G-Man Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Hei! Er det noen her inne som har erfaringer med en taxikjørt W211? Jeg snakker da om biler som har gått 300-500.000 km. Er dette biler som generelt er meget godt ivaretatt av eierne sine, eller er de herjet med av et utall sjåfører og holdt gående på minst mulig budsjett? Kjør debatt! Quote
Eirik Tømmerås Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 X-drosja mi hadde runaway ved 320.000km, så virker ikke som at den har hatt et bra liv, men om det er i eller etter taxi karieren blir bare vill gjetting. Quote
Guest alexanderst Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Hei! Er det noen her inne som har erfaringer med en taxikjørt W211? Jeg snakker da om biler som har gått 300-500.000 km. Er dette biler som generelt er meget godt ivaretatt av eierne sine, eller er de herjet med av et utall sjåfører og holdt gående på minst mulig budsjett? Kjør debatt! Utrolig individuelt fra drosje til drosje. Min kamerat overtok en 2004 E200 CDI Avantgarde faren og sjåførene hans hadde brukt i 698 000 km. Nå har den gått i overkant av 700. Godt vedlikeholdt bil med alt vedlikehold hos merkeverksted. Quote
Sven Håkon Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 Det er etter min erfaring helt umulig å generalisere i den ene eller andre retningen, da det nok finnes like mange i begge leire (og midt mellom). Jeg kjører selv en tidligere taxikjørt W211 (kjøpt for snart åtte år siden med 320.000km bak seg), og tok sjansen på denne på grunn av følgende; Den hadde gått "på landet" (Rjukan), hadde aldri hatt noen skader og ble stort sett kjørt av eieren selv. Hadde det ikke vært for disse tre parameterne vet jeg ikke om jeg hadde slått til, dog er det kanskje litt overforsiktig. I dag har bilen rundet 445.000km, og jeg har i løpet av mitt eierskap hverken etterfylt olje mellom serviceintervaller eller opplevd driftstans (foruten én gang på grunn av et defekt batteri). Quote
KennethJ Posted November 4, 2015 Posted November 4, 2015 En taxi som utelukkende er eierkjørt er nok ikke det dummeste man kan kjøpe. I noen tilfeller er disse også noe mer påkostet enn taxier flest, rett og slett fordi man gjerne koster på litt ekstra om man skal bruke den selv. Jeg har hatt en gammel taxi selv, en Volvo 850 med bensinmotor som jeg kjøpte med 373kkm på telleren.. Det var helt uproblematisk bilhold den tiden jeg hadde den (solgte den på ca 400kkm) Quote
RuneT Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Enig med Kenneth. Eierkjørte drosjer bør være tryggere enn biler med leiesjåfører. Gjerne en bygde/utkantdrosje også. Har selv kjøpt drosjer (V-klasser faktisk, som ikke var viden kjent for kvalitet) og vært meget heldig. Disse har utelukkende vært eierkjørt og ikke gått mye i bysentrum. Quote
Davor Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Er selv drosjeeier og kan skrive under at det er best å kjøpe en taxi der eieren har kjørt mesteparten av kilometerne.Det er lett å se,hvis bilen er pen utvendig og lite slitasje innvendig da er bilen godt tatt vare på.Også alle servicer viser at eieren er seriøs.Vanligvis bilene med litt mer utstyr er tatt bedre vare på enn standard taxi utgaver som har lite eller ingen ekstra utstyr. Quote
Davor Posted November 5, 2015 Posted November 5, 2015 Ja og en ting til,sjekk bilen under,hvis du ser at det er mye skrammer og knuste beskyttelsesplater da er det nesten garantert at det er leiesjåfører som har grisekjørt over fartsdempere. Quote
Deltaone Posted December 8, 2015 Posted December 8, 2015 Er en av taxieierene i Tønsberg som skal bytte ut sin 2012 e220 stv. Den har gått 200.000 km, og ser nesten ut som ny. Kjørt av eier på 70 år, og sjåfør på 67 år, ingen andre. En slik bil ville jg ikke ha vært redd for å kjøpe (så sant alt av servicer er fulgt opp, og den viser seg å være i stand) . Men Oslo Taxi........ neppe!! Quote
Recommended Posts