Jump to content

Hjelp! -Tennings tidspunkt MB 250SE 1966?

Recommended Posts

Posted

Jeg har en veteran som lugger veldig ved kjøring. Sviver også ugjevnt. Motor har ettermontert elektronisk tenning i fordeleren. Nye plugger.

Må finjustere tenningen. Har prøvd litt på "gefylen", uten hell... Fant på nettet noe om ATDC: 2-4 grader.  Tolket "ATDC" til "After Top Dead Center"... Den skal vel ikke ha ettertenning vel??? :shock:  Noen som vet tennings tidspunktet (grader fortenning...?) for denne motoren? Det er en 1966 MB 250SE W108 :)

Posted

Det er veldig greit å gjøre det på "feeling". Finn en motbakke og dra på i høyeste gear. Du hører med en gang om det høres ut som klinkekuler i motoren. Vri på med tenning til det høres, og bakk så av noen grader. Da har du egentlig justert til din motor med din bensin.

Posted

Her er tenningsdata fra Tabellbok 1966. Her står det at grunninnstillingen med prøvelampe skal være 3 grader eller 6 grader før øvre dødpunkt alt etter hvilken type fordeler det er. Hva det skal stilles inn på når du har elektronisk tenning, vet jeg ikke. Jeg ville prøvd meg fram slik Tommern og Eirik skriver.

8RQpJ.jpg

Neso8.jpg

2DnL.jpg

BwEkv.jpg

Posted

...elektronisk tenning, Eirik...  8)

Bruk samme data som for stiftetenning, fortenningspunktet er det samme uansett. Men ikke bruk det som står om prøvelampe med 3° og 6° fortenning, det gjelder kun åpningspunktet med stifter.

Hvis du leser punkt 4 i den vedlagte beskrivelsen fra Harald nøye, så vil du se at du skal ha 'ettertenning' ved justering med stroboskoplampe, dvs at den skal stilles så den tenner 2° hhv. 3° etter TDC. Sjekk fordelernummeret ditt, hvis du ikke finner det, så gå fram som beskrevet med frakoblet justeringsstag, og bare velg en fortenning - det skiller bare 1° mellom fordelerne. Går motoren dårlig på tomgang med 2°, så bruk 3° - eller omvendt.

Hvis du har hatt fordeleren ute, så kan det hende at den er satt tilbake med en tann eller to feil, og da får du plutselig veldig lite justeringsmuligheter.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Dodge var en av de aller første med serieprodusert elektronisk tenning i 1974. GM ventet noen år. Jeg har bygget GM HEI tenning på Dodgen min...  :D

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Hei folkens, takker for svar! Har ikke hatt fordeler ute. Har prøvd å justere mellom 2 og 4 ° ettertenning. Motor lugger veldig, og lite futt synes jeg...  Synes det er merkelig at den skal ha ettertenning!? Har aldri vært borti det. Men har ikke hatt veteran MB før... Er på hytta I helga, så får vente til uka med å finlese vedlagt dokument og teste ut litt mer. Må også ha tørre veier før jeg tar dronninga ut på testtur 😊

Posted

Den skal ha ettertenning ved justering når staget er koblet av.  Når det kobles på igjen så får du sannsynligvis 6-8° fortenning. Sjekk alle vakumslanger, der pleier det ofte å være et problem.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Takk Olaf😊 Har nylig skiftet bremsekraft forsterker, grunnet vakuum lekkasje. Kanskje en tenning justering funker bedre nå! Har ikke prøvd etter det... Men dette staget du snakker om! Hvilket stag? Hva/ hvor er det?? 😕

Posted

Her i teksten: Jeg har ingen deletegning, men jeg forstår det slik at det er staget mellom en vakumklokke og fordeleren.

Men hvis du har en stroboskoplampe, gi f.. i den teksten  :D, sett fortenning på 8° og se hvordan bilen går.

Er det du som byttet tenningsanlegget?

Ble det byttet coil også?

Pluggledninger?

Med vennlig hilsen, Olaf

tenningstekst-250se.jpg.5abcc36f2b9c223179093d5cf316157f.jpg

Posted

Ok😊 får se etter staget rundt fordeleren... og teste med fortenning. Har lampe. Kjøpte bilen i sommer med elektronisk tenning montert. Har kun hatt service på motor ( plugger, olje, filter) + omfattende bremse jobb. Tenkte skifte coil og ledninger hvis ikke riktig tenning justering funka.