Nymoo Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Hei! flåten min har dessverre stoppet, har ikke funnet feilen enda, men har heller ikke feilsøkt enda. det jeg lurer på er om noen av dere kanskje har vert borti dette før eller kjenner til hva problemet kan være. symptomene er slik: 1. pluselig mangel på kraft og motor dør. 2. ved oppstart virker som den ikke vil gå opp i turtall og motor dør. 3. ved oppstart raser den opp på turtallsperre (4,500 ). 4. ved oppstart så går den som normalt til man rører gassen å den raser opp til maks igjenn. 5. ved oppstart så går den opp til 2,000 omdreininger og hopper mellom 2,000 og 3,000 omdreininger (som om jeg skulle spille trommer med gasspedalen) første jeg tenkte var katalysator som er potte tett eller kanskje luftmengdemåleren som er på bærtur? Mercedes Benz E200 1999 w210 (stasjonsvogn(flåte)) kmstand: 280000km motorkode: M111.942 (2L, 100kw) med vennlig hilsen. Andreas Quote
lowman Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Det er ikke luftmengdemåler på disse bilene..det er luftmassemåler...ganske stor forskjell..men ja..jeg forsto hva du mente..men rett ska være rett Men det kan være ørten ting som er galt her...det kan være alt fra lambda...selv om den er minst sannsynlig.Det kan være luftmassemåler.,Andre ting er falskluft...gasspjeld feil,motorstyreenhet feil... Du burde får lest av feilkoder. eller blir det som å lete etter nåla i høystakken Quote
Tor Anton Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 lambdaen virker ikke før den er varm å den styrer ikke så mye så den skal oppføre seg slik. Jeg hadde byttet gass-spjeld. Jeg hadde en som var kraftløs da jeg startet da den var kald. Da den ble varm så gikk den ok,men manglet noe kraft. Der var feilkoden "selfadapt idle". Spjeldet er ikke ukjent for feil. LMM er en slitedel, men da skal den ikke ruse seg opp slik, den gjør ikke det uten å få inn mere luft. btw så er kmstand ikke ulik den jeg måtte bytte på. Quote
tommern57 Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Enig med Tor Anton. Men det kan vel også være potmeteret som sitter foran bremseservoen? (få en til å trå på gassen, mens du kikker foran bremseservoen, så ser du den jeg mener) Det hadde jeg kanskje sjekket først. Den bør være grei å finne på skroten til småpenger, og er vel egentlig bare å plugge på for å teste. Quote
Tor Anton Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Har denne potmeter der å ikke vaier på spjeldet å innebygget potmeter i spjeldhuset?? Quote
tommern57 Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Mulig du har rett, men jeg trudde det var potmeter på alle 210 bensin? Quote
Tor Anton Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Noen har gassvaier til spjeld å potmeter i bakkant på det, noen (nyere) har et potmeter8 på brannveggen eller på gasspedalen som styrer spjeldet(en El.motor), men potmeteret til innsprut sitter fremdeles inne i spjeldet, hvis det stemmer det jeg tror. Quote
tommern57 Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 99 mod 240'n min er i alle fall "drive by wire" Quote
Nymoo Posted November 6, 2015 Author Posted November 6, 2015 Har denne potmeter der å ikke vaier på spjeldet å innebygget potmeter i spjeldhuset?? motor drevent vertfoll, er ikke en bil ekspert men er ganske sikker på at spjeldhuset er drivet av en motor, Quote
Tor Anton Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Ja på den der er det et potmeter (sitter foran bremsekraftforsterkeren) som driver en motor som kontrollerer spjeldet. De som ikke har potmeter der har vaier som driver spjeldet. Men jeg tror at begge har potmetere som gir signal til hjernen bak det lokket bak på spjeldhuset. Jeg har operert noen sånne som du har der. Noen har klips på lokket som du har der å andre har skruer. Ringer du f.eks Båstad bil er det sjans for at de har liggende. Jeg kjøpte ett for 2mnd siden der. Det var med vaier styrt spjeld. Quote
Tor Anton Posted November 6, 2015 Posted November 6, 2015 Du kan jo gjøre rent det der å se åssen det reagerer på gasspedalen først da Quote
Recommended Posts