KennethJ Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Ja, jeg vet sånn ca hvilke land som har regulære sendinger. Hvor mange av de du har listet opp her bruker DAB+ ? Det er litt vanskeligere å finne et godt svar på det.. I tillegg til de kjipe sidene ved DAB+ har en hel bransje inkludert flere store mediehus drevet et sinnsykt lobbyarbeid for å få slukket FM-nettet. Kravet var at 50% av radiolyttingen måtte skje digitalt innen en viss dato, problemet er bare at nettradio mm regnes som digital radiolytting.. Etter hva jeg har forstått vil også streaming via Spotify, Tidal osv også regnes som digital radiolytting og således være argumenter for å stenge FM-nettet. Faktum er rett og slett at premissene ikke er gode nok, ikke er det mulig for menigmann å finne akkurat hva de faktisk har målt heller. Det hele er en stygg kampanje styrt av mektige mennesker, det er ingen grunn til å tro at det er for å være snille de har holdt på slik.. Quote
Olaf Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 2017 er faktisk her om litt over 8 måneder... Med litt trist hilsen, Olaf Quote
bige Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 bestilte min w212 med originalt DAB+ og B&O og er meget fornøyd med lyden - mye klarere og detaljene er meget bra - nå er jeg noe lyd freak og setter pris på god lyd - ikke høy Quote
KennethJ Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 bestilte min w212 med originalt DAB+ og B&O og er meget fornøyd med lyden - mye klarere og detaljene er meget bra - nå er jeg noe lyd freak og setter pris på god lyd - ikke høy Nå er ikke alt over på DAB+ enda, hvis det går som de sier og at kanaltilbudet skal mangedobles vil du forenklet sagt oppleve at lydkvaliteten blir dårligere og dårligere for hver nye kanal som kommer på plass. Faktum er at de har en totalkapasitet tilgjengelig og denne kan deles opp på ganske mange kanaler, dette forutsetter at kanalene sender i lavere kvalitet jo flere kanaler som skal på lufta. Jada, det blir plass til flere kanaler enn med FM-sendinger men da i praksis ikke med høyere kvalitet. DAB har også de naturlige ulempene som følger ved at det brukes et høyt frekvensområde, det fører til at de må ha langt flere sendere for å oppnå samme dekningsgrad som FM-sendinger. En del områder utenfor allfarvei vil jeg tro at faktisk mister muligheten til å motta radiosendinger når FM-nettet stenges. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 DAB+ gikk over fra den gamle mpeg2/mp3 standarden til Apples HE-AAC som er en mere moderne og mye bedre komprimeringsteknikk. Og nyhetssendinger kan sendes i 64mb/s og rene musikkanaler sendes i høyere bitrate, så tror lyden blir bra jeg. Men klart, skal de bare presse inn flere kanaler blir det å gå ut over lydkvaliteten. Quote
KennethJ Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 DAB+ gikk over fra den gamle mpeg2/mp3 standarden til Apples HE-AAC som er en mere moderne og mye bedre komprimeringsteknikk. Og nyhetssendinger kan sendes i 64mb/s og rene musikkanaler sendes i høyere bitrate, så tror lyden blir bra jeg. Men klart, skal de bare presse inn flere kanaler blir det å gå ut over lydkvaliteten. HE-AAC er vel ikke noen Apple-standard, det er derimot en bred standard. AAC ble utviklet av Bell Labs, Fraunhofer Institute, Dolby Labs, Sony og Nokia og HE-AAC er altså bygget videre på dette. Nå vil jeg tro det er 64kb/s du vil frem til at det sendes i, 64mb/s ville ikke holdt og 64Mb/s ville vært voldsomt mye. På musikkanaler er vel 192kb/s hva man gjerne bruker i dag, mens man bruker 160kb/s på blandet tale og musikk etter hva jeg kan lese meg frem til. Uansett er det politiske langt viktigere her enn det tekniske, det er bedrevet utstrakt lobbyvirksomhet på et svært skittent vis for å få stengt ned FM-nettet. Lokalradioene er på ingen måte sikret videre drift, tvert om vil man kunne se at en rekke lokalradiokanaler forsvinner ved overgangen til DAB+ og slukking av FM-nettet blant annet som følge av prisen for å få distribuert sendingene på DAB+. Jada, DAB+ har helt klare fordeler kontra dagens FM-nett, men det er også en del klare ulemper å spore særlig med tanke på turister og eksisterende radioapparater. Problemet ligger altså først og fremst i de politiske avgjørelsene til grunn for stenging av FM-nettet, til gjengjeld er dette faktisk svært alvorlig. Når man vet at det er andre platformer for digital radiolytting som utgjør en like stor andel som DAB og DAB+ gjør i dag blir dette bare enda merkeligere. Tror du det blir såpass god utbygging av DAB+ at man får dekning alle steder man i dag får FM-dekning? Tror du DAB+-radioene bruker like lite strøm som en FM-radio? Er du klar over at DAB+ er relativt lett å sette ut av spill siden det er svært følsomt for elektromagnetisk støy? Quote
Eirik Tømmerås Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Selvfølgelig kb/s. Ble vel litt feil å kalle det for apple-standard, men det er det formatet som brukes i itunes. Nå vet jeg ikke om det er billytting nærradioene baserer seg på? De har nå fått et utrolig større nedslagsfelt med nettradioens inntog. Her i huset kan vi nå høre nærradioen fra konas hjemplass over 30 mil unna Quote
KennethJ Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Ja, de har fått et større nedslagsfelt gjennom internettbaserte sendinger, men det er også dette som kan bli nærradioens død gjennom at mange av de trolig ikke vil ha sendinger på lufta (DAB+) lenger når FM-nettet stenges.. At du hører på nettradio oppfattes rett og slett som digital radiolytting, og utgjør således en spiker i kista for FM-sendinger.. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 22, 2016 Author Posted April 22, 2016 Oppdatering: DAB-utbygging er for dyrt - halve Norge kan bli uten lokalradio. I alt 17 av 37 norske lokalradiodistrikter står foreløpig uten en utbygger av DAB-nett. Les mer her Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 22, 2016 Author Posted April 22, 2016 Mer forvirring rundt norsk DAB-satsing. Efta kan reversere planene. Les mer her Quote
alelys Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Opp gjennom romsdal'n (Åndalsnes- Bjorli ) mistet du før all FM f.eks nrk p1 til tider. ( og P1 er jo " overalt" ) Men når DAB kom til rauma holder den hele dalen uten å falle ut Men hva er grunnen til at de ikke kan beholde FM og DAB ? Quote
Eirik Tømmerås Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 FM-nettet er svært gammelt og vil koste mye å vedlikeholde i fremtiden. Det er årsaken sies det. Quote
Thomas Madsen Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 DAB og DAB+ kunne vært kjempebra om det ikke ble en kamp om å få så mange kanaler som mulig på. Dette gjør jo at man struper båndbredden så langt som mulig. Dette fører da igjen til at man sitter med dårligere lyd enn FM nettet klarte.. Samt alle andre land i hele verden er det vel har funnet ut at DAB/DAB+ ikke er veien å gå... Quote
Olaf Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Hoder vil sikkert rulle når det går opp for politikerne hvilke markedskrefter som har vært aktive i DAB-spillet. Det jeg er mest bekymret for er beredskapssitusjoner. Vi har fortsatt et flyalarmsignal: Viktig melding, lytt på radio. Hvilken da? Dab? Dab+? FM? MB er jo borte, det var jo kriseradio nr. 1 som alle kunne snekre på hobbyrommet! Vi skal visstnok ha et eget direktorat for beredskap, jeg vet ikke om de har fått med seg noe av dette... Hva med trafikkmeldinger? Jeg mangler radio i den ene bilen, så jeg får dem ikke i alle fall, men slik landet vårt er laget hvor det meste står på høykant, så er det jo i mange distrikter veldig viktig med trafikkmeldinger, og de må jo kunne nå alle trafikantene. Med hoderystende hilsen, Olaf (nei, ikke Parkinson... ) Quote
Eirik Tømmerås Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Det finnes vel ingen unskyldning for ikke å ha DAB+ i en gammel bil da en sånn sak med CD-spiller koster fra 990,-, kanskje enda billigere. Bilradioer har aldri vært billigere... Quote
Rudi Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Det finnes vel ingen unskyldning for ikke å ha DAB+ i en gammel bil da en sånn sak med CD-spiller koster fra 990,-, kanskje enda billigere. Bilradioer har aldri vært billigere... Men for de med veteranbiler som alt ellers er originalt og tidsriktig vil det kanskje føles temmelig feil å dytte inn en spiller med led lys og dab. Men jeg er temmelig sikker på at de fortsatt vil høre på radio... For meg selv er jeg usikker på min 211. Har ikke funnet noen løsning jeg syns er god nok til å montere inn der. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Hmmmm... Har kjørt i tre år med MediaDAB i 211´n og kan ikke skjønne at det er noe bedre, annet enn orignalt... Alt er skjult og betjeningen foregår via rattet og info kommer opp på bilens oiriginale skjerm... Quote
Olaf Posted April 24, 2016 Posted April 24, 2016 Det finnes vel ingen unskyldning for ikke å ha DAB+ i en gammel bil da en sånn sak med CD-spiller koster fra 990,-, kanskje enda billigere. Bilradioer har aldri vært billigere... Du har tydeligvis alt for mye penger, for jeg synes faktisk at en tusenlapp er veldig mye penger! Jeg synes å huske at hvis alle nordmenn byttet ut alle sine gamle radioer, ville det koste ca. 70 milliarder, og søppelberget med farlig avfall vil bli enormt og også koste milliarder å bli kvitt. Jeg synes det er for jævlig at myndighetene tvinger meg til å bruke penger på noe slikt, bare for å høre radio som allerede er finansiert med avgifter og skattepenger! Med frustrert hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted April 24, 2016 Posted April 24, 2016 Njaaa. Penger blir det vel aldri nok av... Men jeg prioriterer god lyd. Har svidd av 63.000,- på surroundanlegget hjemme, over mange år Quote
Christian Sørensen Posted May 2, 2016 Posted May 2, 2016 Jeg har nettopp montert DAB i min S212, og er kjempe fornøyd med det. Jeg fikk riktig nok satt inn en original DAB+ adapter, bestilt fra Mercedes, som ble koblet på i bakkant av spilleren med MOST, og fungerer som om bilen skulle vært levert fra fabrikk med det. Riktig nok er antennen som er brukt av den dyrere typen. Tror den kostet rundt en 1000,- kroner eller noe slikt jeg. Den er lagt skjult bak dekselet i A-stolpen, uten at det er noe som stikker frem på ruten av den grunn. Antennen syntes ikke i det hele tatt. Jeg kjører mye, og merker at i lengre tuneller så er det ikke dekning, men dette vet jeg kommer før de kan stenge FM nettet. For meg er det ingen tvil, jeg vil ha DAB. Jeg syntes det rett og slett er bedre. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 2, 2016 Posted May 2, 2016 Enig med deg 👍. At lyden for noen oppleves som dårligere tas fort igjen når man opplever sendingene totalt uten skraping og skurr. Quote
FrodeS Posted May 6, 2016 Posted May 6, 2016 Jeg har funnet litt mer ut av Alpine-spilleren jeg monterte i min bil. Selve DAB-opplegget er jeg relativt greit fornøyd med. Lydkvaliteten er litt så-som-så, særlig på kanaler som er lavt prioritert. Mottaket virker greit mellom Eidsvoll og Sarpsborg, men det er klart rom for forbedringer. Det ramler ut i en del tuneller, men ikke i alle. Her er det ikke bra pr. nå, men jeg regner med det kommer seg etter hvert. Fordelen er en del flere kanaler. At dette skal ta over helt og holdent for FM om bare et drøyt halvår er jeg skeptisk til. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 6, 2016 Posted May 6, 2016 Tunnelene har stått på vent pga nødeteatenes nett som jo gikk over til digitalt for ikke lenge siden. Det sies at de tekniske rommene i tunnelene ikke hadde plass så lenge nødnettet var analogt. Med digitalt nødnett og FM kastet ut blir det bedre Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 6, 2016 Author Posted May 6, 2016 Det fungerer greit å byer, men alle bor da ikke i byene. Dem på utsiden av byene blir glemt. Kjør indre østfold for eks. Da er DAB helt udugelig. Det er også helt udugelig i skoger. Kommer det fjell så er det skurring og det forsvinner. Det blir sikkert bra med tiden, men synes det er for tidlig å kutte ut noe som allerede fungerer veldig bra med noe som er halveis oppe å går bare for at noen har lagt utrolig mye penger i det. Lille Norge, jeg må le. I det store og hele, så skal Norge, bitte lille Norge gå i bresjen for dette. Unnskyld, men jeg synes det er latterlig pr dags dato. Ideen er bra, man kan velge all verdens kanaler, men man ender trolig opp med at folk velger reklamefri kanaler fremfor dem som har lagt ned betydelig jobb i dette. Om det i det hele tatt vil bli noen reklamefri kanaler. P4 er ivrig på banen her, og dem har allerede klart å kjøpt opp en hel haug med lokalradioer for å nå er større publikum på DAB. Og om man hører etter, så er det akkurat den samme profilen på samtlige kanaler P4 eier. Og den elendige måten p4 har på reklamen blir jeg helt kvalm av. P5 og Kiss har etterhvert også fått den samme utidige reklamen. Det er akkurat det samme mønsteret. Sniker forsiktig inn reklame, og går det en tid, er det reklame fra klokken er 06:45 til 09:00 med et sammensurium av musikk og opptak innimellom. Snart går vi over til cd igjen! Cd, hmm.. jeg har faktisk cd spiller Quote
Eirik Tømmerås Posted May 6, 2016 Posted May 6, 2016 Og for å forsette å være negativ... så kuttet jeg ut Radio Norge etter å ha prøvd å høre på dem da det var streik i NRK for en del år siden da selveste Espen Toresen klarte å bryte ut av seg at han "gjerne kunne fått litt kreft for å få kontakt med den og den dama" ble kvalm og skrudde over på P4... Quote
Recommended Posts