Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg er mektig imponert over den sølvfargede 230TE'en, det eneste ankepunktet er for lave fjærer foran, 205/65R15 dekk subber i forskjermene i harde svinger eller når bilen går i skrått terreng eller f.eks. over en kant som på bildet, spissingen er vel også moden for en justering! Bortsett fra det fungerer bilen nesten perfekt, så i helgen ble det en svipptur Drøbak-Bergen-Drøbak med tilhenger lastet med en plog den ene veien, og Mercedesdeler på tilbakeveien. Fasit 1114 km, fy svarte så herlig det var med en langtur, dundre avgårde i svarte høstkvelder og -netter på nesten tomme veier! Bilen går like fint som en ny bil, det er deilig å kunne stole på at 30 år gammel teknologi fortsatt fungerer bra!

Med frydefull hilsen, Olaf

bil_og_henger.jpg.46e25edc797c68c7a78d671f444051c6.jpg

Posted

Var innom en tur i Ål, så bakerst i hengeren ligger det 4 stk piggdekk i riktig dimensjon...  :D

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jada, men ikke alltid så mye bedre...  :D

Jeg ser jo problemene mange har med nye modeller med et stadig større antall elektronisk styrte duppeditter som koster en liten formue å bytte, reparasjon er jo ofte umulig.

Jeg leste nylig en artikkel fra en journalist som hadde vært på reise i Nord-Afrika, og som viste nye bilder fra parkeringsplasser ved markeder og taxiholdeplasser, og det var en overveldende mengde W123, i høyst varierende tilstand.

Han gjorde seg noen betraktninger om hva man skulle gjøre med en nyere Mercedes med problemer i ørkenen, hvor man måtte dra fram sin bærbare PC, finne et nett, sørge for å ha siste versjon av programvare for å bruke Mercedes EPC for å finne ut hvordan man skulle tolke dignosekoder, o.s.v.. Glem det! Konklusjonen var jo at det ikke er noen bilfabrikanter som har kommet med modeller som erstatter en W123 som familiebil på landsbygda i u-land. Populære alternativer er Peugeot 504 Diesel og tidlige Toyota Corolla og Nissaner med bakhjulsdrift for de få som kjører liten bensinbil, Toyota pickup for dem uten familie. Bilskrotplasser med W123 finnes nesten ikke, de repareres og modifiseres i det uendelige for å få dem til å rulle noen tusen kilometer til.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Ja, men ikke eksakt, for jeg kjørte forskjellige strekninger med ulik tilhengerlast. Jeg kom til ca. 1,05-1,1 liter på mila, det er ikke verst med henger. Nyjusterte ventiler og tenning og lav CO gjorde kanskje sitt.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

230E er den aller mest perfekte motoren i 123 bil. Den er akkurat passe stor. Og bensinforbruket er akkurat der det skal være for den bilen. Alle andre motorer bruker mer suppe. Nå snakker jeg om bensin utgavene her ;-) For å få en 123 stv av gårde i dieselversjon, så må 300 turbo diesel til  :D

Posted
Forbruket er nesten det dobbelte av en ny bil

Joda, jeg vet det, det er helt utrolig hvor beskjedne endel motorer er med hensyn til forbruk uten at det har gått ut over effekten.

Men, med en ny bil betaler du kanskje like mye i avdrag per måned som bilen min har kostet meg totalt, inkl. kjøpesum, rustsveising, hjul og tilbehør, EU-kontroll, årsavgift og forsikring, så da er det ikke så farlig...  :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jada, men ikke alltid så mye bedre...  :D

Jeg ser jo problemene mange har med nye modeller med et stadig større antall elektronisk styrte duppeditter som koster en liten formue å bytte, reparasjon er jo ofte umulig.

Med vennlig hilsen, Olaf

Jeg har litt motsatt inntrykk. Elektronikken er enklere å bytte, samt koster ikke så mye.

Turbo, Tannstang, drivakslinger, diff, regkjede, toppakning osv er dyrere enn de fleste releer og chiper jeg har sett.

Og så kjekt å bare plugge inn pcn og spørre hvilken del som er i ustand:)

Posted
Og så kjekt å bare plugge inn pcn og spørre hvilken del som er i ustand:)

Det slipper jeg - enda en ting jeg ikke behøver å drasse med meg for å kjøre en liten tur!

Se posten med betrakninger fra Afrika ovenfor. Vi får håpe at bilen ikke blir stående på Strynefjell i 14 kuldegrader og 11 sekundmeter lett snøstorm, med behov for å slå opp i pc'en for å finne ut hva som er feil!  :lol: :lol:

Og hva tror du bilen din er verd når/hvis den blir 30 år gammel?  :shock:

Nei, det er nok best du får tak i en gammel S123 som backup når teknologien svikter! Forresten så er vel ikke S124'en helt gæærn den heller.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Når den er 30 tipper jeg det er vrient og få tak i en tank med drivstoff som passer. Alt er vel el eller hydrogen da.

Jeg skulle gjerne hatt S123, men har ikke cash til å løse inn en som er verdt å ha.

Jeg koser meg med 124n sålenge. Nydelig 6er bensin og akkurat så lite rust så jeg lurer meg selv til å tro at jeg klarer å holde den i form:)

Posted

Heldigvis har ikke lover tilbakevirkende kraft her i landet. Det er derfor du kan registrere og kjøre med en 1903 modell uten lys og med brems bare på bakhjulene, og som bruker 10 liter svovelsyre (nåja!) på mila! Og vi kan ta det med ro, Syver, vi kjører jo veteranbiler!  :lol: :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Mener å ha lest at det ikke er nok matjord til å produsere både nok mat og nok drivstoff. Uansett så blir nok karbon-drivstoff utfaset før det går tomt.

Posted

Da får vi begynne å spise uvanlig mat da, f.eks. er det utrolig mye mat i en hval, dessuten blåser de jo i kvaliteten på pustelufta si! Har noen hørt om hvor mye metan en hval egentlig raper og fiser?

Eller kanskje noen finner opp en metode for å gjøre hydrokarboner til karbohydrater!  :lol:

Jeg tror neppe ekspertene vil la sine kunnskaper gå til spille ved å la oss gå sultne, dessuten er sutrenivået for en ukjent framtid mye høyere enn virkeligheten tilsier. Spåmenn har jo sin glansperiode akkurat nå.

Med fornøyelig hilsen, Olaf

Posted

Kommer vi til å bli nektet å kjøre med diesel biler i fremtiden? Hva f*** gjør vi da? Strøm???  :shock: :shock: :shock: Hæ? Rekkesekser på strøm  :lol: :lol: :lol: :lol:

Drømmen til ett forummedlem det der...

Posted

Kommer vi til å bli nektet å kjøre med diesel biler i fremtiden? Hva f*** gjør vi da? Strøm???  :shock: :shock: :shock: Hæ? Rekkesekser på strøm  :lol: :lol: :lol: :lol:

Drømmen til ett forummedlem det der...

hahahah  :D