thob Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Hei. jeg har fått tilbud om hellakkering av bil for 20-25000. han som evt skal ta grunnarbeidet, pussing, sliping etc, mener at han bruker en hel helg på jobben. så kommer lakkering (utføres av en lakkerer med proff utstyr) i tillegg. Det jeg lurer på er om det holder med en helgs grunnarbeid for å få strøkent resultat, eller om det er bedre å heller sette bort hele jobben til en proff lakkerer (selvfølgelig da til en annen pris) ? Jeg syns kanskje det høres litt snaut ut og er ikke interessert i noe halvveis resultat. dt er ingen bulker etc på bilen, men panseret må sparkles pga dårlig utført lakkjobb tidligere, samt en bakskjerm har litt rust som krever litt ekstra jobb. Quote
myhre Posted November 13, 2015 Posted November 13, 2015 Sparkel tørker fort, så om han vet hva han Gjør så får han gjort ganske mye fra fredag ettermiddag til mandags morgen. Quote
thob Posted November 14, 2015 Author Posted November 14, 2015 Takk for svar! Bilen er en r129 og hard top blir ikke lakkert, så er jo ikke veldig store flater, bortsett fra panseret som er ganske enormt:) han som evt skal gjøre jobben er bilmekaniker og har nok gjort endel slike jobber tidligere, men han er jo ikke lakkerer, så jeg er bare usikker på om alt vil bli perfekt. spesielt tenker jeg på der det er litt rust, en ting er å få det bort nå men da jeg planlegger å ha bilen lenge så er jeg usikker på om jeg vil få tilfredsstillende resultat og holdbarhet, eller om jeg heller bør spare opp mer penger og ta en skikkelig proff jobb på den om noen år. jeg er helt grønn på dette så derfor "grønne" spørsmål og betraktninger:) Quote
myhre Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Om det er rust som du kan se, så er det garantert mer enn det du ser å om det er såpass at det må nytt stål til så kan jeg si at en helg blir for lite. Er det kun en plass eller 2 med litt overflate rust som IKKE trenger noe sveis så står jeg fortsatt på at ett godt resultat kan gjøres på en helg. Om du står skikkelig på så klarer du faktisk å klemme en hel arb. uke 37,5t inn I ei helg, men jeg vil påstå å si at han Bør ha god erfaring for å få ett godt resultat. Du kan jo spørre om han har noen referanser å vise til. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Hvorfor ikke bare ta seg en tur innom en eller to proff lakkerere å høre på pris, så har du noe å sammenligne med. Er ikke sikkert dem skal ha SÅ mye mer for samme jobben. Quote
Rudi Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 jeg brukte en ettermiddag/kveld på demontering, sandblåsing av enkelte flekker, sparkel, grunning, nedpussing på en bilside. fra 1830-22 ca. like mye tid neste dag på maskering, vasking, siste finishpuss av grunning, base, to strøk klarlakk og demontering av maskering.... C klasse S202 Kan ikke si det var noe slurvejobb heller. En R129 er en "enkel" bil med lite demontering, og om bilen er tilnærmet strøken fra før er det knapt pussing å snakke om, så å ha den klar på en helg bør gå lett om man er litt dreven på det. Quote
thob Posted November 14, 2015 Author Posted November 14, 2015 Tusen takk for svar folkens! Jeg har hørt med proff lakkeringsverksted, som antyder 12-15000 for panser + bakskjerm. Panser har ikke rust, men har krakkelering foran pga for mye sparkel fra forrige lakkeringsjobb, så det ser ikke perfekt ut. bakskjerm er eneste sted på hele bilen der det er noe rust, har ikke kommet igjennom lakken enda, men er bobler i et område på ca 1*4-5 cm, så det må uansett taes på sikt. ellers er egentlig lakken over gjennomsnittet vil jeg si, bilen ble omlakkert i 2008. så jeg må på ingen måte ta hele bilen, men i og med at forskjellen er så liten i pris på lakkering av to deler kontra hele bilen så er såklart det siste fristende. jeg kjenner personen som kan gjøre nedpussingsjobben godt, men syns det er vanskelig å vite hvor man ligger listen for jobben som skal gjøres, en ting er å få det til å se strøkent ut der og da (det tviler jeg ikke på) men en annen ting er å utføre en god jobb som varer i mange mange år fremover. jeg får føle meg litt mere frem og ta en beslutning snart, menn takker for gode innspill og betraktninger! Quote
myhre Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Helt enig med deg thob, en ting er å få til ett godt resultat når du står å speiler deg I klarlakken, men hvor lenge varer det. Alt av fingeravtrykk å smuss å dritt og lort inneholder fett og salt å annen forurensning som ikke er bra for bilen å det blir liggende å godgjør seg under lakken. Så kan det vare alt ettersom. Quote
Gujoni Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Hvorfor tar ikke lakkereren den siste finishen før lakkering? En lakkerer er den beste til å sjekke grunnarbeidet. En annen ting som kan ødelegge resultatet er at hvis ikke sparkelen er gjennomherdet før sliping og lakkering, vil den "synke" og alle sliperiper kan bli synlige hvis man er riktig uheldig. Quote
KennethJ Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Jeg ville latt lakkereren gjøre det meste, siden dette gjør at man kan holde lakkereren ansvarlig for hele jobben.. Dårlig grunnarbeid gir dårlig resultat, hvem skal man skylde på hvis jobbene utføres av ulike firmaer? Quote
thob Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Takk for svar igjen:) Tja..De skulle dele på jobben og tjene seg noen kroner hver, lakkereren hadde ikke lyst til å ta hele jobben selv. men de kjenner hverandre og utfører jobben samme sted, og nå fant jeg ut at han som skal ta grunnarbeidet og som jeg trodde var mekaniker som hadde drevet med sliping etc på fritiden, faktisk har jobbet mange år som oppretter og hovedsakelig har drevet med dette, så da ble jeg med ett mye tryggere:) så selv om jeg strengt tatt kun hadde trengt å ta panser og bakskjerm og kommet unna med 10.000.- mindre så tror jeg jeg går for hellakkering, er jo veldig digg å få "ny" bil. Quote
tommern57 Posted November 16, 2015 Posted November 16, 2015 Jeg får litt mixed feelings her. Dersom bilen er hellakkert før, og krakkelerer på panser pga for mye sparkel, hvem sier at resten er bra da? Er det krakkelering i fremtia på resten og, da tru? Ikke for å være negativ, men jeg syns det skurrer litt her. Første jeg ville ha gjort er å måle lakktykkelse rundt omkring hele bilen. Quote
thob Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 nja, tror ikke det er så stor grunn til å være så skeptisk. bilen ble hellakkert for ca 10 år siden, og den hadde da en mindre skade på panser. lakkeringsjobben som ble gjort da var nok så som så, men bortsett fra panser ser bilen ganske så bra ut fortsatt. denne krakkeleringen har vært slik siden jeg kjøpte bilen, og ikke bltt noe større. men å måle lakktykkelsen er nok sikkert ikke dumt. uansett, så er disse skavankene på panser+ rustflekk grunnen til at jeg vurderer å få den lakkert på nytt og få en strøken bil:) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.