Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har kjøpt en 2006 220 CDI med bi xenon. Trodde dette skulle være noe som lyste svært bra, men der tok jeg feil.

Lyser veldig dårlig og ser nesten ingenting I mørket når det regner.

Ser ut som linsene er lyse grå når lysene er på. Mulig det er riktig.

Har ikke mye erfaring med xenon, men blir disse pærene gradvis svekket eller utbrent?

Kanskje noen har tips om pærer som ikke koster skjorta?

 

Takk så lenge!

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Skal du da få skikkelige lys, både nær og fjern så kommer du antagelig ikke unna et bytte av lyktene, jeg bytta på min 2004 E220cdi ved 320.000 km, men det skulle vært byttet antageligvis 50-100.000 km før det. Jeg hadde og måneskinn foran bilen, mye dårligere enn halogen, men fikk et fantstisk lys med nye lykter. Det koster 14500,- pr.stk. for originale, men jeg kjøpte Hella uten stjerne hverken på lykt eller innpakking, men det bryr jeg meg fint lite om så lenge det er Hella som leverer lyktene ogriginalt til 211. Jeg betalte ca 5000,- stk for 2 år siden hos mbspecialist, men ser de koster over 5000,- + mva med medlemsrabatt nå. Eurodel har de for litt over 5000,- med mva, uten sving, Edit: obs dette er uten ballaster noe som antagelig er veldig lurt å få byttet samtidig.

Mulig du kan presse litt til ut av lyktene ved å kjøpe Osram xenarc nightbreaker pærer til ca en tusenlapp for en pære.

Posted

Hei Dag,

 

Jeg har egne erfaringer med bytte til Nye Osram Xenarc nightbreaker pærer på min w211.

 

Dette hjalp betraktelig, og gir meg tilstrekkelig sikt - selv om det enda er en del å gå på før lyset er optimalt.

 

Min bil har 200" på telleren.

 

Du kan sikkert også spare en del på å kjøpe disse på nett fra utlandet, men du bør forsikre deg om at det er originale pærer før du kjøper, det er nok av kopiprodukter der ute.

 

Lykke til!

Posted

Hei Dag,

 

Jeg har egne erfaringer med bytte til Nye Osram Xenarc nightbreaker pærer på min w211.

 

Dette hjalp betraktelig, og gir meg tilstrekkelig sikt - selv om det enda er en del å gå på før lyset er optimalt.

 

Min bil har 200" på telleren.

 

Du kan sikkert også spare en del på å kjøpe disse på nett fra utlandet, men du bør forsikre deg om at det er originale pærer før du kjøper, det er nok av kopiprodukter der ute.

 

Lykke til!

 

Takk for bra tips! Får forske litt på det. Legger ut en tilbakemelding her om jeg finner en god løsning :)

Posted

Osram Nightbreaker fungerer bra ja, har de selv på min W211.  :) Min har gått 260 000, så jeg vurderer også et lyktebytte. Får se hva tiden bringer, godt lys er hvertfall alfa omega.

Har kjørt en del med ettermontert xenon i fjernlysene (de indre lyktene) nå, og kan ikke si jeg er imponert. Mye lys rett foran bilen, lite framover. Synes jeg har lengre og bedre lys med xenon i nærlyset, og Nightbreaker halogenpærene i de indre lyktene. Tror jeg kan oppnå enda bedre lys med nye lykter. :)

Posted

Vår har gått 220' ish. Det har vært byttet lamper på den en gang. Glassene er klare og fine, og pærene er relativt nye av kjent merke (husker ikke i farta). Syns ikke lyset er mer enn det bør være. Det lyser bra ut til sidene, men jeg syns det skorter på lengden. Jeg er egentlig mer fornøyd med lyset på 124'n min, som har 500-glass og Xenon fjernlys (35w) i tillegg til Halogen H4 nær/fjern.

 

Tenker da i hovedsak på fjernlyset. Nærlys er xenon på 211'n , og selvsagt vesentlig bedre enn halogen på 124'n.

Posted

Det er jo ekstra ille nå når det er så mørkt og alt er svart. Blir bedre med snøføre. :) Men jeg er absolutt enig med deg, Frode. Forøvrig vil jeg anbefale denne xenonpæra fra Philips til 211'en din. Jeg byttet til denne pæra, og det var som natt og dag. Du vil jo merke forskjell på fjernlyset ditt og siden 211 har Bixenon. Stiv pris, men absolutt til å anbefale.

 

Posted

Merk at reflektoren inni lykta (altså rundt pæren, ikke noe man ser utenfra) gjerne smuldrer bort etter x antall kilometer/år. Dette har selvsagt stor innvirkning på lyset, og kan ofte ses ved å legge et ark/papir over lykten med lyset på, alternativt bruke et tannlegespeil som stikkes inn fra baksiden.

Posted

Merk at reflektoren inni lykta (altså rundt pæren, ikke noe man ser utenfra) gjerne smuldrer bort etter x antall kilometer/år. Dette har selvsagt stor innvirkning på lyset, og kan ofte ses ved å legge et ark/papir over lykten med lyset på, alternativt bruke et tannlegespeil som stikkes inn fra baksiden.

Er vel da det som er hovedårsaken til at lyset taper seg så veldig etter å ha passert 200.000 km og ikke matte glass? Tenker å få montert DRL så sparer man på de svindyre lyktene, spesiellt her nord hvor det er lyst hele døgnet på sommeren.
Posted

Hva slags dom har du til lyktene mine da, Sven Håkon? Km stand på bilen er 260 000.

 

gHyup.jpg

 

gunSQ.jpg

 

 

Posted

Hvis jeg skulle sammenligne bildene mine og Sven Håkon sine, så ville jeg sagt at mine lykter er mer like det nederste bildet hans, altså mindre OK. Frister mer og mer å anskaffe nye lykter. Hmm...

Guest alexanderst
Posted

Får prøve trikset i morgen jeg også med mine elendige lys.. Vurderer nye NightBreaker pærer jeg også. Glassene er ikke så verst.

Posted

Er nok gjerne projektoren som er falmet/flasset på innsiden. Nå har eg bare byttet projektor på mine gamle halogenlamper da, er nok litt anderledes for en med bi-xenon, men burde være omtrent det samme å bytte (Kan være litt problem å bytte med afs kanskje, kan ikke si for sikkert).

Her finner du projektor som er lik den som sitter i:

https://www.theretrofitsource.com/components/projectors/morimoto-evox-r-bi-xenon-projectors-50937.html

Er nok billigere å bytte projektor enn hele lykten om ikke glasset er dårlig. Krever mer tålmodighet og jobb, men de fleste her inne er ganske nevedyktig så burde ikke være noe problem.

For de som er interessert så kan det være lurt å ta en skikk inn på http://www.hidplanet.com/forums/forum.php for å få litt mer innblikk i "retrofitting" av xenon lys.

Posted

1292,- + frakt og mva og da er du vel fort oppe i 2000,-. Når du kjøper ny lykt så får du med alle pærer, ballast, elektronikkboks/motor for styring av lykta og nye pene glass. Så alt i alt er vel ikke 6000,- så veldig dyrt?

Posted

1292,- + frakt og mva og da er du vel fort oppe i 2000,-. Når du kjøper ny lykt så får du med alle pærer, ballast, elektronikkboks/motor for styring av lykta og nye pene glass. Så alt i alt er vel ikke 6000,- så veldig dyrt?

Relativt stor forskjell på ~1200kr og 12000kr da :-)

 

@Per Marius: Den nederste ser ut til å være mer sliten enn den øverste i hvertfall, men det er vanskelig å gi noen fjerndom :-) Vil anbefale deg å prøve å få sett inni ved hjelp av et tannlegespeil eller inspeksjonskamera for å få en endelig vurdering.

Posted

Her finner du projektor som er lik den som sitter i:

https://www.theretrofitsource.com/components/projectors/morimoto-evox-r-bi-xenon-projectors-50937.html

Er nok billigere å bytte projektor enn hele lykten om ikke glasset er dårlig. Krever mer tålmodighet og jobb, men de fleste her inne er ganske nevedyktig så burde ikke være noe problem.

Kult! Vet du om disse er like for biler med svingbare lykter?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...