Toalmar Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Da vår "konebil" A-klasse fra 2007 begynner å dra på årene vurderer vi sterkt å bytte denne ut mot en elektrisk bil. Spørsmålet da er hva skal man velge??? Trenger litt input her folkens........ Har vurdert VW Golf, BMWi3, Nissan Leaf, Renault Zoe Kommer det noen elektrisk A-klasse snart? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Her i huset står BMW i3 på topp på ønskeliste. Dette er en bil som er laget fra grunnen av som el-bil og har bl.a. karosseri av carbon, ingen bakdel heller at den har hjuldriften der biler skal ha driften, nemlig på bakhjulene, så får de styre med det og forhjulene tar seg av styringen og mesteparten av bremsingen Edit: Mercedes har B-electric, men den har ikke hurtiglading. Noe som kan være negativt. Quote
Toalmar Posted November 15, 2015 Author Posted November 15, 2015 Edit: Mercedes har B-electric, men den har ikke hurtiglading. Noe som kan være negativt. B-klassen blir for stor synes jeg som bil nr 2 her i hvert fall. Quote
Megaoctane Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Golf er vel den beste bilen som elektrisk bil. Quote
Toalmar Posted November 15, 2015 Author Posted November 15, 2015 Golf er vel den beste bilen som elektrisk bil. Kan nok si meg enig i det ja, men ikke alle her er enig i det. Noen mener at E-Golf har jo alle..... Quote
Guest alexanderst Posted November 15, 2015 Posted November 15, 2015 Jeg hadde garantert kjøpt meg en E-golf. Den fineste og beste EL-bilen! Quote
FrodeS Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Mine tanker, uten at el.bil er noe jeg har satt meg veldig inn i. Jeg har dog litt sansen for dem, og kunne godt tenkt meg å bytte ut konebilen med en hvis de får litt bedre rekkevidde etter hvert. Jeg har 15 mil til jobb, så dagens "vanlige" går for kort. I3: Så stygg at det spiller ingen rolle hvor bra den er. Kia Soul: Tror egentlig ikke den er så gæren. Ville sett nærmere på. Golf: Tror dette er den beste pr. nå. Jeg har kjørt litt i en, og det er en "ordentlig" bil. B-klasse: Utgår pga. manglende støtte for hurtiglading. Leaf: Kjip, men grei bil. Kjører helt ok. Kommer straks i ny versjon med større batteri. Trillingene: For små. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Nåhhh! i3 er stygg, men ikke Leaf??? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Leaf er bare kjedelig. ..og stygg! Quote
ClasT Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 E-golf er nok den jeg hadde valgt også. Enig med fleste her.. i3 + Leaf utgår pga utseende. En på jobben som har Kia Soul EL. Veldig fornøyd med den.. Men kan ikke si jeg ville bli sett i en slik heller Quote
E_S Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Noen biler ville jeg strøket ut med en eneste gang: * Mercedes B-klasse fordi den ikke støtter hurtiglading * Ford Focus EV fordi den heller ikke støtter hurtiglading Det er litt synd, for de to bilene kunne egentlig vært knallbra elbiler, hadde de kunnet hurtiglades og vært litt mer gjennomtenkt som elbil og ikke bare "påkladdet" el-drivlinje/batteri på et fossilchassis. i3: Smak og behag, men jeg er enig i at i3 er skikkelig stygg. Den går an forfra, går under tvil fra siden og ser ikke ut bakfra. Teknisk sett en bra bil, men prisen blir ganske stiv for en liten 4-seter om man skal ha litt rikelig med utstyr.. e-Golf: Dette er en Golf, på godt og vondt. Det gode er at den ser "vanlig" ut, man kan få masse utstyr, den er godt sammenskrudd, god å kjøre, rett og slett en bra bil. Det "vonde" er at skal man ha samme utstyr som på enkelt asiatiske konkurrenter blir den betydelig dyrere uten å by på hverken bedre rekkevidde, mer motor eller mer plass. Leaf: Begynner å dra på årene, men er helt helt ok bil. Innvendig plass omtrent som en Golf. Det store trumfkortet her er muligheten for 30 kWh-batteri på 2016-modellene, noe som vil gi ca. 20% løft i rekkevidde. God komfort og lavt støynivå, mye standard utstyr, men ganske kjedelige kjøreeegenskaper og kanskje ikke det heldigste utseendet. Trolig en del verdifall som må påregnes når neste generasjon Leaf kommer i 2017. Kia Soul: Litt "elsk-eller-hat-design", for meg var det førstnevnte. Jeg synes den ser litt "fresh" ut, spesielt i sort/rød. Omtrent like stor som Leaf/Golf, men mindre bagasjerom og noe mer kupéplass. Litt høyere også. Samme som Leaf - mye utstyr man må betale ekstra for hos VW og BMW er standard. Lang leveringstid om man vil ha med panoramatak. Renault Zoe: Kjenner jeg ikke så mye til, men jeg vet også at dagens modell ikke kan hurtiglades, bare semihurtig, noe som gjør at det tar ca. en time å lade den opp på raskeste mulighet. Det er 1/3 av B-klasse og Focus, men 3 ganger så lenge som de øvrige. Trilling: Citroen/Peugeot/Mitsubishi - liten bybil, og det er akkurat det den er. Har man behov for en bil som er liten og smidig i bytrafikk er den nok midt i blinken, men ikke optimal til landeveiskjøring. Typisk "billigbil" interiørmessig. Hvorfor Mercedes evner å lage en elbil som ikke kan hurtiglades er langt forbi min fatteevne. Det er som å lage en vanlig bil og levere den med tre hjul uten mulighet for å montere det fjerde.. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 På Focus har de jo ødelagt bagsjerommet på ved å legge alt av batterier under der, skikkelig påkladdet el-bil. Og hvordan forhjulstrekk og all vekten bak er på vinterføre vil jeg helst slippe å tenke på For den el-motoren og et planetgir m/diff over forhjulene veier jo ikke mye. Quote
Toalmar Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Leaf er bare kjedelig. ..og stygg! I tillegg så har naboen en sånn, og da skal i hvert fall ikke jeg ha lik han.... Er ikke pen heller Quote
Toalmar Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Mine tanker, uten at el.bil er noe jeg har satt meg veldig inn i. Jeg har dog litt sansen for dem, og kunne godt tenkt meg å bytte ut konebilen med en hvis de får litt bedre rekkevidde etter hvert. Jeg har 15 mil til jobb, så dagens "vanlige" går for kort. I3: Så stygg at det spiller ingen rolle hvor bra den er. Kia Soul: Tror egentlig ikke den er så gæren. Ville sett nærmere på. Golf: Tror dette er den beste pr. nå. Jeg har kjørt litt i en, og det er en "ordentlig" bil. B-klasse: Utgår pga. manglende støtte for hurtiglading. Leaf: Kjip, men grei bil. Kjører helt ok. Kommer straks i ny versjon med større batteri. Trillingene: For små. 15 mil til jobb, kjører du 30 mil om dagen? i3 Synes jeg er en spesiell bil, er usikker på om jeg synes den er pen selv Kia Soul Tøff bil, men er ikke sikker på den Golf Er nok den beste både på utseende og gjenkjøpspris B-klasse Uaktuell ja, ikke hurtiglader og for stor Leaf Også uaktuell da naboen har den, og den er heller ikke pen Trilingene For små ja..... Quote
Toalmar Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Jeg hadde garantert kjøpt meg en E-golf. Den fineste og beste EL-bilen! Er nok det sikreste valget ja..... Quote
Eirik Tømmerås Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Man ser jo at i3 er bygd fra grunnen som el-bil, se bare på hjulene, 155/70x19 men smale og store hjul ruller jo lett så ypperlig på el-bil Quote
iNDiANER Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Hvis man kjøper Tesla slipper man jo å venne seg til ny type girvelger, multifunksjonsbryter, cruisecontrol og vindusbetjening :lol: Quote
FrodeS Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Nåhhh! i3 er stygg, men ikke Leaf??? Leaf er jo et visuelt mesterstykke i forhold til i3 I3 er vel en av få biler som kan om mulig er enda styggere enn selveste SsangYoung Rodius Quote
FrodeS Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 15 mil til jobb, kjører du 30 mil om dagen? Vil heller si "natten", siden jeg drar i 06-tida. Men bare én dag i uka. Jeg kan leve med å måtte stoppe en halvtime og lade litt på vei hjem, men begge veier syns jeg blir for drøyt. Quote
ClasT Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 I3 er vel en av få biler som kan om mulig er enda styggere enn selveste SsangYoung Rodius Enig. Og det skal faktisk myyyye til.... Quote
Eirik Tømmerås Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Nåhhh! i3 er stygg, men ikke Leaf??? Leaf er jo et visuelt mesterstykke i forhold til i3 I3 er vel en av få biler som kan om mulig er enda styggere enn selveste SsangYoung Rodius Ja,ja, smaken er som baken........ Quote
Toalmar Posted November 17, 2015 Author Posted November 17, 2015 15 mil til jobb, kjører du 30 mil om dagen? Vil heller si "natten", siden jeg drar i 06-tida. Men bare én dag i uka. Det kunne jeg å leve med 15 mil til jobben, hvis det var en dag med jobb i uken..... Quote
Toalmar Posted November 17, 2015 Author Posted November 17, 2015 Hvis man kjøper Tesla slipper man jo å venne seg til ny type girvelger, multifunksjonsbryter, cruisecontrol og vindusbetjening :lol: Tesla som konebil, tja kanskje det hadde vært noe ja. NEI sier kona........ Quote
FrodeS Posted November 17, 2015 Posted November 17, 2015 Det kunne jeg å leve med 15 mil til jobben, hvis det var en dag med jobb i uken..... Ja, klager ikke, jeg Tesla hadde greid den turen der, men det blir litt for dyrt igjen for vår del. Quote
Recommended Posts