Arnfinn Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Nå som vinteren begynner å nærme seg så begynner også dørlås problemene på 230 min og jeg tenkte å montere sånn fjernstyrt sak: http://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1204185&catalogDirectoryId=774&menunode= Planen min var var å koble den inn på ledningen som kommer fra dørlåsen, altså ikke direkte inn på pumpa men den som kommer fra døra og inn på komfortreleet. Er der noen som vet hvilken plugg\ledning som kommer fra døra og inn på releet? Evnt et koblingskjema på dette? Quote
FredrikE300D Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Jeg mener å huske at ledningene som kommer fra hver og en dør, har fargene, grønn, gul og blå. Det veldig mange gjør er å montere det side om side med vacumpumpa under baksetet. Der har du konstant +12v lett tilgjengelig samt ledningene for åpning/lukking. Quote
T.Vårlid Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Noge sånt kansje?http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=42375.0 Quote
Sven Håkon Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Jeg mener å huske at ledningene som kommer fra hver og en dør, har fargene, grønn, gul og blå. Det veldig mange gjør er å montere det side om side med vacumpumpa under baksetet. Der har du konstant +12v lett tilgjengelig samt ledningene for åpning/lukking. Dette er absolutt det enkleste ja, gjorde det samme selv på 190en min. De eneste ledningene som måtte strekkes andre steder var ledningene til blinklysene (hvis man ønsker det), som går på venstre side av bilen. @Arnfinn; Er det noen grunn til at du ønsker å koble til førerdøren i stedet for pumpen? Quote
Arnfinn Posted November 7, 2015 Author Posted November 7, 2015 Stemmer den tegningen her da??: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=42375.0 Jeg har vell ikke ledninger fra førene til pumpa? De går vell til komfort releet? Er det evnt samme fargene? Eller ligger releet i parallell med pumpa og styrer bare vindu\takluke heising ved låsing og pumpa går direkte? Quote
FredrikE300D Posted November 7, 2015 Posted November 7, 2015 Fra hver dør går det tre ledninger, rett til pumpa såvidt jeg vet Mitt råd er å montere alt under baksetet høyre side bak. Selv har jeg montert min i bakluka, har da kobla ut ledningen i låsekassa på bakluka og får både strøm, og kan styre sentrallåsen gjennom disse tre ledningene. Tok meg 15 minutter å montere i bakluka, men den beste løsningen er nok under baksetet. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 8, 2015 Posted November 8, 2015 Det var da svært så billig dette var da👍 Dette må jeg bestille til 190´n. Quote
FrodeS Posted November 8, 2015 Posted November 8, 2015 Som jeg sa i tråden det linkes til, så er det normalt å klippe blå ledning fra førerdøra, og koble den gjennom fjernstyring. Skal du først montere noe sånt, så kan du vel like gjerne montere ordentlig alarm med en gang? Quote
Arnfinn Posted November 9, 2015 Author Posted November 9, 2015 Får sjekke ledningene inn til pumpa da. Hadde håpet i slippe å klippe noe ledninger og bare koble det i parallell med "signal ledningen" men det virker som det ikke går dessverre. Alarm er noe de hadde i gamle dager. Det verste i hele verden er en bil som står og uler for seg selv uten noen grunn. Og det skjer overraskende ofte selv på nye biler. Quote
FrodeS Posted November 9, 2015 Posted November 9, 2015 Montér en ordentlig alarm, og gjør det skikkelig (ikke strømtyver), så slipper du det. DEFA vi hadde i volvoen var det bare surr med. Enforcer som jeg har i min funker gull, og har gjort det hele tida. Vi leser om sånt her i avisene nærmest daglig for tida : http://eub.no/--har-du-vw-skoda-eller-mercedes-bor-du-vaere-ekstra-pa-vakt Dette er bare noen få hundre meter hjemmefra, så jeg er i hvert fall glad for å ha alarm. Quote
FredrikE300D Posted November 9, 2015 Posted November 9, 2015 Tja, montere alarm i en over 20 år gammel bil, med en i utgangspunktet lav salgsverdi, vet ikke om jeg hadde gjort det. Så har noen prøvd å knerte en dørlås, og noen har forsøkt å stjele diesel, kanskje det hadde hjulpet allikevel? Quote
Arnfinn Posted November 9, 2015 Author Posted November 9, 2015 joda, de får bare stjele det ti år gamle pioneer anlegget mitt Jeg liker å leve farlig Quote
FredrikE300D Posted November 9, 2015 Posted November 9, 2015 joda, de får bare stjele det ti år gamle pioneer anlegget mitt Jeg liker å leve farlig Tenker litt det samme Quote
Jørgen F.J Posted November 9, 2015 Posted November 9, 2015 Blir det det samme å montere i 124 stasjonsvogn ? Noen forsjell om det er infrarødlås greier siden før ? Hvor vanskelig er det og få disse nøkklene slipt til orginal nøkkelen ? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 9, 2015 Posted November 9, 2015 Er ikke vanskelig å få slipt nøkkel. Kontakt forhandler og få nøkkelkoden, jeg sendte e-post med kopi av legitimasjon og fikk koden, sendte så denne til låsesmed Karl Jensen i Lillestrøm (de har nettside), og ny nøkkel kom med posten etter få dager. Du må jo avtale om å sende emnene til dem. Quote
FredrikE300D Posted November 9, 2015 Posted November 9, 2015 Jeg har ettermontert et slikt system på min bil som har IR originalt. Startsperre og IR systemet er koblet bort, men jeg aner ikke hvordan det ble gjort, og det irritererer meg en smule.. Ikke funnet spor av noe som helst. Uansett! Å ettermontere et slikt system baserer seg på at man "lurer" vacumpumpa til å tro at noen vrir om en lås i en av dørene, på en bil med IR fjernstyring originalt vil dette si passasjerdør eller bakluke. Quote
Jørgen F.J Posted November 9, 2015 Posted November 9, 2015 Jeg må bruke passasjer dør låsen nå. Siden IR låsen min fusker og av å til ikke vil låse opp. Og låser jeg opp med nøkkel når bilen er låst med IR går alarm og startspærre. Gjelder begge nøkklene jeg har. Men begge nøkklene høres det ut som noe er løst inni. Quote
FredrikE300D Posted November 10, 2015 Posted November 10, 2015 Så dersom du ikke noen gang mer låser opp og igjen med IR, kan man vel i og for seg helt greit å ettermontere en fjernstyring. Det er kanskje derfor jeg aldri har funnet spor av utkoblingen av dette systemet, men at set fremdeles er aktivt. Jeg har forsøkt å ta ut relé bak instrumentet, og bilen ulte.. Jeg har nå skiftet dører og IR sensorer er med andre ord helt vekk, og ettermarkedsdelen for fjernstyring har sittet på bilen i drøyt fire år uten feilslag. Jeg ble lei av å åpne og lukke på passasjersiden støtt. Quote
Arnfinn Posted November 14, 2015 Author Posted November 14, 2015 Joda, funka det. Må bare få slipt nøkkel så er alt på stell. Quote
OlaNormann Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Pass på når det gjelder slipe nøkkelen. Det kan bli for spinkelt å bruke det tynne hullet i den fjernkontrollen. Flere har slipt de til og knekt nøkkelen etterpå Ser mange heller bruker fjernkontrollen som nøkkelring og løs nøkkel på nøkkelringen. Der kommer ann på emne. Type nøkkelemne. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Pass på når det gjelder slipe nøkkelen. Det kan bli for spinkelt å bruke det tynne hullet i den fjernkontrollen. Flere har slipt de til og knekt nøkkelen etterpå Ser mange heller bruker fjernkontrollen som nøkkelring og løs nøkkel på nøkkelringen. Der kommer ann på emne. Type nøkkelemne. Jeg har 2 nøkler deriblandt en helt ny, og disse akter jeg å bruke om jeg installerer fjernbetjent døråpner. Quote
SverreN Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Hvorfor skal du slipe nøkkel? Var ikke poenget å unngå å bruke nøkkel? Eller er det nøkkel til tenningen du mener? Funker systemet nå? Hvor lang tid brukte du på montering og hva kostet dette totalt? Har selv en e230 fra 1991 og kunne tenke meg det samme og slippe å bruke nøkkel i vinter. Quote
OlaNormann Posted November 14, 2015 Posted November 14, 2015 Må bare føye til at jeg forstår du vil ha nøkkelen i sporet som orginalt. Ville bare advare deg hvis du har den typen som du må slipe ned så mye at den blir veldig tynn. Sporet i fjernkontrollen er bare halvparten av Mercedes størrelsen så den knekker lett. Den knekker jo selvfølgelig den dagen det passer verst. Quote
Arnfinn Posted November 16, 2015 Author Posted November 16, 2015 Var til tenningen jeg tenkte ja. Med tanke på hvor gigantisk de har laget fjernkontrollen så hadde jeg håpet å kunne fjerne en nøkkel fra knippet. Så lenge tenningslåsen er i god stand et det jo begrensa med kraft som trengs. Eller er det når folk kneer den ekstra lange nøkkelen dette skjer? Brukte vell noe over en time totalt. Brukte ikke noe mer deler en det som var i pakken så det kosta det som leverandøren tok betalt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.