Jump to content

Recommended Posts

Posted

har en w211 220cdi 2008 mod, med 425,000km,som jeg enda sliter litt med, når jeg kjører i oppoverbakke,så kommer det en skrape lyd fra bakstellet på bilen,og av å til når jeg svinger så kommer skrape lyden,det er også en liten vibrasjon når dette skjer.

jeg har skiftet begge hardy skivene, og opphengslageret til mellom akslingen, og har montert ny gearkasse og ny converter,med nye motor fester, og girkasse fester, har også skiftet alle bremseskivene, og bremse klosser,ink håndbrekk skoene, i forsøk på å få bort lyden,kan nevne at bak demperene er også skiftet, ink luft fjærene.

så den skrape lyden høres litt som ødelagte hjul lager,høres en skada cv-aksling slik ut??

lyden blir litt mindre når bilen blir varm.jeg har ikke service historikk på bilen,så jeg vet ikke hva som er skiftet

eller kan en mellom aksling som er litt slitt i splinesn høres slik ut??

noen som har et tips på hva jeg skal sjekke,alle tips motas med takk, da jeg har leita etter denne lyden i snart et år

og den er blitt verre å verre.

Mvh:Lars

Posted

Har du bytta hjullager bak?

Ble kvitt all vibrasjon og ulyd i vår 08 med 380K km på telleverket i helga. Bytta  bare hjullagrene bak.

Posted

nei,har ikke bytta hjul lagerene bak,...hva trenger jeg av spesial verktøy for å bytte hjul lagerene, og kan du være snill å beskrive den vibrasjonene/lyden du hadde??

Posted

Ulyd var i mitt tilfelle mest lagerlyd, men lagre kan også i noen tilfeller lage skrapelyd.

Vibrasjoner på vår E kom til ved ca 90-100 km/t og ble kraftigere ved høyere hastighet. Erfaring med hjullager i Citroen C5, så kan vibrasjoner også komme uten å ha noe fast mønster.

Posted

Du trenger ikke noe spesialverktøy, men du må ha en 32mm pipe i god kvalitet til sentermutteren og torxpiper. Jeg tok løs mutteren i senter med luft-muttertrekker og da løsnet det så lett så, prøvde først uten, men ga opp.

Posted

Men det er utvendig torx sant? Altså de som er merket E13 osv?

Har en kamerat som skulle bytte dette og hadde ikke 1/4" eller 3/8" pipe i utvendig torx, var visst ingen vei utenom å demontere en god del mer grunnet for lite plass til 1/2".

Posted

Utvendig ja, mener det var E12. Ser for meg at selv 3/8" verktøy blir for spinkelt så jeg skrudde løs hele kladden så kommer man til med skikkelig 1/2" verktøy. Trodde jo at dette systemet med egen lagerbukk var så bra, men på Ford som har hatt dette siden 1972 så skruer man det løs fra forsiden, veldig enkelt.

Posted

3/8" av kvalitet skal nok takle å få det løs. Spørsmålet er om det blir plass.

Hørt via andre at enkelte verksted pleier å løsne det øvre staget så de får det lenger ut. Synes også det er rart de ikke har skrudd dem fra andre siden.