Eirik Tømmerås Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Glassantenner er dårlige. Hvis du går inn på bilradiospes.no så kan du se estimerte målinger av de forskjellige antennene. En typisk glassantenne ligger på gult område mens en takantenne ligger på grønt... Det forundrer meg heller ikke mye om det er forskjell i kvaliteten på DAB-tunere som det var på FM-tunere. Første radioen jeg fikk til 190´n, en Pioneer, mistet signalet når jeg ikke lenger så senderen. Akkurat det velger jeg å tro er en produksjonsfeil men, hvem vet? Quote
KennethJ Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Det er verdt å få med at det ikke er snakk om en full stenging av FM-nettet. Det er snakk om at de store kommersielle aktørene og NRK skal slutte å sende på FM, mange lokalradioer vil fortsatt sende på FM. Kanskje dette fører til at lokalradiostasjonene får et skikkelig boost? Quote
Olaf Posted November 4, 2016 Posted November 4, 2016 Ihvertfall hvis NRK fjerner de senderne de konskvent har lagt så nær lokalradioene enkelte steder. Av en eller annen merkelig grunn skal de visst fortsatt beholde alle frekvensene sine på FM... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 4, 2016 Author Posted November 4, 2016 Kanskje dette fører til at lokalradiostasjonene får et skikkelig boost? Der har selskapet som eier P4 vært i forkant. Dem har kjøpt opp og støvsugd nå i 5 år veldig mange nær radioer landet rundt. Dette for å tvinge alle over på DAB. Samtidig har dem jo lykkes i å levere den samme irriterende reklamen på dem alle Quote
FrodeS Posted November 4, 2016 Posted November 4, 2016 Det er litt rart. Jeg har gjort alt etter boka når det gjelder antenna. Jeg fikk til og med en ny. Jeg nekter å tro jeg har montert den feil. Til og med spilleren byttet vi, for å være helt sikre. Så ja, jeg er rimelig sikker på at det er montert rett. Det fungerte veldig bra der vi sto å monterte på utsiden av butikken. Men det har i ettertid bare irritert meg. Noe feil er det i hvert fall. Vi kjører jo i samme området, og det fungerer fint i min bil, med enkleste sort antenne. Kjørte forresten 211'n til Vestfold tidligere i uka. Der er det bare FM å finne. Det fungerer jo greit med P1, P4 og de andre store, men alt annet forsvinner jo med en gang man beveger seg ut av Oslo eller inn i en tunell. Jeg opplever i hvert fall dekningen på DAB+ som mye bedre enn på FM. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 4, 2016 Author Posted November 4, 2016 Hvilken antenne bør jeg ha da? Quote
FrodeS Posted November 10, 2016 Posted November 10, 2016 Hvilken antenne bør jeg ha da? Tja. Min erfaring er med glassantenne, og jeg syns det fungerer greit. Takantenne skal vel være bedre. Jeg har montert min nederst i høyre hjørne av frontruta. Vertikalt. Quote
tommern57 Posted November 10, 2016 Posted November 10, 2016 Ikke at jeg har sett noe på dab, men det er jo spørs om signalet blir sendt horisontal eller vertikalt. Det vil diktere hvilken vei antenna bør stå. Når det gjelder en takantenne, vil det som regel være en stående pisk, og da ender man med en rundstråleantenne. En glassantenne vil vel i fleste tilfelle kanskje være en åpen dipol og derfor er den direktiv. En direktiv antenne vil som regel være bedre så lenge den står rette veien. Men rette veien er et relativt begrep så lenge man forflytter seg i forhold til sender, pluss at man svinger. Egentlig er det lite i veien for å prøve forskjellige hjemmelagede konstruksjoner for å bli litt klokere. Så lenge man vet hvilken frekvens det sendes på, er det lett å regne på lengder. Tar man lyshastigheten (tre ganger ti opphøyd i åttende) og deler på frekvensen, finner man bølgelengde. All teori sier at halvbølge er et bra sted å begynne, men i praksis er alltid 0,47 bølgelengde bedre, uten at noen av de kloke kan forklare det. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 10, 2016 Posted November 10, 2016 DAB signaler er vertikalt polarisert. Frekvensene til DAB er i Vhf 3 båndet, 174 til 230 MHz, i Norge opp til 240 Mhz. Quote
Lars U. Posted November 19, 2016 Posted November 19, 2016 Så lenge man vet hvilken frekvens det sendes på, er det lett å regne på lengder. Tar man lyshastigheten (tre ganger ti opphøyd i åttende) og deler på frekvensen, finner man bølgelengde. All teori sier at halvbølge er et bra sted å begynne, men i praksis er alltid 0,47 bølgelengde bedre, uten at noen av de kloke kan forklare det. Jeg er ikke istand til regne på dette og vil nok heller vurdert å bestillt DAB+ når jeg bytter bil har original montert DAB+ i den ene bilen og kjører endel mellom Strømstad og Oslo og det er mange steder DAB+ dekningen faller ut på E6: Vestbys stasjon, Bauhaus i Vestby, Sandesundbroen i Sarpsborg , Follotunnelen rett før og rett etter for å nevne noen steder Quote
FrodeS Posted November 21, 2016 Posted November 21, 2016 Så lenge man vet hvilken frekvens det sendes på, er det lett å regne på lengder. Tar man lyshastigheten (tre ganger ti opphøyd i åttende) og deler på frekvensen, finner man bølgelengde. All teori sier at halvbølge er et bra sted å begynne, men i praksis er alltid 0,47 bølgelengde bedre, uten at noen av de kloke kan forklare det. Jeg er ikke istand til regne på dette og vil nok heller vurdert å bestillt DAB+ når jeg bytter bil har original montert DAB+ i den ene bilen og kjører endel mellom Strømstad og Oslo og det er mange steder DAB+ dekningen faller ut på E6: Vestbys stasjon, Bauhaus i Vestby, Sandesundbroen i Sarpsborg , Follotunnelen rett før og rett etter for å nevne noen steder Dårlig antenne? Sist jeg kjørte nedover (Råholt - Sarpsborg), var det KUN i Follotunnelen og den rett sør for Vinterbro at det falt ut. Rundt om Vestby var det tvilsomt tidligere, men der lurer jeg på om det kan ha blitt oppgradert noe, for det har ikke falt ut nå de siste gangene. Forrige uke kjørte jeg nedover med konebilen, som ikke har DAB. Hører man kun på de store kanalene, så funker det jo greit nok, men prøver man seg på en og annen lokalradio, så ramler det jo ut hele tida. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 26, 2016 Posted November 26, 2016 Nå er NAF ute å svartmaler DAB. De er ute med en uhøytydelig test basert på medlemenes erfaring. Og det presteres å opplyse om at det ikke er dekning ved DAB-senderen i nabolaget, og det som er med denne testen er at det ikke opplyses om hvilke kanaler som skal testes. NRK har som kjent 99,5% dekning mens de komersielle har 90%. Og den senderen som angivelig ikke skal ha dekning er en ren NRK sender, så da nytter det jo ikke å si at P4 mangler. Det er dessuten, på kartet til NAF, mange flekker uten dekning på strekningen mellom hjemmet og de to nærmeste byene, som vi kjører ofte og har dekning hele veien... Quote
rebell Posted November 26, 2016 Posted November 26, 2016 Å konvertere til DAB+ kan bli veldig dyrt - i alle fall på en av mine biler - 2009 mod. SL. Fikk opplyst hos BOS at det pr. i dag vil komme på ca kr 9000,- Da snakker vi om fullstendig skjult oppdatering med eksisterende betjening. Tilbyr også mye billigere alterantiv - men disse er absolutt ikke aktuelle. Den antennen som anbefales er også meget skjemmende ! Forøvrig skal lokalradionettet ikke stenges - så jeg får bruke dette samt musikk fra CD og minnekort m.m. Ikke noe problem. Selve bilkjøringen er hovedsaken ! Musikk har jeg jo uansett ! Har en DAB+ radio hjemme og en med øreklokker på jobb - men hører ingen forskjell i forhold til vanlig FM ! Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 26, 2016 Author Posted November 26, 2016 Hvordan blir nye biler levert? Er dem klargjort for DAB? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 26, 2016 Posted November 26, 2016 Hvordan blir nye biler levert? Er dem klargjort for DAB? Nye biler har DAB ferdig installert. Ser på nye elbiler for tida og alle som interesserer har DAB. Quote
FrodeS Posted November 28, 2016 Posted November 28, 2016 Lørdag kjørte jeg Råholt --> Roa --> Jevnaker --> Hønefoss --> Krøderen --> Hokksund --> Drammen --> Asker --> Råholt. Totalt 29,95 mil, hørte på dab hele veien. Det ramlet ut ca. 2 sekunder over Hadelandsåsen, ca. 10 sekunder midt i sentrum av Sokna, og i en tunnel mellom Hokksund og Drammen et sted. Over Hadelandsåsen er det knapt dekning på FM, og periodvis dårlig mobildekning. I Sokna sentrum sto jeg stille bak en bil som skulle av til venstre, så med vanlig fart hadde det nok ikke blitt så mye som 10 sekunder, og i tunnelen mellom Hokksund og Drammen forsvant også mobilsignalene. Kanaler som Kisstory, P5 hits, Radio Rock, Radio Norge og "sånt" fungerte via lagrede forvalg hele veien, mens NRK-kanalene måtte jeg søke opp på nytt, siden min radio ikke har "service following". Ny tur til Østfold i dag, og litt mer trøblete rundt Vestby. Noen korte utfall der, på steder hvor det har gått sammenhengende tidligere. Det kan være at dekningen er helt i grenseland for den simple glassantenna mi, og at klarværet er akkurat nok til at det såvidt blir for dårlig i stedet for bra nok. Follotunnelen og "den etter Vinterbro" er fortsatt tause på dab. Sikkert FM inni der, men jeg har ikke FM-antenne på bilen min. Quote
FrodeS Posted November 28, 2016 Posted November 28, 2016 Å konvertere til DAB+ kan bli veldig dyrt - i alle fall på en av mine biler - 2009 mod. SL. Fikk opplyst hos BOS at det pr. i dag vil komme på ca kr 9000,- nesten 4 års medlemskap i MBE spart inn da, om du gjør det på en av forhandlerne vi har avtale med. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 28, 2016 Author Posted November 28, 2016 Vestby er dårlig uansett vær Quote
FrodeS Posted November 29, 2016 Posted November 29, 2016 Ingen avbrudd der på vei opp igjen. KUN i follotunnelen. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 29, 2016 Author Posted November 29, 2016 Det jeg skal frem til, er at det generelt sett er dårlig kvalitet på DAB. Jeg kjører DAB i flere biler, og det er like dårlig dem samme stedene. Quote
FrodeS Posted November 29, 2016 Posted November 29, 2016 Det jeg skal frem til, er at det generelt sett er dårlig kvalitet på DAB. Helt uenig. Jeg opplever DAB+ som helt overlegent FM på dekning. Kanskje med unntak av om man kun skal høre på P1. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 29, 2016 Author Posted November 29, 2016 Frode, la oss være enige i å være uenige Quote
FrodeS Posted November 29, 2016 Posted November 29, 2016 Jeg vet ikke helt hva det er å være uenig om. Bilen min, med kjipeste type antenne, tar inn DAB så det står etter. Om din ikke gjør det på de samme stedene, så må det være fordi det er noe feil med innstillinger eller installasjon i din bil, ikke DAB generelt. Quote
ClasT Posted November 29, 2016 Posted November 29, 2016 I vår B-klasse kutter DAB ut i noen tunneller...da vi nærmer oss utgangen kobler den seg på FM nettet. Resultatet: standard anlegget i B-klassen spiller mye bedre enn kontra DAB. En kamerat fikk sin nye BMW 4-serie levert i i sommer, med HK anlegg. Hadde 1-serie før med HK anlegg med FM. Spilte så dårlig i den nye bilen at han gikk til forhandler og klaget. Fikk forklaring på problemet. DAB har dårligere kvalitet på lyden, da den er komprimert for å få plass til tusenvis av kanaler. Så ja Syver...er helt enig med deg.. DAB er oppskrytt. Quote
FrodeS Posted November 29, 2016 Posted November 29, 2016 I vår B-klasse kutter DAB ut i noen tunneller...da vi nærmer oss utgangen kobler den seg på FM nettet. Resultatet: standard anlegget i B-klassen spiller mye bedre enn kontra DAB. En kamerat fikk sin nye BMW 4-serie levert i i sommer, med HK anlegg. Hadde 1-serie før med HK anlegg med FM. Spilte så dårlig i den nye bilen at han gikk til forhandler og klaget. Fikk forklaring på problemet. DAB har dårligere kvalitet på lyden, da den er komprimert for å få plass til tusenvis av kanaler. Så ja Syver...er helt enig med deg.. DAB er oppskrytt. Det er riktig at lydkvaliteten på DAB er no dårligere enn hva den er på optimal FM. Det er absolutt ikke snakk om tusenvis av kanaler, mer type 10-15. Operatørene velger hva de vil prioritere, flere kanaler eller bedre lyd. Personlig driter jeg litt i om lyden teoretisk sett kanskje er 10% dårligere. Med FM er det bare de store kanalene som har noenlunde grei dekning over alt, men alt av mindre kanaler eller nærradioer begynner å skurre med en gang man beveger seg litt ut av dekningsområdet. Tunnelene bygges ut fortløpende. Quote
Recommended Posts