Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Når jeg tok av høyre bakhjulet i dag så jeg at det var veldig slitt på innsiden. Den sliter ikke dekket skjeivt, men sliter rett å slett kanten VELDIG mye, faktisk gjennom stålcorden så det var rett før det gikk galt....

Det som får meg til å lure er at min bror opplevde akkurat det samme på sin bil (også en 210) i sommer. Vi kjører begge på 18". Er dette en kjent feil, og er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hva jeg skal gjøre?

Posted

Jeg lurer på om for lav profil kan påvirke slitasjen hvis cambervinkel er for mye negativ.

Opplevde dette på min 03' E klasse, men da hadde jeg 225/45-17 dekk.( Vet at det er feil dimensjon på stasjonsvogna, men dekkene sto på felgene jeg var ute etter og mønsteret var bra). Slet dem ut i løpet av 2 somre med rolig kjøring og slitasjen var på innsiden. Bilen min er ikke senket og alle

mål er innenfor toleransene. Satte så på Continental i dim. 225/50-17 og har kjørt 2 somre uten

at det er tegn til noe særlig slitasje. Kjører normalt 5-6 sesonger på både sommer og vinterdekk så

jeg skvatt skikkelig da jeg oppdaget skjevslitasjen.

Posted

Nå er det verdt å merke seg at dekk med lav profil og høy hastighetsmerking (ofte ting som henger sammen) har en annen gummiblanding og stamme enn dekk laget for lavere hastighet og i høyere profil.

I tillegg har jo gjerne 210 og de fleste andre biler fra Mercedes uavhengig bakhjulsoppheng med noe negativ camber.

Negativ camber sliter dekk, så enkelt er det.

Har man lavere innpress vil dette også påvirke slitasjen siden hjulene kommer lenger ut og cambervinkelen også da får en viss forandring.

Posted

Ja, Mercedes sliter litt mer dekk på grunn av måten de er satt opp på men det får da være måte på.... Den sliter egentlig bare inner kanten på bakdekket! Jeg ser at det er samme tendenser på 16" dekka og.

Jeg leser på Amerikanske forum at dette er et kjent problem, men får ingen konklusjon på hva jeg skal gjøre. Jeg misstenker at det er en eller flere komponenter i bakstillingen som er slitt, men vet ikke hva.

Posted

Jeg ville sjekket alle stagene i bakstillingen for dårlige foringer, spesielt det som kontrollerer

spissingen. Jeg er ikke sikker på om høyere lufttrykk vil løse problemet.

Bildekk kan slites på mange måter. Kona sin W203 begynte plutselig å trekke til høyre.

Jeg valgte å ikke gjøre noe før vinterdekkene skulle på ettersom jeg har opplevd at dekkene

kan gjøre mye rart med kjøreegenskapene på en bil. Med de ett år gamle vinterdekkene på,

var bilen helt strøken igjen. Det venstre sommerdekket var helt utslitt, mens det høyre var

ok, som om noen hadde "børnet" med bare ett hjul (ganske vanlig :D). Dekkene er fra 2012

av merket Continental, men hun kjører ganske rykkete og aggressivt så jeg tipper det kan være

forklaringen.

Posted

Begge mine dekk på S211n var skeivslitt på innersiden, men like mye på h/v.. Framme så det fint ut, men blir nok kontroll av deler og en 4-hjulskontroll til sommeren.

Posted

Som du ser på bildet er det ikke vanlig skjeiv-slitte dekk... Jeg kjører rett og slett hjørnet av det.

Jeg er ganske sikker på at det må være en foring eller noe slikt som er helt utslitt. Og ettersom det har skjedd både på min og broderen sin bil så kan det jo ikke være helt uvanlig. Noen ideer?

Message_14475835624151.thumb.jpg.9a956d6f622241905b71d4d47c9cb0aa.jpg

Posted

Det der dekket minner meg om da kona punkterte med Scorpioen, hva som er feil på den vet jeg enda ikke. Når man lå bak den bilen så så man at hjulene hellet innover øverst, og der er ingen justerbar camber så vidt jeg vet, bilen er heller ikke senket.

Posted

Jeg har alltid hatt skjev slitasje på bakhjula på 210'n. Jeg har skiftet det meste i bakstilling og det blir aldri helt bra! Men mine slites på et litt større område enn dine. Dog oppdaget jeg når jeg la på vinterhjula på Caddyn at den har slitt alle 4 sommerhjula helt ned på nesten samme område som din, kan ikke huske det var særlig tegn til slitasje sist, ikke vinterhjula heller! Jeg har ingen bra forklaring på det, jeg kjører 225/40-19 på caddyn og hadde 275/235 på 210', begge men nesten originalt innpress! :)

Posted

På min 210 Avantgarde hadde jeg ikke antydning til skjevslitasje. Kjørte på 235/45-17.. Camber sliter forholdsvis lite dekk så lenge det ikke blir ekstremt, men er det feil på spissingen skal det "ingenting" til før det blir skjevslitt.

Posted

Erik Tømmerås, Scorpioen har camber som forandrer seg hele tide bak ettersom

bakstillingen er som på W123, nemlig skråstilte bærearmer. Ghia-utgaven var muligens

litt lavere enn de andre og da vil du få negativ camber. Mener å huske at det kom andre

bærearmforinger til stasjonsvognutgaven som kom på 90-tallet for å hjelpe mot slitasje

og vinglete kjøreegenskaper.

Posted

Hvilke foringer byttet du?

Jeg var innom MB verkstedet i dag, og verksmester mente det var at bilen var for lav. Mente jeg måtte bytte "puter" på fjærene eller fjærer.

Posted

Ingen 210 sliter dekk.

Ingen 210 er stikkete på rattet eller ustabile.

Få biler er mer retningstabile.

Alt er snakk om null slark og justering.

Du har sikkert rett, jeg må bare finne ut hva som må byttes eller justeres.... 

Posted

Er bilen senket det minste så vil den slite innsiden.

Det mange blir lurt av på eldre biler er myke foringer.

Du kan ha gode kuler og stille så mye du vil riktige mål, men de verdiene er helt ute når man kjører bilen.

Så hiver man på nye dekk må man følge med nøye og ofte.

Er de først slitt litt vil de aldri bli rette igjen etter man har justert den riktig igjen. Så man må være kritisk å kikke nøye etter. Selv om de ser fine ut så se nøye om det er skarpe kanter og ikke at innside kanten av dekk knastene i midten er mindre skarp enn utsiden.

Posted

w210 avantgarde sliter dekk på innsiden selv da de er nye.

Vet flere som kjøpte taxi i avantgarde å de slet mere enn eleganse o.l. som ikke var senket.

Foringene det er snakk om er selvsagt de indre i brua.