Jump to content

Recommended Posts

Posted

sitter litt i saksa, har vært for "lat" til å ta ting etterhvert som det har dukket opp. kjøpte bilen med mine besteforeldre for en billig peng rundt årrskiftet 2014/2015, allerede da var den plaget med dekkslitasje foran på inner. men har ikke tenkt så mye over det egentlig, rundt mars begynte ABS/ESP varsel + ABS lampe tente seg. med andre ord, nå var det ingen ABS,ESP eller cruisecontroll. Bilen er blitt brukt uansett, da jeg er avhengig av bil hver dag, lite greie på desse karroseriene, å verksted var uaktuelt pga kostnad...

 

bilen skulle vært eu-ok i slutten av oktober, tok i den forbindelse en service der de skiftet olje,samt gikk over litt hele bilen samt en forstillingskontroll for å få slutt på dekkslitasjen, der dukket det opp en hel del feil(var klar over 98% av de, men ser brutalt ut når det kommer svart på hvitt på ett ark...)

 

bl.a

pga ekstremt slitte nedre bakre bærekuler, ble hj.stillingskontrollen avbrutt.  har nye liggende, men har hørt det er ett h##### å bytte?

litt slakk i indre styreledd v.s foran.

lekasje fra insp.dyse nr 4, denne kan jeg nok få byttet, men er det 2er feil på eu? de tar vel ikke av toppdekselet der..?

nærlys h.side fungerer ikke, dette er xenon, og fungerer svakt av og til. se bilde under for varsel som kommer i display.

slitt multireim, dette er grei skuring å bytte, og vil bli bestilt, er det domt å kun bestille reim eller bør man skifte lager/strammer også?

 

idag tok jeg bilen oppi tosøyleren og skulle ta ut abs-sensor høgre bak, da det var den som kom opp var gåen når jeg kjørte diagnose på bilen. det gikk jo ikke selvsagt..... den satt bom fast, prøvde å varme på siden og alle slags tenger vi hadde på verkstedet, men neida... den knakk rett av, prøvde med å borre ett 6mm hull nedgjennom og grisepikk, men fikk den enda ikke ut, så trenger tips her også.

 

dette ble mye på en gang, men håper noen tar seg tid til å lese og svare meg, da jeg aldri får skikkelige svar på verksted... i hovedsak gjelder det å få bytta abs sensor eller ring bake på høyre side, så alt av varsellamper i forb. med det forsvinner, få sjekka alle bremseslitasjevarslere, og å bytte bakre bærekule foran på begge sider. men hva kommer dekkslitasjen av? "litt slakke i indre styreledd" eller "nedre bakre bærekuler"?

 

det er omtrent lik slitasje på begge sider foran, men kanskje verst på v.side.

 

 

bilder.

12189766_1069500569741530_7572190475159302711_n.jpg?oh=38114c405d1e76cadecb1f22b109eb22&oe=56C676B5

12191812_1069500636408190_5658934316862245710_n.jpg?oh=ef71feeb719b2ab15124ed92079742d4&oe=56B08196

12190935_1069500653074855_1008196986959366068_n.jpg?oh=c911abb12a76473aabe17db1b1730636&oe=56F59AB3

12191402_1069500686408185_9050929371239184708_n.jpg?oh=ef2cf6b560c9dc76446c92239450cd29&oe=56C23A4F

12193350_1069500723074848_5339561155993404943_n.jpg?oh=eee15e0899528b9c8356f3ce65457040&oe=56BEB20C

12227225_1069500753074845_1071936369452350247_n.jpg?oh=784487726697b074bd9eeb1d1d7bd1db&oe=56BCAAB0

12208724_1069500766408177_9029712607312496636_n.jpg?oh=6d636b1e9017fda534f6cd552f022ee1&oe=56C0BC9B

11226179_1069500786408175_3611781830284249425_n.jpg?oh=06da067ecfcf685d5298aa02b47b7504&oe=56BE7414

 

 

off...akkurat nå er det fristende å beholde gode gamle 250d'en...

  • 1 month later...
Posted

ingen andre som har noe å komme med? er til sjøs for øyeblikket, så har ikke skjedd så mye bortsett fra delebestilling.

 

 

en ting, kan noe ha blitt vekkjustert under montering/demontering av fjørbein foran som gjør at den sliter dekk? har hørt at noe der skal være just.bart?

Posted

Når det gjelder bærekuler så bruk blåselampe, jeg skiftet nylig på min. varmet den godt opp og dundret med hammer så kom den løs.

Xenon lyset kan være at det bare er pæra som er dårlig, på min var den smeltet litt og litt brent på kontaktene. rengjorde med elektrorens og satte i annen pære så ble den gulle bra :)

Posted

takk for svar c180, varme er nok ikke dumt.

 

 

mer fristende å bare drite i verktøyet å skru av, hva er det som trengs å demonterest? annet enn alle leddene og caliper? slitasjevarsler og absføler?

Posted

tipper at det er abs ringen din som var ødelagt, men ser jo ut som du har ødelagt sensoren også.

er vanlig at abs ringen ruster opp, og evt feilkode når dette skjer vil si at det er sensoren som er gåen.

så du kan like greit skifte den (koster vel rundt en hundrelapp), og mens du har alt av så slår du ut restene av abs sensoren.

 

bremsene må du nesten sjekke hvor mye belegg du har igjen, om det er foran eller bak. foran så har du 2 sensorer, på venstre side er vel den 50% slitasje sensoren og høyre side er det 75% slitasje sensoren. bake har du en slitasje sensor på høyre side.

 

service brake wisit workshop er skummel, det kan være en bagatell til at sbc uniten er snart død... få ordnet de bremsene og krys fingrene for at feilmeldingen forsvinner.. og få evt les ut feilkode

 

bærekulen kan være et mareritt, men kan også gå helt smertefritt. mitt inntrykk er at det er avhengi hvilken merke på delen som er montert fra før av, og om den er rustet fast. sist jeg skiftet disse brukte jeg under timen på å skifte på begge sidene. vist en har riktig verktøy går det som en lek. en kjenning fikk skiftet ei bærekule på verksted, og da brukte de 30 min på skifte av den. vist du ikke har riktig verktøy for å skifte bærekulene, så kan du jo vurdere å ta av hele sulamiten og sette den i ei hydraulik presse.

persjonelig foretrekker jeg å bruke lemforder sine deler, og de går som en lek å montere og demontere + at jeg synes de har lengre levetid.

få fikset indre endeled før du tar en forstillings kontrol. grei jobb.

 

dipped beam, kan være alt ifra pæra, dårlig kontakt og ødelagt balast. går an å kryssbytte pærer og evt ballast for å finne ut om det er en av disse tingene som er feil. vist f.eks ballast er problemet så vil jo feilen gå over til andre siden.

 

dekkslitasjen er relativ vanlig, du får fikse det som er feil, så få den inn på forstillingskontroll. vist den er senket så må du muligens kjøpe noen nye bolter for å få forandre camber.

 

ved skifte av multireim så må du nesten vurder ved vært tilfelle, har du en gammel type strammer, og den ikke har vært skiftet før, så ville jeg ha skiftet den også.. noe som jeg ikke gjorde på min egen bil, og 20k etterpå så begynte den å lage mye rare lyder.. så kommer til å skifte den og alle reimhjulene snart... når jeg orker :P

  • 1 month later...
Posted

her var det komt mye bra svar.  takk for det.

 

den service brake er skummel ja. men kom, som jeg kanskje nevnte etter at jeg fikla med slitasjevarsleren h.bak, kom ummiddelbart etter jeg slo på tenninga, så HÅPER det er noe der som er gale.

 

en kjapp oppdatering;

Lys fungerer!

høgre nedre og øvre bærekule er byttet.

 

ellers er det ikke gjort så mye da jeg har vært på sjøen siden 15 november ca. hjemme litt i jula.

Posted

Med dette ebay-verktøyet og et sett endeleddavdragere fra Biltema går bytte av bærekuler som en lek:

 

Et lignende sett brukte jeg på en S211 for 14 dager siden, og alt gikk som en lek uten bruk av varme osv! :D

Posted

om det er belsatning og slikt til xenon lysen så har eg muligens den delen du trenger. skifta ein del på min. men fekk ikkje

bruk for alt. så eg har litt. men sjekk når på delen under lykta så kan eg finna ut om den passer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...