Jump to content

Runes V116 450 SEL 6.9


RuneA

Recommended Posts

Da er jeg tilbake fra Jahrestreffen til S-klasseklubben i Tyskland. Turen gikk som en drøm, bortsett fra at bremsene kokte akkurat i det vi ankom hotellet. Bremsevæsken burde nok vært byttet for årevis siden, så det får man ta på egen kappe og ikke skylde på bilen. Den dårlige bremsevæska medførte også at begge kalipperne på venstre side hadde satt seg litt, og det ble kast i skivene som en følge av det igjen. Bilen hang imidlertid godt med i venstrefila, selv i Tyskland! Vi nådde 206 km/t på GPSen. Regn, veiarbeid og kø forhindret høyere fart, for bilen er helt klart god for mer.

 

På service fikk jeg oppjustert bensintilførselen- Bilen brukte jo bare 1,5 på mila. Det førte til grå plugger og dårlig drag over 180. På tur ned gikk bilen likt med en W116 450 SEL med effektanlegg. Nå bruker bilen 1,7 på mila, har fått byttet noen foringer i stagene til gassen og går en del bedre. Ellers fikk jeg byttet skiver og klosser. Akkurat det kostet bare 250 Euro, det er det ingenting å si på!

 

Spesialisten som så på bilen syntes at jeg hadde et veldig fint eksemplar, så denne bilen har jeg vært heldig med. Den har fått godt stell av tidligere eiere, og det ønsker jeg å følge opp. Det er helt utrolig at en 37 år gammel bil kan gå 2.800 km i til dels høy fart helt uten problemer (bortsett fra bremsevæska, da, men der er jo bilen uskyldig).

Link to comment
Share on other sites

Det fulgte jo NAF salgsrapport med bilen, og der var det påpekt lavt kokepunkt på bremsevæska. I beholderen så væska fin ut, så jeg tenkte det kunne vente til service. Det var en kjempetabbe! Kokende bremser er skumle greier, akkurat idet jeg ankom hotellet bånnet plutselig bremsepedalen, uten at noe som helst skjedde. Det var ikke noe forvarsel, på forrige fartsdump var pedalen fast og fin. Jeg fikk pumpet opp litt bremsetrykk, men det var helt klart en skremmende opplevelse. Da vi luftet bremser viste det seg at det bremsevæska var noe brunsvart grums nede ved kalipperne, også var det så klart mye luft i anlegget. Dette tar jeg selvkritikk på, men det er lurt av alle og enhver å bytte bremsevæske minst hvert tredje år, uansett kjørelengde! Gjør man ikke det skader man bl.a. kalipperne, også kan man komme ut for fatale situasjoner totalt uten forvarsel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bytte viskere til frontrute og lykter er grei pusling nå. Vindusviskerne koster jo 2.000 kroner stykket originalt, så da får det bli Bosch gummi til 94 kr viskeren i stedet fra https://delespesialisten.no/ i stedet.

 

Gummi til frontlyktene har jeg bestilt fra www.stjerneservice.no til 175 kroner stykket.

 

Jahrestreffen og hovedservice med bl.a. bytte av kompressor til klimaanlegget og renovering av styresnekke kostet litt, så det tar litt tid å komme seg økonomisk ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Vekte bilen fra vinterdvalen i dag  :D Den trengte nytt batteri på fjernkontrollen til alarmen, men utover det startet den på et sekund  :D Gleder meg til få brukt den litt i sommer, så får jeg spare opp til ny stor-service neste år igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 year later...

I dag er bilen EU-godkjent uten innsigelser, så trenger jeg ikke å tenke på det før 11. april 2024  :cool:

Fantastisk kvalitet på disse bilene, helt utrolig at en bil på 40 år ikke har behov for utbedringer.

 

Snart blir det for øvrig stor-service på bilen. Kupévifta fungerer bare i defrostermodus, og det er slark i staget fra girvelgeren og automatkassa. Det gjør at bilen ikke alltid går ordentlig i Park, og det er både irriterende og litt skummelt, og det håper jeg blir fikset på service. Da skal bilen være 100% teknisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg dro ned til sør-Tyskland 29. april og var der nede en uke sammen med en annen V116 og en V140. Bilen gikk som en drøm, men venstre forskjerm har rustet opp i nedkant fra innsiden, og det trengte også inn vann i kupeen, dvs på venstre side av fotbrønnen på førersiden. Det var selvsagt en nedtur, og nytt og uventet for meg. Skjermen virket jo strøken helt til sparkelen sprakk og skjermen ble delvis løs i nedkant. Kupévifta går kun på defroster, det var jo noe av grunnen til at jeg dro nedover, så det var ikke akkurat optimalt. Jeg slet mye med dogg i bilen. Vi hadde regn hver eneste kilometer nedover, og det var latterlig mange "Baustelle" med 2,0-2,2 meter brede kjørefelt. Det var slitsomt, og bilen føltes diger... Alle tre bilene kjørte i følge, og første bensinfylling var litt artig:

 

V140 500 SEL brukte 36,5 liter

V116 350 SEL brukte 55 liter

V116 450 SEL brukte 63,5 liter

(alle tre bilene hadde da kjørt ca. 35 mil)

 

Det artigste på turen ned var Kassel-bakkene. Man merker i grunn bare at man får bedre grep på bakhjula i 8% stigning med 549 Nm  :cool: Da ble forbruket mellom alle tre bilene mye mer likt også ...

 

Det viser seg at feilen på kupévifta er en vakuumbryter som tar litt tid å skaffe. I tillegg skal det byttes stag mellom girvelger og autmatkasse, samt vanlig service, så jeg endte opp med å sette igjen bilen og være passasjer i V140 tilbake.

 

Jeg har gjort avtale med rustsveising i Norge til vinteren, så får jeg håpe det ikke er alt for omfattende det som tydeligvis skjuler seg bak venstre forskjerm  :embarrassed:

 

Slik så Kasselbakkene ut på hjemveien, 2. mai (i V140)

 

 

f38f4237bc7db1c9171504cf865916fd.jpg

Link to comment
Share on other sites

1,81 l/mil er jo respektabelt. Det er vel kanskje vanskelig å få det noe høyere hvis du må vente på en 350 :cool:.

 

Har du vurdert Lokari? Ser at de må kuttes litt på en 6,9, men de vil jo beskytte mot steinsprut.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lokari har jeg aldri hørt om, men etter kjapp googling så så jeg at det er innerskjermer. Bilen vil jo oppleve minimalt med steinsprut siden jeg nesten utelukkende kjører på asfalt om sommeren. De få meterne med grusvei bilen har opplevd i mitt eie har foregått i gangfart... Men det er jo helt klart noe å vurdere, jeg skal lufte det med oppretteren og lakkereren som har lovet meg vinteropphold. Takk for tipset!

 

Totalforbruket på turen ble vel noe over 2 liter pr. mil, men da kjørte vi tett i følge, og bare tetbilen hadde GPS, så jeg var mer opptatt av å henge på og tette luker enn å kjøre økonomisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er bilen hentet igjen. Nå fungerer den 100% mekanisk, bortsett fra at det blåste hull i eksosanlegget på vei opp igjen. Der var jeg heldig med trafikken og hadde Autobahn nesten for meg selv en liten stund. Bilen er et beist, og jeg fikk kjørt så fort jeg turte, rett og slett. Det var nok der eksosen tok kvelden... I Tyskland har noen vakuumventiler blitt byttet til klimaanlegget, så nå fungerer det like bra som nytt. Det er også blitt lagd nytt stag mellom girvelger og girkasse, da det gamle var veldig slarkete. Bilen gikk slett ikke alltid i park før, og det var både irriterende og litt skummelt.

Til vinteren blir det rustsveising av det som skjuler seg bak venstre framskjerm. I tillegg må det lakkeres nede ved høyre hjørne bak. Der har lakken sprekt opp, håper det ikke skjuler seg for mye der. Får jeg råd blir det nytt eksosanlegg også. Der blir det litt valgets kvaler mellom litt grovere sportseksos og originalt... I mellomtiden får jeg stramme inn et hakk på beltet og leve enkelt ;)
 

IMG_20191006_150747.jpg

IMG_20191006_115316.jpg

IMG_20191007_083826.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bildene over viser henholdsvis kø på Autobahn (noe det stort sett er, men du verden så artig det er de korte øyeblikkene det er klar bane)

Neste bilde viser utstilling av S-klasser i Buxtehude utenfor Hamburg. Der var det for øvrig kun 3 stk 116-biler, det var veldig stor overvekt av 126-biler, selv om det har kommet til litt flere 140-biler etter hvert. Det var mye 560 SEC og SEL, av 140 var det mye 600, men selv dem slår jeg klart på slagvolum ;)

Det siste bildet viser kaldstart i Sverige, med tre kuldegrader og medtatt eksosanlegg...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Fyren som skal rustsveise har begynt å se litt på omfanget, det er litt å ta fatt i... Det har gått hull både i overkant av der innerskjermen satt og nederst mot kanal. I tillegg er det gått hull lenger inn, altså mot motorrommet. Kanalhullene var skjult med en poppet stålbit (bildet under), så dette er en gammel synd. Gulvet på førersiden er også dårlig, det hadde nok vært mulig å trampe gasspedalen gjennom gulvet helt bokstavelig talt 😨. Det er med andre ord ikke så rart at det ble bløtt på gulvet i høljregn i 150 på Autobahn i fjor.

Er original farge på kanal på 116 matt svart, forresten?
 

v_skjerm.jpg

pop.jpg

Edited by RuneA
presisering
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...