Olaf Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Jeg nevnte i en post for en tid siden at jeg syntes den var en eim av bensin rundt bakre del av bilen av og til, og også inne i bilen når takluka var åpen. Jeg kunne ikke se noen lekkasje. Ikke da! Men nå har jeg dryppelekkasje fra bensinslangen mellom tank og pumpe, ikke så rent lite heller, se bilde. Det underlige er at det ser ut som det vokser snø på utsiden av slangen, jeg antar at det kan være et isolasjonsmateriale i slangen som reagerer med bensinen, eller? Bilen er 230TE, og hastespørsmålet er: Hvilken diameter er det på slangen? Med vennlig hilsen, Olaf LØST! 14mm innv. dia. slange, 20 cm lang. Nå trenger jeg bare en åpen butikk med et utvalg av slanger... Quote
Harald Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Snøen er vanndamp i luften som fryser til is når bensinen fordamper. Når noe fordamper tar det varme fra omgivelsene. Quote
FredrikE300D Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Det er vel kjent som hydrat. Dette fenomenet er noe man kjemper mot i feks. gasseksportering i pipelines Quote
Olaf Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Nesten som gamle dagers forgasserising, altså. Jeg sa jo at det så ut som snø, men skulle altså sagt is! Takk for tilbakemeldingene. En snill bror ble påkalt og kjørte meg inn til Oslo så jeg fikk hentet et reserveoppsett med pumpe, filter, akkumulator og slanger som ble plukket av en delebil, slangene ser bra ut men man vet jo ikke. I alle fall har jeg da nok slange til å skjøte sammen 2 bra biter. Kjekt å ha! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FredrikE300D Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Er det vanlig bensinslange får du jo kjøpte dette i metervis? Hadde kjøpt på TESS eller lignende, kjøpte på Biltema en gang.. De tåler ikke bensin.. de sprekker på første kjøretur :lol: Quote
Olaf Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Ingen bilrekvisita jeg har snakket med i ettermiddag som har bensinslange med 14mm innerdiameter! Må kanskje kjøpe originalen. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Harald Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Er det vanlig bensinslange får du jo kjøpte dette i metervis? Hadde kjøpt på TESS eller lignende, kjøpte på Biltema en gang.. De tåler ikke bensin.. de sprekker på første kjøretur :lol: Jeg har kjøpt såkalt bensinslange hos Tess. Den sprakk etter et par år Quote
FredrikE300D Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Er vel på 10ende året med TESS slanger på en bil her. Bedre det enn at det sprekker på første tur. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 8, 2015 Posted October 8, 2015 Til andre som opplever slike lekkasjer. Man kan vel få litt panikk av lekkasjer, og mens man står der og ikke har noe annet å gjøre enn å klø seg i huet, kan det være en ide å ta et såpestykke å smøre til lekkasjen tetter seg. Dette er selvsakt veldig midlertidig, men du kan iallefall kjøpe deg litt tid til du får tak i slange. Det er helt sikkert andre fine tips som fungerer fint også Quote
Olaf Posted October 8, 2015 Author Posted October 8, 2015 Første problem er at jeg hadde ganske mye bensin, og det er et lite helvete å ligge i bensindampen under bilen og tappe ut ca. 35 liter i diverse emballasje. Slangen min var sprukket akkurat der den går inn i tanken, så det var ikke snakk om å skjøte den. Jeg skar den i småbiter, og den hadde tydelig sprekkdannelse fra utsiden inn mot midten, hele veien igjennom, så den var bare søppel. Den slangen jeg hadde liggende fra en gammel pumpe, var dårlig i endene, så jeg kunne bare bruke en del av midten. Problem nr 2 er å få tak i slange. Ingen jeg kontaktet har slange som er 14 mm innvendig, på lager. Det nærmeste jeg kom var Tess, som hadde 1/2" slange. Jeg fikk brukt et stykke av reserveslangen min på uttaket fra tanken, og et skjøtestykke til Tessslangen som jeg etter en halvtime med rå vold og heftig banning klarte å få tredd inn på nippelen på bensinpumpen. Det er tett nå, men 1 m slange skal bestilles, og jeg kommer til å bytte ut den jeg har satt på nå, og på den andre bilen også. Her er en glimende, detaljert beskrivelse av hele jobben med bilder - NB! på stasjonsvogn - med delenumre og slangedimensjoner og -lengder, hentet fra hjemmesiden til han som kaller seg Rory i div. tyske forumer. http://www.schmidt-richter.de/Fotos/Anleitung%20Tankleitungen%20und%20Bezinpumpenpaket.pdf Jeg avslutter med et råd til alle med W123 med innsprøyting; kjøp 14 mm slange nå! De er 30 år eller mere hvis de ikke er byttet, og tilstanden til min slange rent generelt, tilsier at mange andre har samme problem. Let på eBay, nummeret står i vedlagte beskrivelse, kjøper du original her i Norge må du ut med 650-750,- kr. pr. meter! De andre slangene er vanlige 6 og 8 mm slanger som man kan få hvor som helst. Kanskje samme gigantslange brukes på forgassermotorer også? Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts