RuneA Posted October 9, 2016 Author Share Posted October 9, 2016 Da er jeg tilbake fra Jahrestreffen til S-klasseklubben i Tyskland. Turen gikk som en drøm, bortsett fra at bremsene kokte akkurat i det vi ankom hotellet. Bremsevæsken burde nok vært byttet for årevis siden, så det får man ta på egen kappe og ikke skylde på bilen. Den dårlige bremsevæska medførte også at begge kalipperne på venstre side hadde satt seg litt, og det ble kast i skivene som en følge av det igjen. Bilen hang imidlertid godt med i venstrefila, selv i Tyskland! Vi nådde 206 km/t på GPSen. Regn, veiarbeid og kø forhindret høyere fart, for bilen er helt klart god for mer. På service fikk jeg oppjustert bensintilførselen- Bilen brukte jo bare 1,5 på mila. Det førte til grå plugger og dårlig drag over 180. På tur ned gikk bilen likt med en W116 450 SEL med effektanlegg. Nå bruker bilen 1,7 på mila, har fått byttet noen foringer i stagene til gassen og går en del bedre. Ellers fikk jeg byttet skiver og klosser. Akkurat det kostet bare 250 Euro, det er det ingenting å si på! Spesialisten som så på bilen syntes at jeg hadde et veldig fint eksemplar, så denne bilen har jeg vært heldig med. Den har fått godt stell av tidligere eiere, og det ønsker jeg å følge opp. Det er helt utrolig at en 37 år gammel bil kan gå 2.800 km i til dels høy fart helt uten problemer (bortsett fra bremsevæska, da, men der er jo bilen uskyldig). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Posted October 11, 2016 Share Posted October 11, 2016 Kjekt å lese, selv om jeg vel må ta på meg litt av skylden for den bremsevæska..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted October 12, 2016 Author Share Posted October 12, 2016 Det fulgte jo NAF salgsrapport med bilen, og der var det påpekt lavt kokepunkt på bremsevæska. I beholderen så væska fin ut, så jeg tenkte det kunne vente til service. Det var en kjempetabbe! Kokende bremser er skumle greier, akkurat idet jeg ankom hotellet bånnet plutselig bremsepedalen, uten at noe som helst skjedde. Det var ikke noe forvarsel, på forrige fartsdump var pedalen fast og fin. Jeg fikk pumpet opp litt bremsetrykk, men det var helt klart en skremmende opplevelse. Da vi luftet bremser viste det seg at det bremsevæska var noe brunsvart grums nede ved kalipperne, også var det så klart mye luft i anlegget. Dette tar jeg selvkritikk på, men det er lurt av alle og enhver å bytte bremsevæske minst hvert tredje år, uansett kjørelengde! Gjør man ikke det skader man bl.a. kalipperne, også kan man komme ut for fatale situasjoner totalt uten forvarsel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted November 26, 2016 Author Share Posted November 26, 2016 Bytte viskere til frontrute og lykter er grei pusling nå. Vindusviskerne koster jo 2.000 kroner stykket originalt, så da får det bli Bosch gummi til 94 kr viskeren i stedet fra https://delespesialisten.no/ i stedet. Gummi til frontlyktene har jeg bestilt fra www.stjerneservice.no til 175 kroner stykket. Jahrestreffen og hovedservice med bl.a. bytte av kompressor til klimaanlegget og renovering av styresnekke kostet litt, så det tar litt tid å komme seg økonomisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted April 10, 2017 Author Share Posted April 10, 2017 Vekte bilen fra vinterdvalen i dag Den trengte nytt batteri på fjernkontrollen til alarmen, men utover det startet den på et sekund Gleder meg til få brukt den litt i sommer, så får jeg spare opp til ny stor-service neste år igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
esinder Posted July 23, 2017 Share Posted July 23, 2017 Hei.Hvilken oktan bruker du på bilen og tilsetter du blyerstatning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted July 30, 2017 Author Share Posted July 30, 2017 Jeg bruker kun 98 oktan på bilen. Da unngår man jo samtidig etanol, noe som er veldig ugunstig både med tanke på bruk og lagring. Blyerstatning bruker jeg ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 30, 2017 Share Posted July 30, 2017 Det er veldig få som selger ren 98 dessverre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted July 30, 2017 Author Share Posted July 30, 2017 Da er jeg vel litt naiv. Jeg bruker enten Shell V Power 98 eller YX sin 98. Har du noen anbefalinger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted April 11, 2019 Author Share Posted April 11, 2019 I dag er bilen EU-godkjent uten innsigelser, så trenger jeg ikke å tenke på det før 11. april 2024 Fantastisk kvalitet på disse bilene, helt utrolig at en bil på 40 år ikke har behov for utbedringer. Snart blir det for øvrig stor-service på bilen. Kupévifta fungerer bare i defrostermodus, og det er slark i staget fra girvelgeren og automatkassa. Det gjør at bilen ikke alltid går ordentlig i Park, og det er både irriterende og litt skummelt, og det håper jeg blir fikset på service. Da skal bilen være 100% teknisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Får vi noen bilder av gliset også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted April 15, 2019 Author Share Posted April 15, 2019 Vårpussen er som smått i gang, her er et bilde ut fra garasjen, uvasket etter vinteren: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 16, 2019 Share Posted April 16, 2019 Nydelig farge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted April 16, 2019 Share Posted April 16, 2019 Ja, det er en grom bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted April 16, 2019 Author Share Posted April 16, 2019 Takk for det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steinar Posted April 20, 2019 Share Posted April 20, 2019 Kjekt å se at denne bilen tydeligvis har havnet hos rett mann, og lever i beste velgående! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 20, 2019 Share Posted April 20, 2019 Riktig flåte på 4 hjul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted May 9, 2019 Author Share Posted May 9, 2019 Jeg dro ned til sør-Tyskland 29. april og var der nede en uke sammen med en annen V116 og en V140. Bilen gikk som en drøm, men venstre forskjerm har rustet opp i nedkant fra innsiden, og det trengte også inn vann i kupeen, dvs på venstre side av fotbrønnen på førersiden. Det var selvsagt en nedtur, og nytt og uventet for meg. Skjermen virket jo strøken helt til sparkelen sprakk og skjermen ble delvis løs i nedkant. Kupévifta går kun på defroster, det var jo noe av grunnen til at jeg dro nedover, så det var ikke akkurat optimalt. Jeg slet mye med dogg i bilen. Vi hadde regn hver eneste kilometer nedover, og det var latterlig mange "Baustelle" med 2,0-2,2 meter brede kjørefelt. Det var slitsomt, og bilen føltes diger... Alle tre bilene kjørte i følge, og første bensinfylling var litt artig: V140 500 SEL brukte 36,5 liter V116 350 SEL brukte 55 liter V116 450 SEL brukte 63,5 liter (alle tre bilene hadde da kjørt ca. 35 mil) Det artigste på turen ned var Kassel-bakkene. Man merker i grunn bare at man får bedre grep på bakhjula i 8% stigning med 549 Nm Da ble forbruket mellom alle tre bilene mye mer likt også ... Det viser seg at feilen på kupévifta er en vakuumbryter som tar litt tid å skaffe. I tillegg skal det byttes stag mellom girvelger og autmatkasse, samt vanlig service, så jeg endte opp med å sette igjen bilen og være passasjer i V140 tilbake. Jeg har gjort avtale med rustsveising i Norge til vinteren, så får jeg håpe det ikke er alt for omfattende det som tydeligvis skjuler seg bak venstre forskjerm Slik så Kasselbakkene ut på hjemveien, 2. mai (i V140) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 9, 2019 Share Posted May 9, 2019 Det var forbruket sitt det. Godt det ikke er en pendler bil Godt å få tatt den rusta først som sist! Ofte samler det seg jo sand bak her. Og får dette salt i tillegg da, så godtgjør det seg godt bak der. Ofte også bak understellsmasse som har sprukket opp litt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Posted May 10, 2019 Share Posted May 10, 2019 1,81 l/mil er jo respektabelt. Det er vel kanskje vanskelig å få det noe høyere hvis du må vente på en 350 . Har du vurdert Lokari? Ser at de må kuttes litt på en 6,9, men de vil jo beskytte mot steinsprut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted May 10, 2019 Author Share Posted May 10, 2019 Lokari har jeg aldri hørt om, men etter kjapp googling så så jeg at det er innerskjermer. Bilen vil jo oppleve minimalt med steinsprut siden jeg nesten utelukkende kjører på asfalt om sommeren. De få meterne med grusvei bilen har opplevd i mitt eie har foregått i gangfart... Men det er jo helt klart noe å vurdere, jeg skal lufte det med oppretteren og lakkereren som har lovet meg vinteropphold. Takk for tipset! Totalforbruket på turen ble vel noe over 2 liter pr. mil, men da kjørte vi tett i følge, og bare tetbilen hadde GPS, så jeg var mer opptatt av å henge på og tette luker enn å kjøre økonomisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted October 11, 2019 Author Share Posted October 11, 2019 Da er bilen hentet igjen. Nå fungerer den 100% mekanisk, bortsett fra at det blåste hull i eksosanlegget på vei opp igjen. Der var jeg heldig med trafikken og hadde Autobahn nesten for meg selv en liten stund. Bilen er et beist, og jeg fikk kjørt så fort jeg turte, rett og slett. Det var nok der eksosen tok kvelden... I Tyskland har noen vakuumventiler blitt byttet til klimaanlegget, så nå fungerer det like bra som nytt. Det er også blitt lagd nytt stag mellom girvelger og girkasse, da det gamle var veldig slarkete. Bilen gikk slett ikke alltid i park før, og det var både irriterende og litt skummelt. Til vinteren blir det rustsveising av det som skjuler seg bak venstre framskjerm. I tillegg må det lakkeres nede ved høyre hjørne bak. Der har lakken sprekt opp, håper det ikke skjuler seg for mye der. Får jeg råd blir det nytt eksosanlegg også. Der blir det litt valgets kvaler mellom litt grovere sportseksos og originalt... I mellomtiden får jeg stramme inn et hakk på beltet og leve enkelt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted October 11, 2019 Author Share Posted October 11, 2019 Bildene over viser henholdsvis kø på Autobahn (noe det stort sett er, men du verden så artig det er de korte øyeblikkene det er klar bane) Neste bilde viser utstilling av S-klasser i Buxtehude utenfor Hamburg. Der var det for øvrig kun 3 stk 116-biler, det var veldig stor overvekt av 126-biler, selv om det har kommet til litt flere 140-biler etter hvert. Det var mye 560 SEC og SEL, av 140 var det mye 600, men selv dem slår jeg klart på slagvolum Det siste bildet viser kaldstart i Sverige, med tre kuldegrader og medtatt eksosanlegg... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 11, 2019 Share Posted October 11, 2019 👍 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RuneA Posted February 19, 2020 Author Share Posted February 19, 2020 (edited) Fyren som skal rustsveise har begynt å se litt på omfanget, det er litt å ta fatt i... Det har gått hull både i overkant av der innerskjermen satt og nederst mot kanal. I tillegg er det gått hull lenger inn, altså mot motorrommet. Kanalhullene var skjult med en poppet stålbit (bildet under), så dette er en gammel synd. Gulvet på førersiden er også dårlig, det hadde nok vært mulig å trampe gasspedalen gjennom gulvet helt bokstavelig talt 😨. Det er med andre ord ikke så rart at det ble bløtt på gulvet i høljregn i 150 på Autobahn i fjor. Er original farge på kanal på 116 matt svart, forresten? Edited February 19, 2020 by RuneA presisering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.