Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sikkert vært oppe før for noen dette , men jeg spør allikevel:

Har skiftet bremseskiver og klosser bak på en 2007 W211 4 matic, etter dette henger bremsene seg lit på.

Brukt uoriginale deler fra Meca. (Så i ettertid at parkbremse bånda manglet 2-3 mm på hvert bånd i forhold til de originale så man måtte stille "stramme"skruen helt ut selv om man hadde nye bånd og skiver og allikevel holdt park bremsen ikke bilen i ro....)

Har hatt ute klossene og pusset av litt av belegget og det hjalp ikke.

Tok ut klossene og tok vekk "skrike"metallblekket på alle klossene, og det hjalp heller ikke.

Så tok ut stempelet for og se på det og det ser fint ut.

Henger likt på begge sider.

Når man har vært ute og kjørt og løfter bilen opp på bukken kjenner man hjulene bak henger når man snurrer på de, tar man av hjula bak og tar en skrutrekker og vipper litt på klossene så løsner de og man kan snurre skiva greit rundt.

Så virke jo som at stempelet ikke returnerer riktig.

Noen som har opplevd noe av det samme?

Posted

er nok ganske vanlig problem desverre.

om det kommer av at bremseklossene er tykkere en orginalt eller om at stemplet i kaliptern er blitt forandret er jeg dog noe usikker på.

på min bil er stemplet av et slags kompositt matrial, og det virket som det var svakt konisk. og hadde en tendes til å knipe litt når det ble dyttet helt inn.

verkstedet mente jeg måtte skifte kalipterene, men dog siden jeg er litt "gjerrig" av og til. så tok jeg ut stamplene og satt de i dreibenken, og slipte av noen få hundredels mm (ble vel 2 hundre del på det ene stemplet og den andre siden tok jeg av 3 hundredeler siden det knep litt mere), helt i enden der stemplet knep.

funket som gull og stemplet returnerte i korekt posisjon etter dette. og ingen lekasje

kanskje ikke å anbefalle, vist en ikke vet hva man driver på med.

jeg gjorde dette siden jeg hadde lest at en annen her på forumet hadde gjort dette og det fungerte, og alternativet mitt var å kjøpe nye kaliptere. husker ikke hvem det var.

Posted

er nok ganske vanlig problem desverre.

om det kommer av at bremseklossene er tykkere en orginalt eller om at stemplet i kaliptern er blitt forandret er jeg dog noe usikker på.

på min bil er stemplet av et slags kompositt matrial, og det virket som det var svakt konisk. og hadde en tendes til å knipe litt når det ble dyttet helt inn.

verkstedet mente jeg måtte skifte kalipterene, men dog siden jeg er litt "gjerrig" av og til. så tok jeg ut stamplene og satt de i dreibenken, og slipte av noen få hundredels mm (ble vel 2 hundre del på det ene stemplet og den andre siden tok jeg av 3 hundredeler siden det knep litt mere), helt i enden der stemplet knep.

funket som gull og stemplet returnerte i korekt posisjon etter dette. og ingen lekasje

kanskje ikke å anbefalle, vist en ikke vet hva man driver på med.

jeg gjorde dette siden jeg hadde lest at en annen her på forumet hadde gjort dette og det fungerte, og alternativet mitt var å kjøpe nye kaliptere. husker ikke hvem det var.

Dreiet du da av det i lengde retning eller på diameteren inne?

Posted

du kan jo prøve å pusse forsiktig med veldig fint vannslipe papir og bare inners på stemplet, rundt på diameteren.

er nok ikke så mye som skal til. har lest at noen sier at det er bare tussendeler som skal til. men det må du kjenne etter selv.

for mitt vedkommende så var de få hudredelene egentlig ganske mye, og en kjente tydelig at stemplene kneip innerst. jeg sjekket stempelet i kalipteren flere ganger mens jeg drev på, for å ta minst mulig. dvs at jeg tok av kalipteren og tok ut o-ringen som tetter dyttet stempelet inn. og jeg hadde også merket av på stempelet hvor langt inn det måtte returener, for å ikke skape varmgang på bremsene. litt knoting ble det, men gjore det for å være helt sikker på at jeg ikke skulle ta for mye, og få noe lekasje etterpå.

du kan prøve å ta ut stempelet og o-ringen/tetteringen. bruk litt markeringsveske, evt en sprit tusj og press stemplet inn. så vil du se evt hvor det kniper.

kom plutselig på at en annen mulighet er å hone kalipteren vist du har verktøy for det, var det jeg hadde tenkt å gjøre når jeg gjorde det, men av en eller annen grunn så var honeverktøyet borte. dermed så ble det stempelet som fikk gjennomgå :P

lykke til :)