Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har så lav fjæring foran på '85 230TE at dekkene subber i skjermkanten når bilen står skjevt. Det sitter 205/65R15 dekk på 7x15 felger med ET23. Bilen er originalt levert med fjærer for høyere last, og 15" hjul, typisk varebil. Jeg ser av delenumrene at framfjærene var de samme på biler med og uten forhøyet last og 14" eller 15" hjul, så jeg må se om det går an å legge inn høyere gummiputer over fjæra for å få hevet bilen litt, med mindre fjærene er kuttet ned eller har satt seg så mye at det ikke hjelper. Det er sikkert noen av dere som har gjort dette, så jeg trenger råd.

Er det nok å jekke opp bilen foran og trekke sammen fjæra med fjærklemmer for å komme til for å bytte gummiputer, eller må deler av forstillingen demonteres?

Med vennlig hilsen, Olaf

bil_og_henger.jpg.edf0a184ea548fbc69d69d45fd8a4252.jpg

Posted

Dette får meg til å tenke på da jeg gjorde samme jobben på s124´n jeg hadde. I mangel på fjærklemmer satte jeg over et par sånne hullband og skrudde de sammen og jekket opp bilen og tok ut fjæra. GALSKAP!!! Dette gjør jeg aldri igjen, selv om det gikk bra den gangen :(

Posted

Jeg får ordentlige fjærklemmer, d.v.s. skiver med senterbolt som er samme type som originalverktøy, så det er ikke noe problem. Jeg lurer bare på om det er nok å stramme fjærene for å få dem ut.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Takk, det er glimrende! Jeg er litt usikker på om det er nok å bytte putene, men jeg får prøve. Jeg vet jo ikke hva som sitter der fra før, men det kan man kanskje kjenne, det skal vel sitte noen gumminupper som man kan telle. Kommer man til dem uten å klemme sammen fjæra?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Høres bra ut. Jeg har demontert hele forstillinger før, men da har det ikke vært snakk om å sette det sammen igjen...  :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg får ordentlige fjærklemmer, d.v.s. skiver med senterbolt som er samme type som originalverktøy, så det er ikke noe problem. Jeg lurer bare på om det er nok å stramme fjærene for å få dem ut.

Med vennlig hilsen, Olaf

👍
Posted

Du vet det sikkert, men Må bare gi deg et godt råd om å bruke skikkelige fjærklemmer, og ikke slike billige Biltema klemmer. Bak går fint, men ikke foran. Dem kan lett vippe av foran om det er mye spenn i dem, og da kommer fjæra som en prosjektil. Jeg var uheldig en gang, å den smadret hele skjermen  :shock: Du vil ikke stå med huet i nærheten av den for å si det sånn. Men nå er dine veldig lave, så det er ikke sikkert det noe særlig spenn i dem. Det lønner seg å skru av demperen og øvre bærekule først, da får du sluppet ned alt lengre ned.

Posted

Jeg forsøkte å telle nuppene på gummiputene mine, men kanten var så morken at det ikke gikk, det brakk av biter da jeg forsøkte å skrape av litt gammel skitt.  :shock:  Det skal bli interessant å se om det er noen millimeter igjen mellom fjær og karosseri.

Kjøpte skikkelige fjærklemmer på finn, fra nedlagt verksted.

Med vennlig hilsen, Olaf

2129668389_fjrklemmer.jpg.fcddc7c9df2f92f33c2bef873da76a2e.jpg