Eirik Tømmerås Posted October 20, 2016 Posted October 20, 2016 Ok. Aner ikke hvordan det egentlig funker, bare at min brøt hele tida innen jeg fikk aktivert antenna. Det er en helt vanlig vindusantenne. Vindusantenner er som regel aktive dvs. de trenger strøm fra radioenheten for å fungere. Jeg har en takmontert antenne som er passiv. Tror dette DAB-spøkelse mange ser har utspring i antennene... Jeg fikk hvertfall ikke glassklebeantennen til å fungere/det fungerte dårlig. Quote
FrodeS Posted October 20, 2016 Posted October 20, 2016 Skjønner. Da er det vel en aktiv jeg har... Er det rett og slett strøm til den som aktiveres, da? Min sitter nederst i frontruta, ute til høyre, vertikalt. Syns den fungerer bra. Når jeg kjører langt, merker jeg at radioen henger litt etter. Denne mangler "service following" eller hva det heter, så noen av forvalgene fungerer ikke på langtur. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 20, 2016 Posted October 20, 2016 Er det rett og slett strøm til den som aktiveres, da? Sitter en antenneforsterker i antenna som får strøm fra radioen, ja. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 20, 2016 Author Posted October 20, 2016 Hva gjøres i de områder det ikke er dekning? I dag kjørte jeg fra Vestby til Ski, og til Drøbak. Det var masse skrurr mange steder. Om nettet skal skrus av neste år, har dem det jaggu travelt med å få bedre dekning. Også i tunneler! Quote
FrodeS Posted October 21, 2016 Posted October 21, 2016 Hva gjøres i de områder det ikke er dekning? I dag kjørte jeg fra Vestby til Ski, og til Drøbak. Det var masse skrurr mange steder. Om nettet skal skrus av neste år, har dem det jaggu travelt med å få bedre dekning. Også i tunneler! Nå er det sånn at DAB+ ikke skurrer. Den er enten av eller på. Når du sier at du opplever skurr, så må det være at du hører på DAB, og det bygges ikke ut. Stor forskjell på DAB og DAB+. Når jeg kjører E6 mellom Eidsvoll og Sarpsborg, så er det dekning hele veien. Det hender jeg opplever avbrudd akkurat rundt Vestby stasjon, men ellers bra nå. Det har nok blitt bygget ut en del i sommer, for før sommeren var det avbrudd flere steder og i noen av tunellene. Mener det er bra nå. Får tenke litt ekstra på det neste gang jeg kjører nedover. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 21, 2016 Posted October 21, 2016 Regnet med at denne tråden handler om DAB+ som jo er nå og fremtiden. DAB er det jo bare å kaste, det er like utdatert som FM, og kommer ikke til å virke etter slukking av FM. Mine innlegg handler hvertfall om DAB+. Frode du kan gå inn på bilradiospes. å se på estimerte målinger på de forskjellige DAB-antennene, så ser du hvor dårlige glassklebe-antennene er i forhold til f.eks takantenner. Med en skikkelig antenne hadde du nok hatt DAB hele veien. Jeg opplevde hvertfall veldig god forbedring. Magnetfotantennen jeg har på E´n er også veldig bra. Nå var jeg så heldig på 190´at det allerede stod en takmontert mobil-antenne, så den ble byttet ut i en DAB-antenne. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 21, 2016 Author Posted October 21, 2016 Jeg handlet en spiller i fjor sommer, og maken før det igjen, regner med det var DAB+, men det må jeg selvsakt sjekke ekstra siden dere er så påståelig med at det ikke skurrer. Kanskje det er i huet mitt det skurrer når jeg tenker meg om. Det pleier å fly en flue inni der et sted å lager noe ulyd innimellom nemlig Quote
Eirik Tømmerås Posted October 22, 2016 Posted October 22, 2016 Det pleier å fly en flue inni der et sted å lager noe ulyd innimellom nemlig Quote
Olaf Posted October 22, 2016 Posted October 22, 2016 Det pleier å fly en flue inni der et sted å lager noe ulyd innimellom nemlig Det er sikkert bare det implantatet de setter inn for tankekontroll, før man slippes ut av tallerkenen igjen... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted October 24, 2016 Posted October 24, 2016 Frode du kan gå inn på bilradiospes. å se på estimerte målinger på de forskjellige DAB-antennene, så ser du hvor dårlige glassklebe-antennene er i forhold til f.eks takantenner. Med en skikkelig antenne hadde du nok hatt DAB hele veien. Jeg opplevde hvertfall veldig god forbedring. Magnetfotantennen jeg har på E´n er også veldig bra. Nå var jeg så heldig på 190´at det allerede stod en takmontert mobil-antenne, så den ble byttet ut i en DAB-antenne. I såfall må takantenne være gode greier. I dag har jeg kjørt Råholt - Sarpsborg t/r via Oslo. Rotet en del rundt i Oslo på vei hjem. På vei sørover var det ca. 2 sekunder brudd gjennom brynstunellen. Videre var det ca. 5 sekunder brudd på vei inn i tunellen etter tusenfryd, og tilsvarende på vei ut. Tunellen før man kommer ut ved Vestby stasjon er tydeligvis ikke bygget ut ennå, for der var det både mørkt og stilt gjennom. På vei tilbake gjentok i grunn det samme seg, bortsett fra at det ikke var noe som helst brudd gjennom brynstunellen. Drøye 4 timer i bilen i dag, så jeg klager ikke over det. Dette er altså med helt vanlig glassantenne. Har stort sett hørt på Radio Norge, Kisstory, P5 hits og Radio Rock. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Fikk min Alpine UTE-93DAB(samme som CDE-196DAB, bare uten CD-spiller) i går og den kjennes mye mere solid ut da den veier 1,1 kg mens Pioneeren bare veide 700gram. 400g ekstra kvalitetsfølelse merkes godt når man løfter den opp Men selvfølgelig bruker ikke Pioneer og Alpine samme tilkoblingsplugg så det er ikke plug and play Quote
Eirik Tømmerås Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Til dere som er skeptisk til DAB! http://dabmytene.no/ Quote
FrodeS Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Fikk min Alpine UTE-93DAB(samme som CDE-196DAB, bare uten CD-spiller) i går og den kjennes mye mere solid ut da den veier 1,1 kg mens Pioneeren bare veide 700gram. 400g ekstra kvalitetsfølelse merkes godt når man løfter den opp Men selvfølgelig bruker ikke Pioneer og Alpine samme tilkoblingsplugg så det er ikke plug and play Hvordan opplever du lyd og menyer på alpinen? Jeg syns det er tungvint på min. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Har ikke montert enda. Kona bruker bilen på jobb om dagene... Lyden får jeg uansett ikke testet skikkelig før til sommeren når resten blir montert, nå står det bare noen 4 tommere i dashbordet. Quote
KennethJ Posted October 25, 2016 Posted October 25, 2016 Til dere som er skeptisk til DAB! http://dabmytene.no/ Ganske interessant side. Særlig siden den er drevet av akkurat de samme som driver resten av den skitne kampanjen. Enkelte av faktaopplysningene svarer de på omtrent like klart som selveste tåkefyrsten Gahr Støre ville gjort.. Denne var morsom, hvorfor blande inn GPS? «UTENLANDSKE BILISTER I NORGE KAN IKKE HØRE RADIO NÅR FM SLUKKER» Fakta: I dag er GPS-tjenester mye utbredt blant bilister. Det er ukjent i hvilken grad utenlandsk bilfører hører radio i Norge – mange har en begrenset nytte av norskspråklige tjenester. Også en morsom en: «DAB HAR DÅRLIG LYD» Fakta: Med et optimalt FM-mottak er det i praksis små kvalitetsmessige forskjeller mellom FM- og DAB-lyd. Her bekrefter de altså myten Selv kommer jeg ikke til å montere DAB i noen bil jeg har, det kan vel hende det er DAB i en bil jeg kjøper i fremtiden uten at jeg ser på det som en viktig ting. Nå er jo databruk på mobilen billig, der er det også et langt bedre tilbud av kanaler. Det er også slik at FM fortsatt brukes av flere enn DAB. Quote
Eirik Tømmerås Posted November 1, 2016 Posted November 1, 2016 Fikk min Alpine UTE-93DAB(samme som CDE-196DAB, bare uten CD-spiller) i går og den kjennes mye mere solid ut da den veier 1,1 kg mens Pioneeren bare veide 700gram. 400g ekstra kvalitetsfølelse merkes godt når man løfter den opp Men selvfølgelig bruker ikke Pioneer og Alpine samme tilkoblingsplugg så det er ikke plug and play Hvordan opplever du lyd og menyer på alpinen? Jeg syns det er tungvint på min. Menyer ja... Skulle prøve å skifte farge og styrke på den der blå og blendende belysningen men, jeg ga opp. Må nok lese manualen. Men en fantastisk DAB radio når det gjelder mottak er det. Edit: Det var jo ikke vanskelig i det hele tatt, når jeg fant menyknappen som er merket med store bokstaver med "sound" og "setup" med mindre bokstaver og mitt hode lette etter en "menyknapp"... Pioneeren var bedre på det, der var det bare å trykke på volumhjulet så spratt menyen frem. Quote
Olaf Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Det morsomste er at de lokker med at du kan få 13 NRK-kanaler. Hvem fa... vil ha alle dem?? Noen av dem sendes jo tilogmed på TV for å prøve å fylle opp konsesjonsforpliktelsene der... Tar noen en utfordring: Du skal kun lytte til NRK radio - alle 13, og kun se på NRK tv - alle 3, i én uke. Ingen unntak! Kom så tilbake til denne tråden og fortell om det positive ved opplevelsen. Med oppgitt og frustrert hilsen, Olaf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 2, 2016 Author Posted November 2, 2016 Frode du kan gå inn på bilradiospes. å se på estimerte målinger på de forskjellige DAB-antennene, så ser du hvor dårlige glassklebe-antennene er i forhold til f.eks takantenner. Med en skikkelig antenne hadde du nok hatt DAB hele veien. Jeg opplevde hvertfall veldig god forbedring. Magnetfotantennen jeg har på E´n er også veldig bra. Nå var jeg så heldig på 190´at det allerede stod en takmontert mobil-antenne, så den ble byttet ut i en DAB-antenne. I såfall må takantenne være gode greier. I dag har jeg kjørt Råholt - Sarpsborg t/r via Oslo. Rotet en del rundt i Oslo på vei hjem. På vei sørover var det ca. 2 sekunder brudd gjennom brynstunellen. Videre var det ca. 5 sekunder brudd på vei inn i tunellen etter tusenfryd, og tilsvarende på vei ut. Tunellen før man kommer ut ved Vestby stasjon er tydeligvis ikke bygget ut ennå, for der var det både mørkt og stilt gjennom. På vei tilbake gjentok i grunn det samme seg, bortsett fra at det ikke var noe som helst brudd gjennom brynstunellen. Drøye 4 timer i bilen i dag, så jeg klager ikke over det. Dette er altså med helt vanlig glassantenne. Har stort sett hørt på Radio Norge, Kisstory, P5 hits og Radio Rock. De veiene kjører jeg veldig ofte, kanskje 3 dager i uken. Hører dem samme kanalene som deg ser jeg. Jeg har også glassantenne. Når jeg kjøpte disse Dab radioene, var det ingen som fortalte meg at disse var utdatert allerede ved handel. Dem må jo ha vært det, ettersom man må oppgradere dem allerede nå, etter et års bruk. Hva slags antenne utover den glassantennen trenger jeg for å få en sammenhengende radioopplevelse? Hvorfor kunne ikke radioprogram vært streamet, eller buffret (eller hva nå der rette navnet er) en 5 minutters tid, slik at alle radioprogram gikk i opptak, og at det da ikke ble noe forstyrrelser under kjøring i tunneler etc? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 2, 2016 Posted November 2, 2016 Det morsomste er at de lokker med at du kan få 13 NRK-kanaler. Hvem fa... vil ha alle dem?? Noen av dem sendes jo tilogmed på TV for å prøve å fylle opp konsesjonsforpliktelsene der... Tar noen en utfordring: Du skal kun lytte til NRK radio - alle 13, og kun se på NRK tv - alle 3, i én uke. Ingen unntak! Kom så tilbake til denne tråden og fortell om det positive ved opplevelsen. Med oppgitt og frustrert hilsen, Olaf Er vel ikke meningen at du skal lytte til alle NRK kanalene. Noen er fiskere og har god nytte av NRK Alltid vær, noen er samer og lytter på NRK Sami, noen er ungdommer og lytter på NRK P3 og NRK mp3, noen liker Kultur og lytter til NRK P2, noen lytter til klassisk musikk og lytter til NRK Alltid klassisk og noen er som meg og trives best med NRK P1 osv osv... Er forøvrig en veldig fin ting med DAB. Når vi drar til nærmeste by Sortland så ligger den i Nordland mens vi bor i Troms. Når FM var så var det å søke på veien for å komme over til NRK Nordland. Nå med DAB står den på NRK Troms hele veien. Quote
Olaf Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Da kunne vel hver radiokanal hatt samme frekvens over hele landet. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Sikker på at det ikke finnes dab+ på din radio, Syver? Hva slags har du? Quote
Eirik Tømmerås Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Frode du kan gå inn på bilradiospes. å se på estimerte målinger på de forskjellige DAB-antennene, så ser du hvor dårlige glassklebe-antennene er i forhold til f.eks takantenner. Med en skikkelig antenne hadde du nok hatt DAB hele veien. Jeg opplevde hvertfall veldig god forbedring. Magnetfotantennen jeg har på E´n er også veldig bra. Nå var jeg så heldig på 190´at det allerede stod en takmontert mobil-antenne, så den ble byttet ut i en DAB-antenne. I såfall må takantenne være gode greier. I dag har jeg kjørt Råholt - Sarpsborg t/r via Oslo. Rotet en del rundt i Oslo på vei hjem. På vei sørover var det ca. 2 sekunder brudd gjennom brynstunellen. Videre var det ca. 5 sekunder brudd på vei inn i tunellen etter tusenfryd, og tilsvarende på vei ut. Tunellen før man kommer ut ved Vestby stasjon er tydeligvis ikke bygget ut ennå, for der var det både mørkt og stilt gjennom. På vei tilbake gjentok i grunn det samme seg, bortsett fra at det ikke var noe som helst brudd gjennom brynstunellen. Drøye 4 timer i bilen i dag, så jeg klager ikke over det. Dette er altså med helt vanlig glassantenne. Har stort sett hørt på Radio Norge, Kisstory, P5 hits og Radio Rock. Hva slags antenne utover den glassantennen trenger jeg for å få en sammenhengende radioopplevelse? Som jeg har vært inn på tidligere. På E´n ville jeg ikke bore i karosseriet, så fant ut at jeg skulle prøve en magnetfotantenne. Det ble suksess. Jeg rutet kabelen inni dørpakningen opp til taket, så det eneste som synes er den lille biten fra døra og inn til antennen på taket. På 190´n byttet jeg ut mobilantennen bak på taket i en DAB antenne, og forskjellen på de to antenne er lik null. Begge er kvalitetsantenner fra Tyske Antennetechnic, kjøpt hos bilradiospesialisten.no Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 3, 2016 Author Posted November 3, 2016 Sikker på at det ikke finnes dab+ på din radio, Syver? Hva slags har du? Ja det har jeg nå gjort Frode Kenvood KDC-DAB35U DAB+ Denne har jeg både i privatbilen (hobbybilen) og i firmabilen jeg bruker hver dag. I dag morges var DAB ustødig på Østlandet, men det ble fort bedre. Men det kommer og går alle steder der jeg ferdes iallefall. Jeg har gjort alt etter boka. Fikk butikken til å sjekke den for meg til og med, da jeg var usikker på om jeg hadde gjort det riktig. Selv om jeg hadde koblet dab både til ruta og inn på metallet, så sa dem i butikken at den hadde virket selv om den bare hadde ligget på dashen, men at den selvfølgelig var best å ha montert slik den er ment til å være. Uansett, jeg er ikke imponert over alle plasser den mangler dekning. Å det er på selve e6. Jeg hadde godtatt litt mindre signal på Finnmarksvidda, men noe mer sentrale strøk bør det iallefall være ferdig utbygd før dem slukker det andre. Kjører du fra Olso til Svinesund, gjennom Halden, Sarp, Fredrikstad, Råde, Moss, Vestby/Follo, Drøbak, ÅS til Ski, så er det mange plasser den kutter ut. Her kjører jeg flere ganger i uken Quote
Eirik Tømmerås Posted November 3, 2016 Posted November 3, 2016 Er jo ikke veldig vanskelig å se at det er DAB+. Her oppe i gokk (Troms. Som er et av de to siste fylkene som stenger FM) så er jeg veldig fornøyd med DAB. Tror nok du har et antenneproblem... Var forøvrig en underlig uttalelse fra forhandleren. Da jeg har sett video som viser hvor viktig jordingen er på glassantennene og antenner forøvrig. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted November 3, 2016 Author Posted November 3, 2016 Det er litt rart. Jeg har gjort alt etter boka når det gjelder antenna. Jeg fikk til og med en ny. Jeg nekter å tro jeg har montert den feil. Til og med spilleren byttet vi, for å være helt sikre. Så ja, jeg er rimelig sikker på at det er montert rett. Det fungerte veldig bra der vi sto å monterte på utsiden av butikken. Men det har i ettertid bare irritert meg. Quote
Recommended Posts