alelys Posted May 8, 2016 Posted May 8, 2016 sd-brikken bruker jeg mest. har og dab, blåtann, usb 2stk, aux, cd, fm. så lider ingen nød:p bruker å gå over til dab eller blåtann når jeg er lei musikken på sd-brikken blåtanna er grei da jeg bruker Tunein app'n og hører på amerikansk radio Quote
Eirik Tømmerås Posted May 8, 2016 Posted May 8, 2016 Tune-in er det som brukes her hjemme da Sonos bruker dem. Man kan jo ikke bli lei av utvalget deres. Har vel bare hørt på kanskje en 1000´nde del av utvalget, men det er jo hardt kompirmert. Hører det godt når jeg går fra nettradio til Wimp Hi-fi. Quote
FrodeS Posted May 9, 2016 Posted May 9, 2016 Og for å forsette å være negativ... så kuttet jeg ut Radio Norge etter å ha prøvd å høre på dem da det var streik i NRK for en del år siden da selveste Espen Toresen klarte å bryte ut av seg at han "gjerne kunne fått litt kreft for å få kontakt med den og den dama" ble kvalm og skrudde over på P4... Eh. Ja. Så en litt uheldig kommentar fra en, for lengst, avdanket programleder, så kuttet du ut en hel radiokanal? For all del, deg om det. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 11, 2016 Author Posted May 11, 2016 Frykter DAB-dekningen er dårligere enn det som forespeiles. Har fått henvendelser fra hele landet. Les mer her Quote
Olaf Posted May 12, 2016 Posted May 12, 2016 Ja, ja, dere får bare sitte der med de nye DABene deres, jeg gleder meg til å velge på øverste hylle blant noen av de mange feite DABløse bilstereoene som blir lagt ut på finn.no etter nyttår, under 'Gis Bort'! Skal vi se; jeg tror nok at jeg vil plukke ut et med magasin som fortsatt kan spille noen av de CDene jeg ikke har rippet, og minst AUX og USB innganger i fronten, avspilling av WMA og MP3, telefoninngang med automatisk handsfree, utgang for headset, dimbar belysning, blåtann, og sikkert masse andre muligheter. Kanskje et eget anlegg, eller to, for baksetepassasjerene, kult med et headset hengende standby på nakkestøttene... Med frydefull hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted May 19, 2016 Posted May 19, 2016 Noen vil ikke ha DAB... Jeg er så fornøyd at jeg har nå bestillt nr. 2 for å ha i 190´n. Det ble en Pioneer MVH 280 DAB. Dette er en enkel sak uten drivverk(Jeg kjøpte min siste CD-plate for mange år siden), så nå blir det usb-stick med mp3 i 320 kbit/s og Wimp Hi-Fi fra iphonen. Denne Pioneeren har samme forsterkertrinn som sine dyrere storebrødre, men det spiller jo liten rolle da jeg blir å koble opp de JBL-forsterkerene jeg har liggende, men er jo bra at forforsterkeren er i typisk god Pioneer lydkvalitet. Denne har ikke flere tusen fancye fargevalg, men led-hvit skrift på skjermen og røde knapper, noe som jeg tror passer godt til belysningen i bilen med rødt i varmeapparat-betjeningen og led instrumentbelysning. Herligheten kostet kr. 1109,- og siden den ikke har bluetooth handsfree ble det penger til overs til å kjøpe en Garmin Nüvi 2597 LMT med bluetooth handsfree. Dette ble billigere til sammen, enn om jeg skulle kjøpe en headunit med bluetooth, og så får jeg en GPS med livstidskart-oppdatering på kjøpet Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 21, 2016 Author Posted May 21, 2016 Noen vil ikke ha DAB.... Det er helt korrekt. Selv har jeg det i to biler, og er ikke noe imponert enda Men det hjelper vel med åra. Uansett er det for tidlig å slå av FM nettet.. ___________________________________________________________________________________ Hele Norge er skremt til å kjøpe avleggs radioer. Les hele saken her Quote
KennethJ Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 At det er for tidlig å slå av FM-nettet er det ingen tvil om. Vi får rette en takk for elendigheten til alle som hører på nettradio, kjøper DAB-radioer, hører på spotify, tidal osv. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 21, 2016 Posted May 21, 2016 Noen vil ikke ha DAB.... Det er helt korrekt. Selv har jeg det i to biler, og er ikke noe imponert enda Men det hjelper vel med åra. Uansett er det for tidlig å slå av FM nettet.. ___________________________________________________________________________________ Hele Norge er skremt til å kjøpe avleggs radioer. Les hele saken her Da antageligvis 95% av DAB-radioer/adaptere er levert med glassklebeantenne regner jeg med at du og har dette? I så fall har du ca halvparten av tilgjengelige signaler til rådighet... Quote
cityhopper Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 Litt input rundt dette med mottakerkvalitet og valg av antenneløsning i bil: http://www.nkom.no/aktuelt/nyheter/antennen-er-viktigst-for-godt-dab-mottak Quote
Eirik Tømmerås Posted June 16, 2016 Posted June 16, 2016 De antennene som følger med radio/adapter er som erfart dårlige greier. Når man handler radio/adapter til 1500-2500,- kan man ikke forvente at det følger med ei antenne til 1000 kroner Når det er sagt så synes jeg de som selger sånt ikke opplyser nok om antenners betydning. F.eks kjøpte jeg en MediaDAB fra radiobutikken.no for noen år siden og hørte/leste ingenting om at jeg kunne forvente mye bedre mottak ved å bytte ut den medfølgende og simple glassantennen. Quote
FrodeS Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Jeg fartet litt rundt om Hof/Homestrand i går, i 211'n. Den tar normalt inn FM veldig bra. I går kunne jeg velge mellom: -EidsvollMesterskap i noe foppal-greier på P1 -EidsvollMesterskap i noe foppal-greier på P4 -Noe klissete Bryan Adam på Radio Norge. Alle litt skurrete, siden jeg hadde begått den synden å forsøke å lade mobilen litt fra en rimelig USB-lader. Og det var stort sett det. P2 glimtet til litt innimellom, og alle sammen ble mindre skurrete da jeg dro ut laderen. Det hjalp egentlig ikke stort, da verken EM, mr. Adam eller hva-det-nå-var på P2 var særlig interessant, skurrete eller ikke. Heldigvis er det ikke 4-syl diesel. Lyden i en V6 bensin er ganske koselig den også. Det hender jeg lurer på hvorfor så mange er så i mot DAB, og absolutt skal tviholde på FM. Quote
KennethJ Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Det hender jeg lurer på hvorfor så mange er så i mot DAB, og absolutt skal tviholde på FM. Fordi FM faktisk gir BEDRE lydkvalitet ved normalt gode mottaksforhold. -Ja, jeg vet mange vil bestride dette mens de nå hører på DAB+ der det er noen få kanaler.. Det morsomme med DAB+ er at økt bruk (altså flere kanaler som sender), jo dårligere blir kvaliteten siden det er multiplexing som brukes for å distribuere flere kanaler. Fordi FM er mindre avhengig av kontinuerlig god datastrøm for å fungere. Fordi FM har vært etablert som standard i svært mange år og er utbredt både i biler, hus, båter og andre steder det er naturlig med radio. Det er helt uproblematisk å etablere et DAB+-nett, men det er ikke uproblematisk å slå av FM. Det gjør det hele enda mer problematisk når vi vet at nødmeldinger sendes på FM-nettet i dag, og at dette ikke lenger skal skje når DAB+-nettet tar over og FM legges ned. Det er ingen andre land (såvidt meg bekjent) som har tatt en tilsvarende avgjørelse om å stenge ned hele FM-nettet, dog er det en rekke land som har både DAB(+) og FM operativt. Vi er der med mobilteknologi at vi nærmer oss kapasitet til at alle kan høre på radio gjennom mobilen, det vil være en mer fremtidsrettet løsning enn DAB+. DAB+ krever en større utbygging av infrastruktur for et svært smalt bruksområde, det ser jeg ikke for meg at er hensiktsmessig. I tillegg til det hele vil DAB(og +) ha et mindre dekningsområde enn dagens FM-sendinger.. -Det er sagt at DAB-sendingene skal nå ut til en gitt prosentandel av befolkningen, mens FM-sendinger er tilgjengelig for langt flere enn dette. Det er altså akkurat som med digital-tv en del som rett og slett ikke får noe tilbud etter overgang. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Det hender jeg lurer på hvorfor så mange er så i mot DAB, og absolutt skal tviholde på FM. Det er altså akkurat som med digital-tv en del som rett og slett ikke får noe tilbud etter overgang. Hvor mange er det? Du har vel hørt om Paneda? Som bygger ut skyggenettet. I ei bygd her i fjorden satte de opp en sender for bare 2 innbyggere i samme hus... Quote
cityhopper Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Poster denne på nytt, jeg: Det er kun i de store byene som FM "slukkes" i første omgang. Lokalradioer på landsbygda og sær-radioer (religiøse, kulturelle etc.) i byene vil ha en bruksrett til FM-båndet de neste fem årene fremover, disse har jo som regel sitt eget distribusjonsnett og er slik sett ikke direkte avhengig av Norkring. Når det gjelder alternativ bruk av FM-båndet i byområder etter at DAB+ er introdusert, kjenner jeg ikke til at det er planlagt for nye tjenester. For det første er det vel ikke så mange chipset som er tilpasset dette spektrumet enda, så foreløpig tror jeg ikke kommersielle interesser står i kø for å slippe til her. Det er også en utfordring rundt antennestørrelser men slikt lar seg jo gjerne løse etterhvert. For det andre er Norge det første landet i verden som går til DAB+ i stor skala. Ettersom våre naboland ikke har fattet samme beslutning, er det ikke fritt frem for oss å sette igang andre tjenester - vi er tvert imot ganske hardt bundet opp i internasjonale avtaler om at spektrumet skal være forbeholdt FM kringkasting. Når det er sagt; utviklingen går fort og i løpet av de neste fem årene kan det godt dukke opp ønsker/behov for å introdusere nye tjenester i dette frekvensbåndet. De som tilbyr GSM, UMTS og LTE er jo stadig på jakt etter mer spektrum og det er absolutt en ressurssterk industri som kjører kjapt i innovasjonfeltet... Bildet er heller ikke så sort/hvitt som enkelte argumenterer for her i tråden. Da Häglaredsmasten utenfor Borås gikk i bakken for en stund tilbake, klarte jo DAB-sendingene seg svært mye bedre enn FM... Quote
KennethJ Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Det hender jeg lurer på hvorfor så mange er så i mot DAB, og absolutt skal tviholde på FM. Det er altså akkurat som med digital-tv en del som rett og slett ikke får noe tilbud etter overgang. Hvor mange er det? Du har vel hørt om Paneda? Som bygger ut skyggenettet. I ei bygd her i fjorden satte de opp en sender for bare 2 innbyggere i samme hus... Akkurat hvor mange som ikke får tilgang til det digitale bakkenettets tv-sendinger vet jeg ikke. Men jeg vet at i kommunen der mine foreldre bor er det noen hundre i deres nærområde.. Det er da under en halvtime med bil fra Oslo sentrum. De ligger ikke i skygge for satelittsendinger, så de har endt opp med en løsning fra anal digital. Hvordan det blir med DAB vet vi ikke enda, men det er grunn til å tro at det også med DAB blir tilsvarende utfordringer. Jeg hadde forresten leiebil med fabrikksmontert DAB en uke i ferien min, kjørte stort sett rundt i området Sandefjord-Tønsberg.. Jeg gjorde unna drøyt 100 mil i løpet av en uke, og opplevde stadig at den falt vekk fra DAB og over på FM. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Det var og meningen med digitalTV. At alle skulle ha tilgang med en eller annen løsning. Noen med rikstv noen med parabol og noen med kabeltv. Der det ikke finnes annen løsning bygges det såkalt skyggenett, så alle som vil får inn NRK sine kanaler. Ang. DAB så er jeg i den uheldige situasjonen i 190´n at jeg venter på et antenne adapter og må derfor høre på FM og det er triste greier med ei antenne/kabel som er like gammel som bilen/28 år gammel. Dette blir vel det siste jeg hører på FM i mitt liv så jeg greier det nok en mnd til... Quote
FrodeS Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Det er fordi vi digger Bryan Adams. Noen kan sikkert lage en best-of på 8-spor Quote
FrodeS Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Fordi FM faktisk gir BEDRE lydkvalitet ved normalt gode mottaksforhold. I praksis like interessant som at noen mener de bremser fortere uten ABS enn med. -Ja, jeg vet mange vil bestride dette mens de nå hører på DAB+ der det er noen få kanaler.. Det morsomme med DAB+ er at økt bruk (altså flere kanaler som sender), jo dårligere blir kvaliteten siden det er multiplexing som brukes for å distribuere flere kanaler. Kvaliteten avhenger av hvor mange kanaler som presses inn i samme frekvens. Man kan bruke flere frekvenser. Her i området er det 3 forskjellige såvidt jeg har skjønt. Fordi FM er mindre avhengig av kontinuerlig god datastrøm for å fungere. Fordi FM har vært etablert som standard i svært mange år og er utbredt både i biler, hus, båter og andre steder det er naturlig med radio. FM er avhengig av en mengde sendere og frekvenser for å fungere. Det var utbredt med billedrørTV for noen år siden. Det gikk helt fint å få byttet ut dem til noe litt mer moderne. Det er helt uproblematisk å etablere et DAB+-nett, men det er ikke uproblematisk å slå av FM. Jeg kan være litt enig i det, men hvor lenge skal man tviholde på utdatert teknologi? Det koster mye å holde gamle FM-sendere i live. Jeg er enig i at stenging i 2017 er litt tidlig, men samtidig er det unødvendig å holde det i live i "all fremtid". I tillegg til det hele vil DAB(og +) ha et mindre dekningsområde enn dagens FM-sendinger.. -Det er sagt at DAB-sendingene skal nå ut til en gitt prosentandel av befolkningen, mens FM-sendinger er tilgjengelig for langt flere enn dette. Det er altså akkurat som med digital-tv en del som rett og slett ikke får noe tilbud etter overgang. Det er mulig "FM-sendinger er tilgjengelig...", men det vil normalt begrense seg til noen svært få kanaler. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 13, 2016 Author Posted July 13, 2016 Det hender jeg lurer på hvorfor så mange er så i mot DAB, og absolutt skal tviholde på FM. Tviholde og tviholde fru blom! Ønsker DAB velkommen jeg, om det blir bedre enn det er i dag. Jeg har DAB i flere biler, å det er like elendig i alle bilene. Sendingene kommer og går, og skurrer like ille som FM gjør om du kommer litt på utsiden av dekningen. Det gjør også FM, men hva er poenget med DAB om ikke det skal være bedre enn FM (om man ikke tenker på de positive sidene ved DAB med å velge all slags kanaler). Jeg mener ikke å svartmale DAB, eller jo litt, men at det er så veeeeeldig flott er å bli oppskrytt pr dags dato. Quote
FrodeS Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Det hender jeg lurer på hvorfor så mange er så i mot DAB, og absolutt skal tviholde på FM. Tviholde og tviholde fru blom! Ønsker DAB velkommen jeg, om det blir bedre enn det er i dag. Jeg har DAB i flere biler, å det er like elendig i alle bilene. Sendingene kommer og går, og skurrer like ille som FM gjør om du kommer litt på utsiden av dekningen. Det gjør også FM, men hva er poenget med DAB om ikke det skal være bedre enn FM (om man ikke tenker på de positive sidene ved DAB med å velge all slags kanaler). Jeg mener ikke å svartmale DAB, eller jo litt, men at det er så veeeeeldig flott er å bli oppskrytt pr dags dato. Nå vet ikke jeg hvor du kjører, men jeg har fin DAB-dekning i bilen min det jeg har kjørt i Østfold. Det begrenser seg stort sett til E6 og "indre" veien oppover mot rv22. Jeg fikk høre at Østfold var i grenseland for en eller annen sender. Hvis du får DAB til å skurre, så er det nok noe annet som skurrer. DAB skal enten være der, eller ikke. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 13, 2016 Author Posted July 13, 2016 Det hender jeg lurer på hvorfor så mange er så i mot DAB, og absolutt skal tviholde på FM. Tviholde og tviholde fru blom! Ønsker DAB velkommen jeg, om det blir bedre enn det er i dag. Jeg har DAB i flere biler, å det er like elendig i alle bilene. Sendingene kommer og går, og skurrer like ille som FM gjør om du kommer litt på utsiden av dekningen. Det gjør også FM, men hva er poenget med DAB om ikke det skal være bedre enn FM (om man ikke tenker på de positive sidene ved DAB med å velge all slags kanaler). Jeg mener ikke å svartmale DAB, eller jo litt, men at det er så veeeeeldig flott er å bli oppskrytt pr dags dato. Nå vet ikke jeg hvor du kjører, men jeg har fin DAB-dekning i bilen min det jeg har kjørt i Østfold. Det begrenser seg stort sett til E6 og "indre" veien oppover mot rv22. Jeg fikk høre at Østfold var i grenseland for en eller annen sender. Hvis du får DAB til å skurre, så er det nok noe annet som skurrer. DAB skal enten være der, eller ikke. Det stemmer ikke, det skurrer i grenseland. Det er akkurat dem samme skurringen som skjer like før det forsvinner i tunneler og når den kommer tilbake. Quote
FrodeS Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Det stemmer ikke, det skurrer i grenseland. Det er akkurat dem samme skurringen som skjer like før det forsvinner i tunneler og når den kommer tilbake. Min er i hvert fall tydelig til den bare gir seg helt. Quote
Olaf Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Det er noe jeg liker minst med DAB, at den bare gir seg. Med FM kan du ihvertfall høre veimeldingene, selv om det skurrer. Jeg så forresten en eller annen avisforside idag som kunngjorde at 65% av nordmenn er imot overgang til DAB. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Recommended Posts