også da får en viss forandring. Quote
magn(e)um Posted November 15, 2015 Author Posted November 15, 2015 Ja, Mercedes sliter litt mer dekk på grunn av måten de er satt opp på men det får da være måte på.... Den sliter egentlig bare inner kanten på bakdekket! Jeg ser at det er samme tendenser på 16" dekka og. Jeg leser på Amerikanske forum at dette er et kjent problem, men får ingen konklusjon på hva jeg skal gjøre. Jeg misstenker at det er en eller flere komponenter i bakstillingen som er slitt, men vet ikke hva. Quote
erik e Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Bør prøve litt mer spissing og noe høyere lufttrykk . ???? + 0,2-0,3 bar. Quote
Gujoni Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Jeg ville sjekket alle stagene i bakstillingen for dårlige foringer, spesielt det som kontrollerer spissingen. Jeg er ikke sikker på om høyere lufttrykk vil løse problemet. Bildekk kan slites på mange måter. Kona sin W203 begynte plutselig å trekke til høyre. Jeg valgte å ikke gjøre noe før vinterdekkene skulle på ettersom jeg har opplevd at dekkene kan gjøre mye rart med kjøreegenskapene på en bil. Med de ett år gamle vinterdekkene på, var bilen helt strøken igjen. Det venstre sommerdekket var helt utslitt, mens det høyre var ok, som om noen hadde "børnet" med bare ett hjul (ganske vanlig ). Dekkene er fra 2012 av merket Continental, men hun kjører ganske rykkete og aggressivt så jeg tipper det kan være forklaringen. Quote
KjetilP Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Dårlige foringer eller feil spissing evt begge deler. Quote
slippern Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Begge mine dekk på S211n var skeivslitt på innersiden, men like mye på h/v.. Framme så det fint ut, men blir nok kontroll av deler og en 4-hjulskontroll til sommeren. Quote
magn(e)um Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Som du ser på bildet er det ikke vanlig skjeiv-slitte dekk... Jeg kjører rett og slett hjørnet av det. Jeg er ganske sikker på at det må være en foring eller noe slikt som er helt utslitt. Og ettersom det har skjedd både på min og broderen sin bil så kan det jo ikke være helt uvanlig. Noen ideer? Quote
magn(e)um Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Og så fant jeg denne: http://www.peachparts.com/shopforum/diesel-discussion/365732-w210-rear-tire-wear.html Er det noen som vet hva delenummeret eller norsk betegnelse på "camber link" er? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Det der dekket minner meg om da kona punkterte med Scorpioen, hva som er feil på den vet jeg enda ikke. Når man lå bak den bilen så så man at hjulene hellet innover øverst, og der er ingen justerbar camber så vidt jeg vet, bilen er heller ikke senket. Quote
Fredrik D. Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Jeg har alltid hatt skjev slitasje på bakhjula på 210'n. Jeg har skiftet det meste i bakstilling og det blir aldri helt bra! Men mine slites på et litt større område enn dine. Dog oppdaget jeg når jeg la på vinterhjula på Caddyn at den har slitt alle 4 sommerhjula helt ned på nesten samme område som din, kan ikke huske det var særlig tegn til slitasje sist, ikke vinterhjula heller! Jeg har ingen bra forklaring på det, jeg kjører 225/40-19 på caddyn og hadde 275/235 på 210', begge men nesten originalt innpress! Quote
E_S Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 På min 210 Avantgarde hadde jeg ikke antydning til skjevslitasje. Kjørte på 235/45-17.. Camber sliter forholdsvis lite dekk så lenge det ikke blir ekstremt, men er det feil på spissingen skal det "ingenting" til før det blir skjevslitt. Quote
Gujoni Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Erik Tømmerås, Scorpioen har camber som forandrer seg hele tide bak ettersom bakstillingen er som på W123, nemlig skråstilte bærearmer. Ghia-utgaven var muligens litt lavere enn de andre og da vil du få negativ camber. Mener å huske at det kom andre bærearmforinger til stasjonsvognutgaven som kom på 90-tallet for å hjelpe mot slitasje og vinglete kjøreegenskaper. Quote
Tor Anton Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 det var antydning på den w210 Avantgarde her så jeg satte inn justerbare foringer å rettet opp hjulene. Quote
magn(e)um Posted November 20, 2015 Author Posted November 20, 2015 Hvilke foringer byttet du? Jeg var innom MB verkstedet i dag, og verksmester mente det var at bilen var for lav. Mente jeg måtte bytte "puter" på fjærene eller fjærer. Quote
OlaNormann Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Ingen 210 sliter dekk. Ingen 210 er stikkete på rattet eller ustabile. Få biler er mer retningstabile. Alt er snakk om null slark og justering. Quote
Jonas94 Posted November 20, 2015 Posted November 20, 2015 Her var mine, før jeg måtte legge om: Frem og bak, på høyre side hadde slik slitasje. Quote
magn(e)um Posted November 21, 2015 Author Posted November 21, 2015 Ingen 210 sliter dekk. Ingen 210 er stikkete på rattet eller ustabile. Få biler er mer retningstabile. Alt er snakk om null slark og justering. Du har sikkert rett, jeg må bare finne ut hva som må byttes eller justeres.... Quote
OlaNormann Posted November 21, 2015 Posted November 21, 2015 Er bilen senket det minste så vil den slite innsiden. Det mange blir lurt av på eldre biler er myke foringer. Du kan ha gode kuler og stille så mye du vil riktige mål, men de verdiene er helt ute når man kjører bilen. Så hiver man på nye dekk må man følge med nøye og ofte. Er de først slitt litt vil de aldri bli rette igjen etter man har justert den riktig igjen. Så man må være kritisk å kikke nøye etter. Selv om de ser fine ut så se nøye om det er skarpe kanter og ikke at innside kanten av dekk knastene i midten er mindre skarp enn utsiden. Quote
Tor Anton Posted November 22, 2015 Posted November 22, 2015 w210 avantgarde sliter dekk på innsiden selv da de er nye. Vet flere som kjøpte taxi i avantgarde å de slet mere enn eleganse o.l. som ikke var senket. Foringene det er snakk om er selvsagt de indre i brua. Quote
magn(e)um Posted November 24, 2015 Author Posted November 24, 2015 Takk for svar, har du delenummer eller skisse av disse foringene? Mulige tiltak er da: -Heve kjerra litt bak (fjær "puter" eller nye fjærer) -bytte foringer Quote
Tor Anton Posted November 24, 2015 Posted November 24, 2015 I tråden min er det bilde: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=55574.0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.