Jump to content

Bytte ut "konebilen" til Elektrisk bil, hvilken bil skal jeg velge?


Recommended Posts

Posted

Da vår "konebil" A-klasse fra 2007 begynner å dra på årene vurderer vi sterkt å bytte denne ut mot en elektrisk bil.

Spørsmålet da er hva skal man velge???

 

Trenger litt input her folkens........

 

Har vurdert VW Golf, BMWi3, Nissan Leaf, Renault Zoe

Kommer det noen elektrisk A-klasse snart?

Posted

Her i huset står BMW i3 på topp på ønskeliste. Dette er en bil som er laget fra grunnen av som el-bil og har bl.a. karosseri av carbon, ingen bakdel heller at den har hjuldriften der biler skal ha driften, nemlig på bakhjulene, så får de styre med det og forhjulene tar seg av styringen og mesteparten av bremsingen :D

Edit: Mercedes har B-electric, men den har ikke hurtiglading. Noe som kan være negativt.

Guest alexanderst
Posted

Jeg hadde garantert kjøpt meg en E-golf. Den fineste og beste EL-bilen!

Posted

Mine tanker, uten at el.bil er noe jeg har satt meg veldig inn i. Jeg har dog litt sansen for dem, og kunne godt tenkt meg å bytte ut konebilen med en hvis de får litt bedre rekkevidde etter hvert. Jeg har 15 mil til jobb, så dagens "vanlige" går for kort.

 

I3: Så stygg at det spiller ingen rolle hvor bra den er.

Kia Soul: Tror egentlig ikke den er så gæren. Ville sett nærmere på.

Golf: Tror dette er den beste pr. nå. Jeg har kjørt litt i en, og det er en "ordentlig" bil.

B-klasse: Utgår pga. manglende støtte for hurtiglading.

Leaf: Kjip, men grei bil. Kjører helt ok. Kommer straks i ny versjon med større batteri.

Trillingene: For små.

Posted

E-golf er nok den jeg hadde valgt også. Enig med fleste her.. i3 + Leaf utgår pga utseende. En på jobben som har Kia Soul EL. Veldig fornøyd med den..

Men kan ikke si jeg ville bli sett i en slik heller  8)

Posted

Noen biler ville jeg strøket ut med en eneste gang:

 

* Mercedes B-klasse fordi den ikke støtter hurtiglading

* Ford Focus EV fordi den heller ikke støtter hurtiglading

 

Det er litt synd, for de to bilene kunne egentlig vært knallbra elbiler, hadde de kunnet hurtiglades og vært litt mer gjennomtenkt som elbil og ikke bare "påkladdet" el-drivlinje/batteri på et fossilchassis.

 

i3: Smak og behag, men jeg er enig i at i3 er skikkelig stygg. Den går an forfra, går under tvil fra siden og ser ikke ut bakfra. Teknisk sett en bra bil, men prisen blir ganske stiv for en liten 4-seter om man skal ha litt rikelig med utstyr..

 

e-Golf: Dette er en Golf, på godt og vondt. Det gode er at den ser "vanlig" ut, man kan få masse utstyr, den er godt sammenskrudd, god å kjøre, rett og slett en bra bil. Det "vonde" er at skal man ha samme utstyr som på enkelt asiatiske konkurrenter blir den betydelig dyrere uten å by på hverken bedre rekkevidde, mer motor eller mer plass.

 

Leaf: Begynner å dra på årene, men er helt helt ok bil. Innvendig plass omtrent som en Golf. Det store trumfkortet her er muligheten for 30 kWh-batteri på 2016-modellene, noe som vil gi ca. 20% løft i rekkevidde. God komfort og lavt støynivå, mye standard utstyr, men ganske kjedelige kjøreeegenskaper og kanskje ikke det heldigste utseendet. Trolig en del verdifall som må påregnes når neste generasjon Leaf kommer i 2017.

 

Kia Soul: Litt "elsk-eller-hat-design", for meg var det førstnevnte. Jeg synes den ser litt "fresh" ut, spesielt i sort/rød. Omtrent like stor som Leaf/Golf, men mindre bagasjerom og noe mer kupéplass. Litt høyere også. Samme som Leaf - mye utstyr man må betale ekstra for hos VW og BMW er standard. Lang leveringstid om man vil ha med panoramatak.

 

Renault Zoe: Kjenner jeg ikke så mye til, men jeg vet også at dagens modell ikke kan hurtiglades, bare semihurtig, noe som gjør at det tar ca. en time å lade den opp på raskeste mulighet. Det er 1/3 av B-klasse og Focus, men 3 ganger så lenge som de øvrige.

 

Trilling: Citroen/Peugeot/Mitsubishi - liten bybil, og det er akkurat det den er. Har man behov for en bil som er liten og smidig i bytrafikk er den nok midt i blinken, men ikke optimal til landeveiskjøring. Typisk "billigbil" interiørmessig.

 

Hvorfor Mercedes evner å lage en elbil som ikke kan hurtiglades er langt forbi min fatteevne. Det er som å lage en vanlig bil og levere den med tre hjul uten mulighet for å montere det fjerde..

 

 

 

Posted

På Focus har de jo ødelagt bagsjerommet på ved å legge alt av batterier under der, skikkelig påkladdet el-bil. Og hvordan forhjulstrekk og all vekten bak er på vinterføre vil jeg helst slippe å tenke på 8) For den el-motoren og et planetgir m/diff over forhjulene veier jo ikke mye.

Posted

Mine tanker, uten at el.bil er noe jeg har satt meg veldig inn i. Jeg har dog litt sansen for dem, og kunne godt tenkt meg å bytte ut konebilen med en hvis de får litt bedre rekkevidde etter hvert. Jeg har 15 mil til jobb, så dagens "vanlige" går for kort.

 

I3: Så stygg at det spiller ingen rolle hvor bra den er.

Kia Soul: Tror egentlig ikke den er så gæren. Ville sett nærmere på.

Golf: Tror dette er den beste pr. nå. Jeg har kjørt litt i en, og det er en "ordentlig" bil.

B-klasse: Utgår pga. manglende støtte for hurtiglading.

Leaf: Kjip, men grei bil. Kjører helt ok. Kommer straks i ny versjon med større batteri.

Trillingene: For små.

15 mil til jobb, kjører du 30 mil om dagen?

 

i3            Synes jeg er en spesiell bil, er usikker på om jeg synes den er pen selv

Kia Soul    Tøff bil, men er ikke sikker på den

Golf          Er nok den beste både på utseende og gjenkjøpspris

B-klasse    Uaktuell ja, ikke hurtiglader og for stor

Leaf          Også uaktuell da naboen har den, og den er heller ikke pen

Trilingene  For små ja.....

Posted

Nåhhh! i3 er stygg, men ikke Leaf???

 

Leaf er jo et visuelt mesterstykke i forhold til i3

 

I3 er vel en av få biler som kan om mulig er enda styggere enn selveste SsangYoung Rodius :-)

Posted

15 mil til jobb, kjører du 30 mil om dagen?

 

Vil heller si "natten", siden jeg drar i 06-tida.

 

Men bare én dag i uka.

 

Jeg kan leve med å måtte stoppe en halvtime og lade litt på vei hjem, men begge veier syns jeg blir for drøyt.

Posted

15 mil til jobb, kjører du 30 mil om dagen?

Vil heller si "natten", siden jeg drar i 06-tida.

Men bare én dag i uka.

Det kunne jeg å leve med 15 mil til jobben, hvis det var en dag med jobb i uken.....

Posted

Hvis man kjøper Tesla slipper man jo å venne seg til ny type girvelger, multifunksjonsbryter, cruisecontrol og vindusbetjening  :lol: :lol:

Tesla som konebil, tja kanskje det hadde vært noe ja.

NEI sier kona........

Posted

Det kunne jeg å leve med 15 mil til jobben, hvis det var en dag med jobb i uken.....

Ja, klager ikke, jeg :-)

 

Tesla hadde greid den turen der, men det blir litt for dyrt igjen for vår del.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...